اخباراخبار میراث فرهنگی

پلاک کیفیت بر دیوار آثار فاخر معماری نصب می‌شود

پلاک کیفیت بر دیوار آثار فاخر معماری نصب می‌شود

رویداد «میزان معماری» با رویکردی نو درمعماری و شهرسازی معاصر کشور به درجه‌بندی و نصب پلاک بر روی ابنیه اقدام می‌کند.

روند معماری و شهرسازی معاصر ایران، در چند دهه اخیر، ایجاب می کرد تا با بررسی، تحلیل و ارزیابی آن، رویدادی با نام میزان معماری، در گستره ملی و به صورت سالانه برگزار گردد. میزان معماری با بررسی و ارزیابی ابنیه احداث شده از سوی کارفرمایان و سازندگان، توسط هیئت داوری از کارشناسان معماری و شهرسازی، اقدام به درجه بندی و نصب پلاک میزان معماری بر روی ابنیه و معرفی آن در سطح جامعه خواهد داشت.

برگزارکنندگان این رویداد که برای اولین بار در کشور، در پاییز ۹۸ و با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد، معتقدند که کارفرما (سازنده حرفه ای ـ کارفرمای شخصی) نقش مهمی در شکل گیری یک پروژه موفق دارد که در این سالها از ایشان غفلت شده و تنها نقش طراحان مورد توجه واقع شده است. همچنین انتخاب درست طراح، برنامه ریزی و تبیین صحیح صورت مساله پروژه و درنظر گرفتن کیفیت فضاها در کنار توجه به مسایل کمی، از عوامل ایجاد یک پروژه موفق است.

هدف این رویداد، شناسایی و تقدیر از کارفرمایان و سازندگان تاثیر گذار در حوزه معماری و شهرسازی معاصر ایران است.

ادامه مطلب
دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle

اهداف  رویداد

میزان معماری رویکردهایی را جهت ارتقاء سطح کیفی معماری و شهرسازی کشور دنبال می کند که بعضی از آنها عبارتند از: تاثیر کارفرمایان در شکل گیری پروژه های شاخص (تحلیلی بر عملکرد گروه های سازنده و فعال در پروژه)، تاثیر پروژه بر سیما و منظر شهری، تاثیر پروژه ها بر جامعه شناسی ایران، راهبرد طراحی و رابطه آن با ساختار جامعه، تاثیر متقابل سبک زندگی، فرهنگ و اجتماع بر معماری، نقش فرآورده های ساختمانی در نظام ساخت، بررسی سیر روندمعماری و شهرسازی معاصر ایران.

همچنین برای اولین بار، گروه های شرکت کننده در این رویداد در حوزه های معماری(مسکونی، اداری، تجاری، عمومی) و شهرسازی (منظر شهری، طراحی شهری) خواهند بود که در این رویداد، آثار راه یافته با حضور و بررسی کارشناسان و خبرگان حوزه معماری و شهرسازی کشور مورد ارزیابی و قضاوت قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از اهداف این رویداد، شناسایی و معرفی آثار فاخر معماری و شهرسازی معاصر ایران، به شهروندان است. بدین جهت رویداد میزان معماری، با اهدای پلاک میزان معماری و نصب نشان آن بر آثار منتخب، اقدام به طراحی این پلاک کرده است که این نشان از نماد سرو ایرانی بوده که به صورت دست ساز با کاشی و خشت مخصوص، طراحی و ساخته شده و از آثار بی بدیل صنایع دستی ایران می باشد.

ادامه مطلب
تبدیل مرکز خرید قدیمی شهر به تالاب

آثار منتخب در یکی از چهار دسته برجسته، نوآور، پایدار و بوم گرا و در سه درجه ستاره دار طلایی، نقره ای و برنزی، بر طبق نظر هیئت داوران، دسته بندی و معرفی خواهند شد.

هر یک از این آثار معماری دارای شناسنامه بوده است

هر یک از این آثار دارای شناسنامه بوده که به تایید فصلنامه معماری و ساختمان برای آثار تهیه و درج خواهد شد.
نصب پلاک میزان معماری بر روی آثار فاخر و با کیفیت معماری و شهرسازی معاصر ایران، موجب شناسایی و معرفی این آثار فاخر به شهروندان و همچنین ترغیب کارفرمایان و سازندگان در طراحی و ساخت آثار با کیفیت معماری و شهرسازی خواهد شد و به گونه ای موجب افزایش کیفیت روند سیر معماری و شهرسازی معاصر ایران خواهد بود.

از دیگر ویژگی های این رویداد، مشارکت و حمایت ارگان های ذی ربط در حوزه معماری و شهرسازی می باشد، که از این بین به وزارت راه و ساختمان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران می توان اشاره داشت.

از دیگر ویژگی های مطرح در این رویداد، حضور کارشناسان و اندیش مندان خبره در حوزه معماری و شهرسازی، متشکل از اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه ها، حرفه مندان، پیشکسوتان و فعالان اجرایی این حوزه می باشد که به نوبه خود هیئت داوری بی نظیری در این رویداد می باشد.

ادامه مطلب
رستوران بن کیو BANQ | نادر تهرانی و مونیکا پونس دلئون

هزینه ای برای شرکت کنندگان در بر نخواهد داشت

ثبت نام و شرکت در این رویداد هزینه ای برای شرکت کنندگان در بر نخواهد داشت و پروژه های ساخته شده و حتی پروژه های درحال ساخت ( با رعایت معیار های لازم ) می توانند در این رویداد شرکت کنند و از ویژگی های این رویداد، دبیرخانه دائمی آن می باشد که به صورت مستمر و سالانه آماده دریافت این آثار می باشد. لازم به ذکر است، آثار برجسته این رویداد به صورت سالانه در مراسمی معرفی و به کارفرمایان و سازندگان آن آثار نشان و تندیس میزان  اهداء خواهد شد.

در پایان امیدواریم، این نگاه نو در معماری و شهرسازی معاصر ایران، موجبات توجه و ارتقاء کیفی شهرسازی ومعماری کشور باشد.

این رویداد توسط فصلنامه ساختمان ومعماری با مشارکت کلوپ معماران و سازندگان برگزار خواهد شد. همچنین لازم است جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فصلنامه معماری و ساختمان به آدرس مراجعه شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا