تأليفاتدو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیطمجلاتمقالات

دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط 2 پاییز و زمستان 1397

فهرست مقالات در  دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

 
۱- تبیین زبان الگویِ ویژگی‌ فضایی مدارس مقطع متوسطه شهر تبریز | مینو قره بگلو؛ حامد بیتی؛ سحر جعفری
 
۲- نقش طرح کالبدی-فضایی محله‌های شهری در ارتقاء سرمایه اجتماعی (مقایسه محله سنتی مسگرها و محله نوسازگلشهر زنجان) | محمد باقری؛ اکرم عموئی
 
۳ – ویژگی‌های حرارتی فضا‌های باز و نیمه باز در شرایط اقلیم شهر تهران | مینا ورد؛ محسن فیضی؛ مهدی خاک زند؛ مرتضی اوجاقلو
 
۴- نیازسنجی محیطی سالمندان در پارک‌های شهری کرج | بهروز جانی پور؛ صبا آراسته؛ محمد رضا طاهری؛ حسین شعبانعلی فمی
 
۵- ملاحظات طراحی فرم بیمارستان از منظر پدافند غیر عامل | سلیمان خضری
 
۶- بررسی میزان تعامل‌پذیری واحدهای همسایگی با استفاده از رویکرد صمیمیت فضایی (نمونه موردی: محدوده خیابان جهان آرا، بولوار پاسداران، شیراز)| سهند لطفی؛ محمد حسین پور؛ علی سلطانی؛ پریسا خواجه زاده
 

مقاله ۱ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

تبیین زبان الگویِ ویژگی‌ فضایی مدارس مقطع متوسطه شهر تبریز | مینو قره بگلو؛ حامد بیتی؛ سحر جعفری

با توجه به اینکه زمینه یا بستر مناسب برای رشد دانش‌آموزان از مدارس شروع می‌شود، فضای کالبدی مدرسه باید پاسخگوی توقعات، خواست‌ها و فعالیت‌های متعدد باشد. متناسب‌سازی فضای مدارس، می‌بایست اساساً در همه وجوه، فرآیندی «کاربردی» و نه صرفاً «نظری» را طی کند.
 

مقاله ۲ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

نقش طرح کالبدی-فضایی محله‌های شهری در ارتقاء سرمایه اجتماعی (مقایسه محله سنتی مسگرها و محله نوسازگلشهر زنجان) | محمد باقری؛ اکرم عموئی

سرمایه اجتماعی یکی از شاخصه های نوین توسعه در جامعه و محله های شهریاست که با تاکید بر “اهمیت ارتباط” ، روابط اجتماعی را در راستای افزایش سلامت روانی ، تقویت همبستگی ساکنان وکاهش معضلات اجتماعی همانند جرم و جنایت به کار می گیرد. علیرغم شناسایی ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی، نقش طرح کالبدی- فضایی محله های شهری کمتر واکاوی شده است.
 
 

مقاله ۳ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

ویژگی‌های حرارتی فضا‌های باز و نیمه باز در شرایط اقلیم شهر تهران | مینا ورد؛ محسن فیضی؛ مهدی خاک زند؛ مرتضی اوجاقلو

دوران معاصر ما به طور کامل تحت تاثیر مسائل مربوط به عوامل محیطی است. در سالهای اخیر توجه به طراحی معماری جهت دستیابی به معماری پایدار و سازگار با محیط زیست از دغدغه های معماری، معماران و پژوهشگران این حوزه می‌باشد. معماری ایران در گذشته خود به طور کامل نسبت به محیط زیست خود مسئول بوده و آسایش حرارتی ساکنین خود را بدون لطمه زدن به طبیعت ومحیط زیست خود تامین می‌کرده است.
 

مقاله ۴ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

نیازسنجی محیطی سالمندان در پارک‌های شهری کرج | بهروز جانی پور؛ صبا آراسته؛ محمد رضا طاهری؛ حسین شعبانعلی فمی

از مسائل مهم در طراحی و ساماندهی و اجرای فضاها و کاربری‌های شهری از جمله کاربری فضاهای سبز، احترام و توجه به مخاطبین آن خصوصاً سالمندان است. شدت سالمندی جمعیت ایران از سال ۱۴۱۵ به بعد خود نمائی خواهد کرد. سالمندان از گروه‌های اجتماعی هستند که با توجه به شرایط ویژه خود و بازنشستگی، دارای اوقات فراغت زیادی بوده و به‌صورت اختیاری از فضاهای باز شهری و پارک‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، ولی شرایط محیطی بیشتر پارک‌های موجود، با ویژگی های روحی و جسمی آنان کم‌ترین تطابق را دارد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

ملاحظات طراحی فرم بیمارستان از منظر پدافند غیر عامل | سلیمان خضری

وجود بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی و پیچیده‌تر شدن جنگ‌ها و بکارگیری علوم و فناوری در جنگ‌های نوین، چهره‌ی متفاوتی از پدافند غیر­عامل را ایجاد کرده است. ﺑﺮرﺳﻲ آﺧﺮﻳﻦ ﺟﻨﮓ‌ها ﻧﺸﺎن می­دهد که ساختمان‌های عمومی ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ مورد آسیب ناشی از حملات قرار می­گیرند که اکثراً به عنوان خطای نظامی و یا بهانه‌های دیگر توجیه می­گردد که اصابت و امواج انفجار ناشی از این بمباران‌ها باعث آسیب به ساختمان‌ها در نتیجه افزایش تلفات انسانی می­گردد، بنابراین ضروری است در صورت بروز بحران، حادثه غیر مترقبه و یا هرنوع حمله، بیمارستان‌ها که فضاهایی با اهمیت بالا هستند، کارایی خود را تا بیشترین حد و طی بیشترین زمان ممکن حفظ نموده و دچار کمترین میزان آسیب‌های فیزیکی و تلفات انسانی شوند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط ۲

بررسی میزان تعامل‌پذیری واحدهای همسایگی با استفاده از رویکرد صمیمیت فضایی (نمونه موردی: محدوده خیابان جهان آرا، بولوار پاسداران، شیراز)| سهند لطفی؛ محمد حسین پور؛ علی سلطانی؛ پریسا خواجه زاده

واحدهای همسایگی، تبلور کالبدی – فضایی اجتماع شهری، و نمایانگر شیوه‌های حضور و تعامل انسانی بر مبنای الگوی پایه سکونت اند. از این رو، شاید بتوان مهم‌ترین خلاء در واحدهای همسایگی امروزین شهرها را، فقدان ارتباط عمیق و تعامل مداوم دانست. از جمله ملاحظاتی که در بازسازماندهی فضاهای شهری، لازم است توجه قرار بگیرد، ابعاد اجتماعی فضا است که شامل کیفیت‌های فضایی انسان‌محور از جمله «تعامل‌پذیری» است. یکی از عوامل تأثیرگذار در تکوین و تقویت تعامل‌پذیری ، کیفیت «صمیمیت» فضایی است که خود، شامل مؤلفه‌ها و شاخص‌های گوناگونی است. آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده، بررسی کیفیت تعامل‌پذیری با رویکرد صمیمیت فضایی، در محدوده خیابان جهان‌آرا که شامل محدوده‌ای با مختصات کلّی یک واحد همسایگی است.
 

دریافت کامل مقاله


 

 

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 13
منبع
دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا