اخباراخبار معماری

«معماری برای کوهستان»؛سرزمینی با ارزش مادی و معنوی

مروری بر کتاب «معماری برای کوهستان»
«معماری برای کوهستان»؛ سرزمین‌هایی با ارزش‌های مادی و معنوی

کتاب «معماری برای کوهستان از سوی انتشارات دانش‌پذیر به بازار نشر عرضه شده است. به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب‌های زیادی درباره کوهستان ؛ این پدیده طبیعی و باارزش و همچنین بهره‌وری‌های مختلف از آن، تدوین شده است. یکی از جنبه‌های استفاده از کوهستان، بحث معماری و ساخت‌وساز است که با توجه به شرایط محیطی و آب‌وهوایی ویژه آن، استانداردهای خود را می‌طلبد. در این راستا کتاب «معماری برای کوهستان» تألیف مشترک عماد بهروزی‌فرد و مرجان ایل‌بیگی از جمله آثاری است که در سال جاری چاپ و به بازار نشر عرضه شد.

کوهستان ، سرزمینی باارزش‌های مادی و معنوی فراوان است که در صورت استفاده درست از آن، ضمن کمک به بهبود کیفیت آب‌وهوا و طراوت‌بخشی به روح انسان، می‌تواند منبعی برای کسب درآمد اکوتوریستی باشد. متأسفانه در ایران با داشتن مناطق متنوع کوهستانی، سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

سرزمین‌هایی جادویی برای توریست‌ها

نویسندگان در صفحات نخستین کتابشان به این موضوع اشاره کرده‌اند: «کوهستان‌ها سرزمین‌هایی جادویی برای توریست‌ها و اکوتوریست‌ها هستند؛ سرزمین‌هایی با ارزش‌های مادی و معنوی فراوان که می‌تواند سرمایه‌های فراوانی را برای هر دولتی به دنبال داشته باشد. اما در ایران امروز نه به سرمایه‌گذاری که این بخش به دنبال دارد، توجه شده و نه زیرساختی برای آن تعریف شده است.

ادامه مطلب
ناگفته‌هایی از معماری ۱۲۰۰ ساله آستان قدس رضوی

هدف تألیف این رساله، جلب توجه مسئولین و صاحب‌نظران به ظرفیت‌هایی است که سرزمین‌های کوهستانی در خود دارد و در عین‌حال نباید فراموش کرد که استفاده از کوهستان بدون توجه به ارزش‌های توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، امری بی‌فایده است که نه تنها ارزشی به دنبال ندارد، بلکه به دنباله آن مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.»

کتاب «معماری برای کوهستان» در ۱۳۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۲۲ هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌پذیر به بازار نشر عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا