تأليفاتمجلاتمجله پژوهش و برنامه ریزی شهریمقالات

مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 1 تابستان 1389

فهرست مقالات در  مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

۱- مکان‌یابی بهینه فضاهای ورزشی شهر زنجان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) | غریــــب فاضــــل نیــــا؛ اکبر کیانی؛ موسی رستگار
 
۲- تحلیلی بر پراکنش امکانات و خدمات مسیر گردشگری شمال شرق استان چهارمحال و بختیاری | مسعود تقوایی؛ محمود رنجبردستنایی
 
۳- شناخت محدوده مکانی تشکیل جزیره گرمایی در شهر رشت | بهمن رمضانی؛ سیده مریم دخت‌محمد
 
۴- راهبردهای کالبدی کنترل حاشیه‌نشینی در شهر سبزوار | علی اکبر عنابستانی؛ زهرا عنابستانی
 

۵- رتبه‌بندی شاخص‌های رفاه شهری مناطق مختلف شهر تهران | نازی محمدزاده اصل؛ قدرت الله امام وردی؛ محمد سریرافراز

۶- بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه‌های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران | مجتبی آراسته

۷- تحلیل عملکرد شهرهای جدید در نظام شهری کشور | محمد اکبرپور سراسکانرود؛ مهدیه میرزاجایی


مقاله ۱ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

مکان‌یابی بهینه فضاهای ورزشی شهر زنجان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) | غریــــب فاضــــل نیــــا؛ اکبر کیانی؛ موسی رستگار

چکیده فضاهای ورزشی، یکی از مهمترین مراکز خدماتی در سطح شهر محسوب می‌گردند، که سطح درخور توجهی از فضاهای شهری را به خود اختصاص داده است، بنابراین، توجه به این نکته که فضاهای ورزشی باید به نحو شایسته-ای در سطح شهر مکان‌یابی گردند، ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش، به بررسی وضع موجود فضاهای ورزشی شهر زنجان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) و مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP) جهت مکان‌یابی بهینه فضاهای ورزشی شهر زنجان پرداخته شده است.‌‌‌ پس از مطالعه وضع موجود فضاهای ورزشی، مشخص گردید که توزیع فعلی فضاهای ورزشی در سطح سلسله مراتب شهری مناسب نبوده است، به‌ طوری که تفاضل سطح و سرانه بین وضع موجود و استاندارد فضای ورزشی به ترتیب محله، ناحیه، منطقه و شهر برابر با ۰.۸۵، ۰.۳۳، ۰.۳۳،۰.۵۸ متر مربع است.
 

مقاله ۲ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

تحلیلی بر پراکنش امکانات و خدمات مسیر گردشگری شمال شرق استان چهارمحال و بختیاری | مسعود تقوایی؛ محمود رنجبردستنایی

چکیده گردشگری براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری، به کلیة فعالیت های افرادی اطلاق می شود که به مکان هایی خارج از محیط عادی خود، به منظور گذراندن ایام فراغت، انجام کار و سایر هدف ها، برای مدت کمتر از یک سال می روند. بسیاری از کشورها، صنعت گردشگری را به عنوان یکی از منابع درآمدزای خود می دانند و همواره می کوشند آن را توسعه دهند، اما توسعه این صنعت، بدون توسعه امکانات زیر بنایی و ایجاد زیرساختهای مناسب، امکان پذیر نیست. کشور ایران و به دنبال آن استان های کشور که دارای پتانسیل های فراوانی از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی هستند، می توانند با تأمین وتوزیع مناسب امکانات و زیرساخت ها، به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد از طریق این صنعت امیدوار باشند، زیرا انتظار می رود این صنعت تا پایان دهه اخیر بیش از ۴۰ درصد از اشتغال جهان را به خود اختصاص دهد و منابع درآمد آن تا سال ۲۰۲۰ به ۶/۱میلیارد دلار برسد.
 
 

مقاله ۳ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

شناخت محدوده مکانی تشکیل جزیره گرمایی در شهر رشت | بهمن رمضانی؛ سیده مریم دخت‌محمد

چکیده فعالیت‌های بشری و تغییر در سیمای طبیعی شهر، تفاوتهایی از نظر درجه حرارت بین مناطق مرکزی شهر و حومه آن ایجاد می کند. که به جزیره حرارتی معروف است. این پدیده، به ویژه در شهرهای بزرگ، بیشتر مشهودتر است. هدف این تحقیق، شناخت تفاوت دمایی مناطق مختلف شهر رشت و حاشیه اطراف، به منظور تهیه نقشه دمایی شهر و امکان تشکیل جزیره دمایی در شهر رشت است. عرصه مطالعاتی در این تحقیق، شهر رشت ‌است و برای انجام این تحقیق، ازآمار روزانه در ایستگاه‌های سینوپتیک موجود در حومه رشت (کشاورزی و فرودگاه) استفاده گردید و برای ارزیابی حرارتی در قسمتهای مختلف شهر نیز نه ایستگاه به کمک شهرداری رشت و اداره هواشناسی استان دایر و در طول جمع آوری داده های روزانه ( بهمن ۸۵ لغایت خرداد ۱۳۸۶ ) استفاده شده است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

راهبردهای کالبدی کنترل حاشیه‌نشینی در شهر سبزوار | علی اکبر عنابستانی؛ زهرا عنابستانی

چکیده رشد سریع شهرنشینی همراه با افزایش مهاجرت‌های روستا- شهری در ایران، بستر مساعدی برای شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای در پیرامون بافت فیزیکی شهرها فراهم نموده است؛ به گونه ای که پس از تجربه‌ کلان شهرها، امروزه شهرهای متوسط کشور مانند سبزوار را با پیامدهای گوناگون خود تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله تلاش شد تا راهبردهای کالبدی که می تواند کنترل حاشیه‌نشینی را در این شهر در پی داشته‌ باشد، ارایه شود. یافته‌ها نشان داد که نواحی حاشیۀ شهر سبزوار با حضور مهاجران بیشتر روستایی در سالیان اخیر توسعه‌ کالبدی شدیدی را تجربه خواهد نمود به گونه ای که سطح کل بافت فیزیکی پنج هسته‌ جمعیتی به حدود ۱۳۰ هکتار خواهد رسید. با توجه به یافته‌ها، راهبردهایی مانند طرح اسکان مجدد و جابه‌جایی ناخواسته، طرح سامان‌دهی شبکۀ ارتباطی پیرامون شهر، طرح کمربند سبز پیرامون شهر، طرح ایجاد بانک زمین و شناسایی املاک رها شده و طرح ایجاد ستاد نظارت بر ساخت و ساز و جلوگیری از بورس‌بازی زمین ارایه شده است.
 
 

مقاله ۵ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

رتبه‌بندی شاخص‌های رفاه شهری مناطق مختلف شهر تهران | نازی محمدزاده اصل؛ قدرت الله امام وردی؛ محمد سریرافراز

چکیده امروزه شهرها و به خصوص کلان شهرها، محمل توسعه اقتصادی جوامع هستند و بخش اعظمی از مبادلات و ارزش افزوده اقتصادی در شهرها به وقوع می‌پیوندد. از آنجایی که شهرها موجودیت انسانی دارند، برای تامین زیربنای مناسب در جهت پیشرفت و رشد اقتصادی، سلامت شهرها به عنوان یکی از چالش های توسعه پایدار است. این مقاله با بهره‌گیری از اطلاعات تفکیکی مناطق مختلف شهر تهران و با در نظر گرفتن شاخص های کلان توسعه و سلامت شهری -که امروزه در ارتیاط با کلان شهرها به کار می رود- و با استفاده از تکنیک ریاضی «تحلیل پوششی داده ها» به بررسی و تببین سلامت شهری و شاخص های شهر سالم پرداخته و کوشیده است از این منظر، بسترهای مناسب توسعه و سلامت شهری را تحلیل نماید.

ادامه مطلب
باشگاه ورزشی دشت نور | نرگس نصیری طوسی

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاه‌های خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران | مجتبی آراسته

چکیده در حالی که مقوله سکونتگاه‌های خودرو، بخش عمده‌ای از ادبیات شهرسازی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است، پرداختن به وجوه مختلف این سکونتگاه‌ها، نیازمند پژوهش فراوان است. در این میان، یکی از مباحث مهم در موضوع شهرسازی، توجه به فضاهای عمومی است؛ فضاهایی که نقش عمده‌ای را در تعامل‌بخشی، اجتماع‌پذیری، ایجاد شادابی و سرزندگی در یک محله می‌توانند بازی کنند. این فضاها می‌توانند در سکونتگاههای خودرو همان نقشی را برعهده بگیرند که در فضاهای عمومی بافتهای مرسوم شهری، بر عهده آنهاست. دو سکونتگاه خودروی اسلام آباد و ده ونک، همچون جزیره‌ای در دل شهر تهران هستند که دارای فضاهای عمومی کم و بیش پررونق هستند. یافته‌های تحقیق نشان می دهد، کیفیت فضاهای عمومی محله ده ونک به طور کلی بهتر از محله اسلام آباد است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۷ مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری ۱

تحلیل عملکرد شهرهای جدید در نظام شهری کشور | محمد اکبرپور سراسکانرود؛ مهدیه میرزاجایی

چکیده مقوله احداث شهرهای جدید،” عمده ترین سیاستی است که اینک برخی از دستگاه های اجرایی مملکت به منظور دستیابی به هدف هایی، همچون: مهار رشد شهرهای بزرگ، مقابله با مسایل رشد شهرنشینی در آینده و از بین بردن آثار فزاینده تمرکز امور، آن را در رأس تصمیم گیری های خود قرار داده اند. از طرفی، طی دهه ۸۵ – ۱۳۷۵ وزارت کشور به طور میانگین هر نه روز، یک نقطه شهری جدید تصویب نموده که در دوره ۱۰ ساله فوق در مجموع ۴۰۰ نقطه شهری به تعداد شهرهای ایران افزوده شده، حال آنکه سیاست دولت در این شهرها، تنها به ایجاد یک شهرداری و دادن حداقل امکانات مورد نیاز محدود شده است؛ اما هدف از ایجاد شهرهای جدید در ایران را می توان در قالب دو هدف؛ یعنی تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ و تمرکزگزینی جمعیت در مناطق توسعه نیافته دانست.
 

دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
گل کاری در پارک فجر
منبع
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا