اخباراخبار محیط زیست

راهکاری تازه برای کاهش آلودگی شهرها

راهکاری تازه برای کاهش آلودگی شهرها

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تصویب آئین‌نامه اجرائی ماده ۲۲ قانون هوای پاک در هیئت وزیران و ابلاغ آن، زمینه‌ساز اجرای برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در زمینه توسعه فصای سبز شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت و کاهش آلودگی هوا است.

به گزارش آرکاو به نقل از ایمنا حسین رجب صلاحی اظهار کرد: با اجرایی شدن موضوعات این تصویب‌نامه در همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و با نظارت وزارت کشور تا ۱۰ سال آینده سرانه فضای سبز به ۱۵ مترمربع افزایش خواهد یافت.

وی افزود: به موجب این تصویب‌نامه هیئت دولت، در راستای تأمین منابع آبی پایدار فضاهای سبز شهری اقدامات مختلفی صورت خواهد گرفت و شهرداری‌ها وضعیت آب موجود و آب موردنیاز خود را براساس مطالعات فنی و اجرایی دقیق در چارچوب طرح‌های مصوب و با رعایت الگوی فضای سبز ابلاغی توسط وزارت کشور به وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو اعلام می‌کنند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از واگذاری رایگان فاضلاب خام به شهرداری‌های متقاضی احداث تصفیه خانه فاضلاب جهت استفاده فضای سبز شهری با رعایت ضوابط فنی و مقررات وزارت نیرو و استانداردهای زیست محیطی به موجب این مصوبه هیئت دولت خبر داد و افزود: تسهیلات لازم برای سیستم‌های نوین آبیاری و یارانه تأمین نهال وزارت جهاد کشاورزی در اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها با کاربری فضای سبز متعلق به شهرداری‌ها مطابق این تصویب‌نامه هیئت دولت با همکاری وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود.

ادامه مطلب
بازار مسکن در محاصره آگهی‌های نجومی

ایجاد کمربندهای سبز در اطراف شهرها

رجب‌صلاحی با تاکید بر لزوم ایجاد کمربندهای سبز در اطراف شهرها برای آلودگی گفت: با این مصوبه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها که کاربری‌های فضای سبز دارند را به شهرداری‌های متقاضی با رفع معارض به صورت رایگان و بدون دریافت حقوق مالکانه، جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت واگذار خواهند کرد.

وی افزود: بهره‌برداری از حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در داخل محدوده شهر جهت ایجاد فضای سبز به شهرداری‌های متقاضی بدون دریافت حقوق مالکانه واگذار می‌شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: تهیه و اجرای تخصیص برنامه عملیاتی توسعه فضای سبز و کمربند سبز با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و رعایت مفاد این تصویب‌نامه از سوی شهرداری‌ها با همکاری وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر مواد این تصویب‌نامه است.

رجب‌صلاحی افزود: شهرداری‌ها می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های پیش بینی شده در این تصویب‌نامه هیئت وزیران، اقدامات لازم را در زمینه طراحی و ایجاد تأسیسات جمع‌آوری، ذخیره و انتقال روان‌آب‌های سطحی و آب جاری از رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها و معابر آبی برای آبیاری فضای سبز را با اخذ مجوز وزارت نیرو انجام دهند.

ادامه مطلب
تلاش برای آغاز فعالیتهای خانه وارطان/ رای زنی با وزارت راه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا