ساختمان اداری-تجاری شاه کرم | هومن بالا زاده
ساختمان اداری-تجاری شاه کرم
معمار: هوبا ديزاين (هومن بالا زاده)
موقعیت : ایران ، استان البرز، کرج، خیابان بهشتی
وضعیت : ساختهشده
مساحت : ۴۵۰۰ مترمربع
کاربری : اداری، تجاری
تاریخ ساخت : ۱۳۸۴-۱۳۸۶
کارفرما : احمد شاه کرم
تیم طراحی: مهسا مرعشی، میثم احسانیان، رضا هاشمی، محمد معتمدی نیا
مدیریت پروژه : میثم احسانیان
سازه : حسین علایی
تاسیسات مکانیکی : علیرضا صابر
تاسیسات الکتریکی : مهدی قندیل زاده
نظارت : هومن بالا زاده، میثم احسانیان
عکاس :پرهام تقی اف
درباره پروژه ساختمان اداری-تجاری شاه کرم
ساختمان اداری-تجاری شاه کرم، واقع در کرج، پروژه ای است که توسط هومن بالازاده در سال ۱۳۸۶ طراحی شد؛ ساختمانی با عرض کم و ارتفاعی معادل ۱۴ طبقه که نمایی باریک و مرتفع دارد. رویکرد طراح، برای برون رفت از این محدودیت و خلق اثری نوآورانه که ساختمانش را به یک اثری هنری تبدیل کند، موضوعی است قابل تأمل؛ ترکیب حجمی متناسب، مطلوبی است که بالازاده، با تقسیم کل نما به دو بخش اصلی در طول و کاهش تأثیر کشیدگی ساختمان، به آن دست یافته است؛ نمایی که توانسته از این طریق، تفکیک کاربری های مختلف اداری و تجاری را در بنا از هم تمییز دهد.
طراحی نمای ساختمان
ایدهی پنجره های پروژه از طرح پنجره های سنتی ایرانی (اُرسی) گرفته شد که در آن ماژولهای رنگی کوچک شیشهای، هم شدت نور داخل را کنترل میکند و هم تاثیر رنگین از نور و سایه در فضای داخلی بهوجود میآورد. با تنظیم نسبت ترکیب حجم، از آنجا که ساختمان پهنای اندکی در مقایسه با ارتفاعاش دارد، کل مجموعه به دو بخش عمده در عرض و ارتفاع تقسیم شد تا واحدهای اداری – تجاری در نمای اصلی از طریق بخشبندی کلیِ ورودی اصلی تعریف شود. در مرحله بعدی، بافتی بر نمای شفاف اصلی براساس مفهوم بسط هندسی طراحی گشت که در آن یک ماژول پایهای برای شکلگیری کل مجموعه وجود دارد.
هرچند این ساختمان ۱۶ طبقهای بین دو بلوک شهری دیگر واقع شده است، اما نقش معماری آن بهعنوان یک ساختمان اداری مدرن، بهصورت فرهنگی جاسازی شده است تا هویت ایرانی را در قالبی مدرن توضیح دهد.در رابطه با دماغه (Cape) شهری بهعنوان دیگر عامل برجسته طرح، یک نمای متغیر وابسته به لحظات مختلف نورپردازی در شب و روز ایجاد شد، درحالی که استفاده از بافتهای شفاف و نیمهشفاف بر نمای شیشهای، کیفیتهای مختلفی از بازتاب نور خورشید و زوایا را خلق نمود. همچنین استفاده از سیستم نورپردازی مصنوعی که در هماهنگی با مفهموم حجمسنجی نماست بر چشماندازهای شهری پویا تاکید دارد. بنابراین، درصورتیکه کارکرد اداری فعال نیست، نورپردازی شب براساس ماهیت ۳ بعدی نما به حفظ پویایی دماغه شهری کمک نموده، حس پویایی را جایگزین حس خنثی معماری میکند.
نکته دیگر در رابطه با این پروژه، شکلدهی یک فضای فرهنگی ایرانی بود تا ساکنان احساس کنند در فضای طبیعی خود هستند، فضایی که در آن فرد فضای داخلی را با تاثیر سایهها و بازتاب رنگ فیروزهای ماژولهای نصب شده بر نما تجربه میکند. این تاثیر حتی اگر پردههای نیمهشفاف پایین باشند هم حس میشود.
طراحی فضای پروژه
زمین ۵/۱۳ متر پهنا و ۲۰ متر طول داشت. ساختمان در ۱۶ طبقه ساخته شد که دو طبقه زیرین آن به اتاقهای سرویس و مکانیکی، طبقهی همکف و اول فضای تجاری و ۱۲ طبقهی فوقانی به واحدهای اداری اختصاص یافت. با توجه به قوانین شهرداری و تسهیلات عمومی پیرامون، نیازی یه ایجاد پارکینگ اختصاصی برای این پروژه نبود. حین طراحی طرح، کارفرما در نظر داشت تا انواع مختلفی از واحدهای اداری با متراژ ۵۰ مترمربع و ۱۲۰ مترمربع داشته باشد. این استراتژی، هر طبقه را به دو تا چهار واحد تقسیم نمود. این واحدها بهگونهای پویا طراحی شدندکه به کاربر اجازه میدهد احساس راحتی در رابطه با کارکردهای اداری مطلوب خود داشته باشد بدون آنکه نیاز به تغییر عمده در فضاهای داخلی باشد.
جذب نور طبیعی داخل فضاهای داخلی میانی از پنجرهای اصلی شمالی و جنوبی یکی از اهداف اصلی در طراحی داخلی بود. مجموعهای از پارتیشن های هطی شفاف و نیمهشفاف ساخته شده از آجرهای شیشهای به موازات پنجرههای شفاف اصلی نصب شد تا نهتنها بین نماهای داخلی و خارجی وحدت ایجاد نماید بلکه بخش عمدهای از نورپردازی داخلی را از منابع طبیعی فراهم آورد.