اخباراخبار شهرسازی

تدوین آیین‌نامه طراحی تاسیسات زیربنایی در مقابل سیل

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:
تدوین آیین‌نامه طراحی تاسیسات زیربنایی در مقابل سیل در دست اقدام/ راهکارهای مقابله با سیل منوط به همراهی سازمان راهداری، شرکت ساخت و راه‌آهن است

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راهکارهای ارایه شده توسط آن مرکز را در مقابله با سیل منوط به همراهی سازمان راهداری، شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه آهن عنوان کرد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم مرکز تحقیقات، بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان است که در مرکز از سال ۹۲ تاکنون در حال انجام است، گفت: مهندسی‌سازی یکی از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان است و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی وزارتخانه با بازنگری مباحث ۲۲ گانه ساختمان این مهم را در دست انجام دارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون مرکز تحقیقات بازنگری مباحث ۲۲ گانه را با استفاده از ظرفیت های علمی کشور و دانشگاه ها با همکاری نزدیک به ۱۰۰ نفر از متخصصان در دست انجام دارد، افزود: از سال ۹۲ بازنگری ۲۲ مباحث شروع شده و تعدادی از آنها منتشر شده است و تعدادی از مباحث نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی امید است تا در نیمه اول سال ۹۹ روش های جدید مباحث را در اختیار جامعه علمی کشور قرار دهیم.

ادامه مطلب
دهکده بومگردی تنکابن | دفتر معماری محمدرضا کهزادی

باید تمرکز بیشتری را بر آموزش مهندسی در کشور در دستور کار قرار دهیم

شکرچی زاده تصریح کرد: در مورد مهندسی، باید تمرکز بیشتری را بر آموزش مهندسی در کشور در دستور کار قرار دهیم.

وی در خصوص بحران ها و شرایط فعلی لرزه خیزی و وقوع سیلاب، مطالعات انجام شده را مناسب ارزیابی کرده و اعلام کرد: در مورد مطالعه بر روی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و در کل مجموعه وزارت خانه و دولت پیشگام است و در چند دهه گذشته مدارک ارزشمندی در تراز علمی بین المللی تهیه شده است. همچنین، در حوزه محصولاتی که به کاهش مخاطرات زلزله کمک کند کارهای مهمی انجام شده که از جمله آنها تعیین حریم گسل های اصلی و توسعه شبکه شتاب نگاری کشور و به روز کردن دستگاه ها بوده است.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در خصوص سیل تجارب کمتری را در مقایسه با زلزله داریم. در پژوهشکده حمل و نقل که در سال ۹۳ در مرکز تحقیقات ادغام شد، مطالعات پیشین در خصوص زیرساخت‌ها، راه‌ها و جاده‌ها، طراحی پل و معابر در طی این سال ها مورد بازبینی قرار گرفت.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای سیلی که در سال ۹۷ در منطقه مازندران و گیلان رخ داد، کارشناسانی از مرکز تحقیقات به مناطق سیل‌زده اعزام و گزارش‌های ارزشمندی تهیه شد. همچنین در سالجاری و در ابتدای سال نیز چندین گروه کارشناسی از سوی مرکز تحقیقات به مناطق سیل‌زده استان های مختلف اعزام شدند و نتایج حاصل از گزارش های تهیه شده منتشر شد.

ادامه مطلب
ویلای لواسان | گروه طرح و ساخت ازنو

در آینده نه چندان دور، راه‌های ایمن‌تری را در مقابله با سیلاب ها داشته باشیم

شکرچی‌زاده یادآور شد: در مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات منتشر شد، راهکارهایی برای سازمان راهداری، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ارایه شد و تعاملاتی با آن شرکت‌ها و سازمان‌ها برقرار شد که همه آنها نیازمند توسعه و گسترش هستند.

این مقام همچنین اعلام کرد: اطلاعات نشان می‌دهد پس از سیل گذشته، موضوع توجه به علم هیدرولوژی (آب‌شناسی) و هیدرولیک، طراحی راه‌ها و پل‌ها بیشتر مورد توجه مشاوران و کارفرمایان قرار گرفته است و این خود نوید بخش است که بتوانیم در آینده نه چندان دور، راه‌های ایمن‌تری را در مقابله با سیلاب ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشنهاد تهیه آیین‌نامه طراحی تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌ها در مقابل سیل را به وزارتخانه ارایه کرده است که امید است تا این پیشنهاد موردتایید قرار بگیرد و به واسطه آن بتوان از مجموع دستورالعمل‌هایی که وجود دارد دستورالعمل جامعی را شبیه استاندارد ۲۸۰۰؛ طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تدوین کرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در آن دستورالعمل جامع، موضوعاتی از جمله موضوع دوره بازگشت، عمق آب شستگی و موضوعاتی که به پایداری بیشتر ساختمان ها در برابر سیل کمک کند موردتوجه قرار می گیرند. در حال حاضر، اطلاعات پایه آن وجود دارد اما اینکار باید با حمایت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، و سازمان راهداری به سرانجام برسد که امیدواریم پشتیبانی از سوی ستاد وزارتخانه انجام بگیرد و بتوان با استفاده از پشتوانه و ظرفیت های علمی کشور کار را پیش برد.

ادامه مطلب
تبدیل مرکز خرید قدیمی شهر به تالاب

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا