اخباراخبار میراث فرهنگی

نقبی به آیندۀ هتل جهان

نقبی به آیندۀ هتل جهان

مدیر پروژۀ مرمت و احیای هتل جهان اصفهان، جزییاتی را دربارۀ طرح احیای این هتل بیان کرد. متین علاقه‌مندان  اظهار کرد: قریب به دو سال قبل بحث مطالعات پروژۀ مرمت و احیای هتل جهان اصفهان آغاز شد و مالک را نسبت به احیای این هتل مشتاق کردیم. زمانی که اشتیاق ایشان را برانگیختیم بسیار به پروژه علاقه‌مند و در ادامه مشوق پروژه شدند، سپس در حدود هشت ماه طرح‌ها و مقدمات کار تکمیل و آماده شد و اکنون در حین اجرا و در مرحله استحکام‌بخشی قسمت قدیمی ساختمان یعنی بخش شرقی هتل جهان هستیم.

وی با بیان اینکه طرح مرمت و احیای هتل جهان اصفهان توسط گروهی با تخصص مرمت و معماری تهیه‌شده، افزود: اعضای تیم شامل دکتر علی کبیری سامانی، دارای تخصص مرمت معماری، مهندس سعید فروغی معمار، دکتر ناصر حسن‌پور معمار، دکتر طلایی تبار با تخصص سازه است و مهندس مهدی رضایت نیز مجری مرمت بنای این پروژه را به عهده‌دارند که البته از تجربۀ استاد رحمت‌الله رضایت هم در پروژه استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه آقای مهندس حمیدرضا سپهری نیز در کنار تیم مرمت و طراح به‌عنوان مشاور ارشد حضور دارند تا از تجربیات ایشان نیز استفاده کنیم.

مدیر پروژه مرمت و احیای هتل جهان اصفهان با تأکید بر اینکه هتل جهان ، هتل خواهد ماند، گفت: پیشنهاد ما و تصمیم مالک این بوده که هتل جهان، هتل بماند. استحکام‌بخشی بخش شرقی ساختمان این هتل نیز شروع‌شده و مرمت آن در حال انجام است.

مجموعاً به سه فاز بخش‌بندی شده است

علاقه‌مندان تصریح کرد: این هتل مجموعاً به سه فاز بخش‌بندی شده است؛ فاز اول، بخش شرقی و ساختمان اصلی و قدیمی هتل که در سمت چهارباغ عباسی واقع‌شده، فاز دوم، بخش میانی که در حال حاضر یک ساختمان متأخر دارد و بنا بر این است که طرح توسعه پروژه به‌ویژه در این بخش انجام پذیرد و فاز سوم که ساختمان قدیمی دیگری است که در غرب زمین واقع‌شده است و آن نیز مرمت و به هتل تبدیل خواهد شد.

ادامه مطلب
قیمت‌های منطقه‌ای در نقشه GIS قزوین بازنگری می شود

وی ادامه داد: شرکت اندیشه رفاه زائر، مالک هتل بسیار مشتاق به اجرای هر سه فاز به‌صورت موازی است و در این مورد نیاز به کمک مراجع ذی‌صلاح ازجمله اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین شهرداری است.

عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران یادآور شد: گزارش مرمت هر پروژه‌ای سه بخش اصلی دارد و شامل مطالعات، آسیب‌شناسی، تهیه طرح مرمت است. این پروژه نیز دارای تمام این مباحث است و در تهیه طرح مرمت، مباحث سازه‌ای و معماری و نازک‌کاری و سفت‌کاری هم وجود دارد.

علاقه‌مندان تأکید کرد: در مورد هتل جهان همه این مطالعات انجام‌شده، بر اساس همین مطالعات طرح مرمت و احیا تهیه‌شده است و بر اساس این طرح نیز اقدامات اجرایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های وارده به هتل جهان گفت: بیشترین آسیب‌ها در مورد هتل جهان در خصوص بحث سازه‌ای آن است و با توجه به گذر زمان آسیب‌های زیادی به آن واردشده و حتی بخش‌هایی از سقف ریخته و آفتاب و باران به بخش‌هایی از سقف آسیب‌زده است، ولی در حال حاضر تمام آن‌ها تثبیت‌شده و در حال استحکام‌بخشی سازه هستیم. به‌طور کل استحکام‌بخشی این بنا مرحله‌به‌مرحله در حال پیش رفتن است.

ادامه مطلب
ساخت مسکن در خراسان جنوبی باعث رونق صنایع مرتبط شد

تزئینات خاصی به داخل بنا افزوده و یا حذف نخواهد شد

مدیر پروژه مرمت و احیای هتل جهان اصفهان با بیان اینکه در مرمت و احیای این هتل، تزئینات خاصی به داخل بنا افزوده و یا حذف نخواهد شد، تصریح کرد: مبانی نظری مرمتی تیم برای بخش شرقی بنا یعنی ساختمان قدیمی بر این پایه است که به همان روزگار قدیم خود برگردانده شود، اما در زمان‌هایی کاربری این هتل تغییر کرده است و بر این اساس تغییراتی در ساختمان هتل ایجادشده؛ ازجمله افزودن پله در بخشی از هتل یا پوشانده شدن طاق و چشمه‌های هتل که البته ما طاق و چشمه‌ها را به زمان اولیه برمی‌گردانیم ولی اینکه مثلاً پله را حذف کنیم یا نه و… بحث‌هایی است که همچنان در حال مطالعه و گفتگو و در هر مرحله در حال پیش رفتن است. به‌طور کل قطعاً ما اصالت بنا را معیار قرار داده‌ایم.

این معمار خاطرنشان کرد: اطلاعات لازم دربارۀ گذشته این بنا با استفاده از مطالعه و بررسی سفرنامه‌ها و هم‌چنین کتاب‌هایی به‌دست‌آمده که در مورد اصفهان و با موضوع عکاسی و تاریخ‌نگاری نگارش شده‌اند و یا به‌صورت شفاهی در جریان است؛ ضمن اینکه بخش عمده‌ای از اطلاعات توسط متخصصان حاضر در پروژه و بر اساس مدارک و شواهدی است که در پروژه وجود دارد و آن‌ها تئوری و فرضیه‌هایی را مطرح می‌کنند که هرکدام از آن‌ها قابل رصد و تخصصی است. مانند اینکه در برخی قسمت‌ها جنس اندودها عوض‌شده که این موارد توسط دوستان مرمت بنای حاضر در پروژه انجام می‌شود.

ادامه مطلب
سازه جایگزین کانس برای زلزله زدگان چیست؟

این بنا به هتل تبدیل خواهد شد

علاقه‌مندان با اشاره به همکاری نهادهای مرتبط اظهار کرد: چون شهرداری و میراث فرهنگی در خصوص نیت مالک و کارفرما مطمئن هستند و یقین دارند که این بنا به هتل تبدیل خواهد شد، همه نوع همکاری و حمایت از ما داشته‌اند. مالک هتل نیز طبق طرح که این بنا باید هتل بماند و به شهر برگردانده شود عمل می‌کند و چون چنین نیت پاکی وجود دارد همه کمک می‌کنند.

وی افزود: از طرف اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان، مهندس مرادی ناظر پروژه هستند که همراهی بسیار مناسبی با پروژه دارند و جلسات مستمری هم با دکتر اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان داشته‌ایم که ایشان هم بسیار از پروژه حمایت می‌کنند و در جریان پروژه هستند. شورای شهر اصفهان و شهرداری هم از ابتدا همه نوع همکاری و مساعدت را با پروژه داشته‌اند، به‌ویژه شهردار منطقه یک اصفهان، خانم مهندس شکرانی و مدیر پروژه چهارباغ آقای مهندس سهرابی، که از همه این همراهان سپاسگزاری می‌کنیم و البته مساعدت همه این ارگان‌ها را خواستاریم تا انشاالله هر چه سریع‌تر و مطلوب‌تر بتوانیم همه فازهای این هتل باارزش و میراثی را به شهر و به چهارباغ برگردانیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا