آثار معماری ایراناستودیو آدمونامیررضا فاضلپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررستورانشبیر موسویکاربریمراکز خدماتیمعمارانمهدی کلاهی

رستوران اسی برگر | استودیو آدمون

رستوران اسی برگر
معمار:  استودیو آدمون
(شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی)

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : ساخته‌شده
مساحت : ۱۱۰ مترمربع
کاربری : رستوران
تاریخ ساخت : ۲۰۱۷
کارفرما : اسماعیل حیدری
اجرا : استدوید آدمون
مدیر اجرا : بابک مشرفی
همکاران طراحی: فرشاد حبیبی، مسعود الماسی، ابولفضل خمسیه
گرافیک: کیمیا فرهناک، نیوشا قاسم
نقاشی دیواری : داوود خلیلی
عکاس : پرهام تقی اف، مهدی کلاهی


رستوران اسی برگر

درباره پروژه رستوران اسی برگر

اسی برگر یک رستوران دنج و صمیمی در خیابان سهروردی تهران، و نزدیک به فضای اجتماع مردم در میدان پالیزی است. قبل از این که استودیو آدمون برای طراحی این پروژه انتخاب شود، از این مکان به عنوان یک شعبه از رستوران های زنجیره ای بزرگ  استفاده می‌شد و درتضاد با همسایگی با یک فضای شهری شلوغ، نمی‌توانست مشتریان کافی را جذب کند. این بررسی پرسشی مهم برای ما ایجاد کرد که اتفاقی که در آب‌میوه فروشی‌ها و رستوران‌های کوچک اطراف میدان پالیزی می‌افتد که مردم را حتی وقتی این مکان‌ها امانات قابل ملاحظه‌ای (حتی فضای کافی برای نشستن) ارائه نمی‌کنند راضی و خشنود نگه می‌دارند و از مناطق مختلف تهران جذب می‌کند چیست.

طراحی جالب رستوران 

‌این‌گونه به نظر می‌رسد که کم‌بود امکانات برای مشتریان این مکان‌ها اهمیتی ندارد، و در نتیجه باید چیز هم‌تری در این میدان وجود داشته باشد که این مساله برای تیم طراحی بسیار جالب توجه بود. احتمالا مردم می‌توانند نیازهای دیگر خود مانند نیاز به آزادی، انتخاب، و روابط اجتماعی را در این میدان مرتفع کنند. آن‌ها دوست دارند از بایدها و نبایدها آزاد باشند و با دیگر انسان‌ها لذت و هیجان یک فعالیت اجتماعی را به اشتراک گذارند.

ادامه مطلب
ویلای بید مجنون | استودیو برانیا

ملاحظه‌ی این نکته که این محله بدون فرهنگش برای مردم لذت‌بخش نیست حقیقت برجسته ای به شمار می‌رود. بنابراین، طراحی بر اساس شهر و همسایگی به عنوان بستر حضور مردم و خردفرهنگ‌ها بنا شد، و گروه تصمیم گرفت تا یک فضای به‌هم‌پیوسته را با الهام از شهر، فرهنگ، عملکرد و رویدادهای اجتماعی خلق کند. بهترین راه حل برای نایل شدن به این هدف، رفتن به ورای الگوهای معمول طراحی رستوران‌ها و ساخت یک فضای یک‌پارچه به استفاده از سطوحی که خردعملکرد‌های گوناگون را به وجود می‌آورند بود.این سطوح می‌تواند به میز، از میز به صندلی، از صندلی به پله، و از پله به سکو تبدیل شوند، و به صورت مشابه با تبدیل این صفحه‌ها به یک‌دیگر، یک تجربه ی فضایی از فرهنگ محله تولید شد.

الگوی طراحی رستوران اسی برگر

الگوی طراحی براساس هندسه ی سازه‌های شهری بود. تقاطع‌های خطوط ساختمان‌های پیرامون با خطوط خیابان‌ها مرزهای سکوهایی که از کف بلند شده‌اند را تعریف کرد و پله به پله، افق های مختلفی را در یک فضای شهری تولید کرد، که گاهی یک کنج دنج و خصوصی برای ملاقات‌های خصوصی و گاهی یک سکوی بلند برای اجراهای موسیقی یه تئاترهای دانشجویی، و جایی دیگر فضایی باز برای گردهمایی، انتظار، تصمیم‌گیری و انتخاب شدند.
نورپردازی یک‌پارچه، میز و صندلی‌های کم‌هزینه ساخته شده از قرقره‌های چوبی کابل، برای به وجود آوردن یک فضای آزاد با قابلیت شخصی سازی به سکوها اضافه شد، که به استفاده‌کنندگان فرصت انتخاب فضایی که با روحیه‌شان مطابق باشد می‌دهد. آن‌های می‌توانند سکوهای صندلی‌مانند را انتخاب کنند و برای شروع یک گفتگو در یک فضای اجتماعی کنار دیگران بنشینند، یا یک محدوده‌ی خصوصی داخل محیط شهری رستوران را برای یک تجربه‌ی آرام و امن خصوصی داشته باشند.

ادامه مطلب
بررسی طرح توسعه حرم امام‌حسین(ع)

نقش بسزای گیاهان در رستوران

استفاده از گیاهان سبز به تقویت هرآنچه از فضا انتظار می‌رفت با تعریف مرزهایی که به یک فضای خواناتر تبدیل می‌شود و ساخت دیوارهایی که به عنوان پشتی نشیمن باشد کمک کرده و حس امنیت به فضا اضافه می‌کند. علاوه بر این، گیاهان با محدود کردن دید حریم خصوصی را تقویت می‌کنند و یک باغچه‌ی زنده و فعال یک‌پارچه با سکوها درست کرده اند.در نهایت، برای اتصال این باغچه به شهر، درهای آن باز شده و کف رستوران و سکوها با متریالی مانند جنس پیاده‌رو پوشیده شده است که مرز بین داخل و بیرون را محو کرده و رستورانی که یک فضای شهری در بستر منطقه است را درست کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا