تأليفاتفصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی 3 تابستان 1398

فهرست مقالات در  فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

 
۱- هویت در معماری داخلی دوره اسلامی | محمد دبدبه، امید شاطری وایقان
 
۲- دیالکتیک معماری ایرانی- اسلامی با موضوع آموزش و فضاهای آموزشی | محمد پارسایی خصال، سید امیرحسین گرکانی
 
۳ – رباط، بنایی نظامی در راه های تاریخی | مریم سید حمزه، بهمن سلطان احمدی
 
۴- شناسايی و تدوين اصول طراحی يک مركز محله موفق شهری با مقايسه تطبيقی دو مركز محله مدرن و پست مدرن؛ نمونه موردی: مركز محله سنگ تراش‌ها در شهر اصفهان و مركز محله پرديس در شهر جديد بهارستان | نوید جهدی، مهدی ساشورپور
 

مقاله ۱ فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

هویت در معماری داخلی دوره اسلامی | محمد دبدبه، امید شاطری وایقان

هویـــت از صفـــات و مجموعـــه‌ای از ویژگی‌هـــای بـــرای تعییـــن ثبـــات یـــک فـــرد، جامعـــه و کشـــورها پدیدار می‌شـــود. از ســـویی دیگر هویـــت معنایـــی نیازمند ارتباط فضایـــی- مکانی بـــرای شـــکل‌گیری هویـــت در معمـــاری داخلـــی بناهـــا و بناهـــای تاریخـــی نمود پیـــدا کرده اســـت، بـــا این وجـــود معمـــاری داخلـــی نقـــش بـــارزی در تشـــکیل تأثیرگـــذاری و تأثـــر آن بر هویـــت انســـان‌ها بر عهـــده دارد. چراکـــه توجه به دگرگونی‌هـــا و تحوالت در رابطـــه با عناصر،فرهنـــگ، تاریـــخ و ظهور مداوم مـــکان )دوره اســـاامی(، در تعیین تحوالت بـــه یک مؤلفه‌ای در ارکان هویتـــی بـــا مفهـــوم فضـــا ایفاء می‌کنـــد به‌طوری‌که فضاها در ســـیر تاریخی مشـــمول یـــک هویت تـــداوم یافتـــه در تاریـــخ، فرهنگ یـــک جامعـــه همواره بـــا شـــاخصه‌های مؤثر در زندگـــی بشـــری القـــاء می‌نماید.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 7 شهریور 1386
 

مقاله ۲ فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

دیالکتیک معماری ایرانی- اسلامی با موضوع آموزش و فضاهای آموزشی | محمد پارسایی خصال، سید امیرحسین گرکانی

همـــواره مســـئله آموزش، مهم‌تریـــن حلقه اتصال دوره‌هـــای مختلف به یکدیگر بوده اســـت. در حـــوزه معمـــاری ایران، پیوســـتگی و تدریجی بـــودن از مهم‌ترین ویژگی‌هـــای آن و موجب تکامـــل پیوســـته ایـــن علم تـــا قبـــل از دوره معاصر بوده اســـت. آمـــوزش به دلیل نقش بســـیار مهمـــی کـــه در توســـعه جوامـــع بشـــری دارد از اهمیـــت بســـزایی برخـــوردار اســـت. از طرفـــی تحـــوالت زندگـــی بشـــر، نهادهـــای اجتماعـــی و ازجملـــه آموزشـــی را متأثـــر کـــرده و فضاهای آموزشـــی نیـــز در معـــرض دگرگونی قـــرار می‌گیرند.

 
 

مقاله ۳ فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

رباط، بنایی نظامی در راه های تاریخی | مریم سید حمزه، بهمن سلطان احمدی

یکـــی از چالش‌هـــای دفاعـــی در طـــول تاریـــخ در مناطقـــی اســـت کـــه هیچ‌گونـــه عارضـــه طبیعـــی بـــرای دفـــاع در برابر تهاجم وجـــود نـــدارد. همچنین انباشـــت ســـااح‌ها و حیوانات و اســـتراحت افـــراد بـــرای تجدیدقـــوا یکـــی دیگـــر از موانـــع دفاعـــی در مناطـــق دور از شـــهرها و آبادی‌هـــا می‌باشـــد. رباط‌هـــا نخســـتین، اســـتحکامات ســـاده‌ای بودنـــد کـــه در نقـــاط بی‌حفـــاظ مـــرزی می‌توانســـتند پناهـــگاه گروهـــی جهادگـــر باشـــند و در ســـاده‌ترین شـــکل شـــامل یک دیوار اســـتحکاماتی در اطراف، فضاهـــای اقامتی، انبار اســـلحه، انبار تدارکات و بـــرج جهت عالمـــت دادن بودند.

ادامه مطلب
برگزاری نخستین همایش ملی مسکن پایدار در اسفند

مقاله ۴ فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی ۳

شناسايی و تدوين اصول طراحی يک مركز محله موفق شهری با مقايسه تطبيقی دو مركز محله مدرن و پست مدرن؛ نمونه موردی: مركز محله سنگ تراش‌ها در شهر اصفهان و مركز محله پرديس در شهر جديد بهارستان | نوید جهدی، مهدی ساشورپور

نوشـــتار حاضر در پی آن اســـت كه با رویكـــرد ارتقاء كیفی فضاهای شـــهری در مراكز محله،‌ بـــه ارائـــه راهـــكاری مناســـب در جهـــت طراحی و ســـاخت ایـــن فضاها دســـت یابـــد. مراکز محلـــه از مهمتریـــن واحدهـــای کالبدی-فرهنگـــی شـــهر می‌باشـــند كـــه هویـــت و ســـاختار شـــهری از كنار هـــم قرار گرفتن آنها شـــكل می‌گیرد. تنزل شـــاخصه‌های كیفـــی در فضاهای شـــهری و مراكـــز محله‌ای یکی از مهمترین معضالت حال حاضر شهرســـازی کشـــور اســـت و از آنجـــا کـــه فضاهای شـــهری، اوج تجلی مکانی حیات شـــهری و حضور شـــهروندان را به نمایـــش می‌گذارند، اثـــر متقابل تنزل کیفیت ایـــن فضاها بر کاهش کیفیت زندگی شـــهری، عمـــق و ابعـــاد این معضل را روشـــن‌تر می‌ســـازد.

 

دریافت کامل مقاله


 

 

منبع
فصلنامه پژوهش‌های مرمت و معماری ایرانی اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهارده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا