تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 35 پاییز 1398 بخش دوم

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

 
۹- تطبیق ساختار بصری آثار نقاشان مکتب هرات (میر خلیل مصور و مولانا علی) | جواد نوبهار
 
۱۰- تحلیل، گونه‌‌‌شناسی و تاریخ‌‌گذاری گچ‌بُری‌‌های کاخ کوه‌‌خواجه | زهیر واثق عباسی؛ رضا مهرآفرین؛ سید رسول موسوی حاجی
 
۱۱- عوامل پایداری هویتی مرکز شهر خرم آباد با تاکید بر قلعه فلک الافلاک | فروزان بیرانوند؛ عباس ملک حسینی
 
۱۲- انعکاس تفکرات و زیبایی شناسی فمینیستی در خلق آثار هنری و ادبی | ندا یانس؛ کامران پاشایی فخری؛ پروانه عادل‌زاده
 
۱۳- نمودهای تشیع در قزوین با تاکید بر منابع تاریخی مصور | ستار زلفی؛ شهربانو دلبری؛ اردشیر اسدبیگی؛ محمود مهدوی دامغانی
 
۱۴- تصویر سازی و تصویر آرایی فریب کاری در شاهنامه فردوسی و کلیله دمنه نصرالله منشی (مغول و تیموری) | منصور مره یی؛ حبیب جدیدالاسلامی
 
۱۵- بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی | کبری میرکمالی؛ ملک محمد فرخزاد؛ رضا حیدری نوری
 
۱۶- استعاره های توصیفی و بصری در اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث (با رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف) | طاهره جعفری مقدم؛ منیژه فلاحی؛ ملک محمد فرخزاد
 

 

مقاله ۸ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

بررسی مولفه های زیبایی شناسی آثار هنر اسلامی بر اساس نظرات عرفانی ملا محسن فیض کاشانی و آبراهام مَزلو | غلامحسین خمّر؛ حبیب جدیدالاسلامی؛ مصطفی سالاری

هرات در دوره­ ی شاهرخ تیموری یکی از پر رونق­ ترین دوره­ های هنری ایران را در خود ثبت کرده است. شناخت دلایل شکوفایی نقاشی در این دوره، ضرورت این پژوهش را ایجاب می­کند. موفقیت نقاشی در هر دوره­ ای برآیندی از دو عامل مهم است. اول عوامل بیرونی همچون حمایت­های حکومتی و رونق اقتصادی، دوم عوامل درونی که روابط میان عناصر سازنده­ی نقاشی را دربر می­گیرد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۹ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

تطبیق ساختار بصری آثار نقاشان مکتب هرات (میر خلیل مصور و مولانا علی) | جواد نوبهار

هرات در دوره­ ی شاهرخ تیموری یکی از پر رونق­ ترین دوره­ های هنری ایران را در خود ثبت کرده است. شناخت دلایل شکوفایی نقاشی در این دوره، ضرورت این پژوهش را ایجاب می­کند. موفقیت نقاشی در هر دوره­ ای برآیندی از دو عامل مهم است. اول عوامل بیرونی همچون حمایت­های حکومتی و رونق اقتصادی، دوم عوامل درونی که روابط میان عناصر سازنده­ی نقاشی را دربر می­گیرد
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۰ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

تحلیل، گونه‌‌‌شناسی و تاریخ‌‌گذاری گچ‌بُری‌‌های کاخ کوه‌‌خواجه | زهیر واثق عباسی؛ رضا مهرآفرین؛ سید رسول موسوی حاجی

«کوه اوشیدا» (کوه‌خواجه) در دشت سیستان، به‌دلیل موقعیت استراتژیک و منحصر‌‌به‌فردی که دارد، از دیرباز تا به امروز، به‌صورت متناوب مورد استفاده قرار گرفته است. در دامنۀ جنوب‌شرقی این کوه، آثارِ قلعه‌ای مشاهده می‌شود که پس از ورود و استیلای مسلمانان بر منطقه، به «قلعۀ کافران» شهرت پیدا کرده است. بر‌اساس کرونولوژی نسبی انجام‌‌شده بر‌روی نمونه‌های سفالین دو دورۀ استقراری در این قلعه مشخص شد، دورۀ نخست از سدۀ سوم قبل میلاد تا پایان دورۀ ساسانی را در‌بر می‌گیرد و دورۀ دوم مربوط ‌به سدۀ ششم تا هشتم هجری قمری است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

عوامل پایداری هویتی مرکز شهر خرم آباد با تاکید بر قلعه فلک الافلاک | فروزان بیرانوند؛ عباس ملک حسینی

شهر مفهومی جامع و متشکل از جنبه­های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و محیطی است. این ابعاد در ارتباط متقابل با یکدیگر، ویژگی­ها و هویت خاصی را به شهرها می­دهند که عاملی برای شناسایی شهر محسوب می­شود.
شهر خرم­آباد، مرکز استان لرستان، با پیشینه با ارزش تاریخی و فرهنگی و قرارگیری بر بستری از عوامل و شرایط محیطی مساعد، دارای هویت منحصر به فردی است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

انعکاس تفکرات و زیبایی شناسی فمینیستی در خلق آثار هنری و ادبی | ندا یانس؛ کامران پاشایی فخری؛ پروانه عادل‌زاده

جنبش فمینیسم با داعیه دفاع از حقوق زنان یکی از مباحث بحث برانگیز عصر حاضر است که در دهه­‌های اخیر تحولات گسترده‌ایی را در مفاهیم گوناگون ایجاد کرده است. امروزه، نظریه فمینیسمی مجموعه‌ای از نحله‌های فکری، احزاب سیاسی و انواع و اقسام گرایش‌های ذهنی و رفتاری زنان است که در حوزه­‌های مختلفی از جمله آثار هنری و ادبی نیز ورود یافته است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

نمودهای تشیع در قزوین با تاکید بر منابع تاریخی مصور | ستار زلفی؛ شهربانو دلبری؛ اردشیر اسدبیگی؛ محمود مهدوی دامغانی

در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات و تصاویر آن به روش کتابخانه­ای و مجازی جمع­آوری شده، تعدادی از نگاره­های نسخ خطی مکتب قزوین با مضمون شیعی مربوط به دوره­ی صفوی معرفی شده­اند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۴

تصویر سازی و تصویر آرایی فریب کاری در شاهنامه فردوسی و کلیله دمنه نصرالله منشی (مغول و تیموری) | منصور مره یی؛ حبیب جدیدالاسلامی

فریب و نحوه رفتاری فریبکاران در دو کتاب شاهنامه و تاریخ بیهقی که از آثار وزین ادب و هنر فارسی هستند، به وضوح نمایان است. نیرنگ در بخشهای حماسی ـ اسطورهای و تاریخی شاهنامه به کار رفته است که به نظر می‌رسد در بخش حماسی آن با انگیزه واهداف شخصی و انسانی و ملی ، بیشترین کاربرد را دارد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۵

بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی | کبری میرکمالی؛ ملک محمد فرخزاد؛ رضا حیدری نوری

رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کرده‌اند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor»، می‌نامیدند. همان‌گونه که زیباییِ حاصل از یک معماری، مجموعۀ زیبایی بخش‌های گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روش‌هایی است که تأثیرات زیبایی‌شناختی آوای کلام را برجسته‌تر و بیشتر می‌سازد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۱۶

استعاره های توصیفی و بصری در اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث (با رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف) | طاهره جعفری مقدم؛ منیژه فلاحی؛ ملک محمد فرخزاد

یکی از روش های فن بیان، کاربرد استعاره به معنای کلی آن؛ به کار بردن یک واژه یا عبارت به ‌جای عبارت دیگر بر اساس شباهت بین آن ها است. کاربرد استعاره به عنوان پدیده ایی زبانی بـه طـور عـام و در زبـان ادبی به طور خاص نیست، بلکه پدیده ایی شناختی و ذهنی است و آنچه در زبان ظـاهر مـی شـود، صـرفا نمـودی از ایـن پدیده ذهنی است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
سه قرن تحول دانش و آموزش مهندسی
منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا