تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 33 بهار 1398

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

 
۱- سیاست های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (۱۳۲۹تا ۱۳۴۴) | آذر رسولی؛ امید علی مسعودی؛ علی دلاور
 
۲- بررسی تاریخی تقابل سنت و مدرنیته در طرح و رنگ فرش دستباف شهری ایران | چکامه ضمیری؛ کامران افشار مهاجر
 
۳ – استانداردهای پایداری در شکل گیری ساختار و عناصر معماری اقلیم گرم و خشک | کبری حسن‌قلی‌نژاد یاسوری؛ سید مجید مفیدی شمیرانی
 
۴- تحلیل نشانه‌شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز | نگین لاری پور؛ ابوالقاسم دادور
 
۵- خاستگاه شناختی، طبقه‌بندی و تحلیل نقش‌های شیرسر بناهای قاجاری گرگان | محبوبه بطیار؛ غلامرضا حسنی
 
۶- سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی | هاشم حسینی
 
۷- نقش آموزش در توسعه کارآفرینی صنایع دستی ایران | جواد دهدهجانی
 
۸- بررسی میزان انطباق‌ پذیری مدیریت شهری ایران با اصول حکمروایی خوب شهری (مطالعه موردی: شهر کنگاور) | ثریا رحمتی دلیر؛ عباس ملک حسینی
 
۹- بررسی کتیبه های بناهای سنتی با موضوع امنیت و عدالت در ایجاد پایداری اجتماعی (نمونه موردی: شهر اراک) | بهناز قهیه یی؛ عباس ملک حسینی؛ بیژن رحمانی؛ مهدی قهیه یی
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

سیاست های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (۱۳۲۹تا ۱۳۴۴) | آذر رسولی؛ امید علی مسعودی؛ علی دلاور

در دوران قاجاریه پس از اینکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد، بستری برای تولید فرش های نفیس ایرانی مهیا شد. در این عصر سیاحان اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به فرش دستباف ایران جلب کردند. در اواسط قرن ۱۹م/۱۳ق تحولی در تولید قالی ایرانی در جهت تامین بازار جهانی رخ داد و شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت قالی ایران علاقه‌مند شدند.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

بررسی تاریخی تقابل سنت و مدرنیته در طرح و رنگ فرش دستباف شهری ایران | چکامه ضمیری؛ کامران افشار مهاجر

در حوزه­های مختلف جوامعِ در حال توسعه همچون ایران، مسئله­ سنت­ها و چگونگی برخورد با آن، چالش­های قابل توجهی را به وجود آورده است. حیطه­ هنر و بالأخص صنایع­دستی جایگاه ویژه­ای به منظور نگرش به رویکردهای مختلف در این زمینه می­باشد. فرش دستباف شهری ایران (کرمان، اصفهان، تبریز و مشهد)، در قیاس با فرش­های روستایی و عشایری، تحت تأثیر برخورد با هنر و فرهنگ غربی و هم­چنین رشد و توسعه روزافزون جوامع شهری بیشتر دچار تحول و تغییر شده و این مسئله به ویژه از دوره­ قاجار با توجه به تحولات حاصل از موج مدرنیته در جامعه­ ایران و رواج تأثیرپذیری هنر ایران از غرب، سرعت بیشتری نیز به خود گرفته است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

استانداردهای پایداری در شکل گیری ساختار و عناصر معماری اقلیم گرم و خشک | کبری حسن‌قلی‌نژاد یاسوری؛ سید مجید مفیدی شمیرانی

در این پژوهش، باتوجه به مطالعات نمونه‌های سامانه‌های ارزیابی پایداری اقلیم گرم و خشک در سراسر جهان و مطالعات اقلیم گرم و خشک کشور ایران، کلیه مواردی که در این حوزه موجود است مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله پاسخ به این پرسش است که آیا این مطالعات می‌توانند برای تدوین استانداردهای پایداری در سطح بومی معماری ایران نیز کارساز باشد و این که چگونه می‌توان شاخص‌ها و متغیر‌های پایداری اقلیم گرم و خشک را بر اساس این متون استخراج یا طراحی نمود.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

تحلیل نشانه‌شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز | نگین لاری پور؛ ابوالقاسم دادور

نمادگرایی یکی از اصول قدیمی فکر بشر است که از آغازین دوره‌های حیات وی در آثار هنری نمودی خاص داشته و بر اساس دیدگاه‌های اسلامی، نماد یا رمز، جنبه‌ظاهری و دنیوی ماهیتی معنوی محسوب می‌شود. هنرمند دینی در بیان مفاهیم و دادن صورت مادی به آن‌ها، ناگزیر به استفاده از زبان تمثیل است. ازجمله جایگاه‌های ظهور نمادها در هنر ایران، معماری است. با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معناکاوانه معماری مسجد، با استفاده از روش نشانه‌شناسی به تحلیل مفاهیم نمادین و معانی روحانی این آثار هنری خواهیم پرداخت. عناصری که به‌عنوان نماد و نشانه در نظر گرفته می‌شوند علت کارکردی داشته‌اند و به‌مرورزمان تبدیل به نماد گشته‌اند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

خاستگاه شناختی، طبقه‌بندی و تحلیل نقش‌های شیرسر بناهای قاجاری گرگان | محبوبه بطیار؛ غلامرضا حسنی

گرگان (استرآباد)، منطقه­ای که خاستگاه طایفه قاجار بوده و بناهایی ارزشمند از این دوره را در خود به یادگار دارد. یکی از هنرهای به‌جای مانده در تعدادی از این بناها، نقاشی‌های «شیرسر» است که همچون کتابی مصوّر در عرصه انعکاس تفکرات گذشته خودنمایی می­کنند. نقش‌­­هایی گوناگون با مضامینی غیرمذهبی که گنجینه‌ایی از هنرهای عامیانه‌ و بومی هستند. اگرچه از کیفیت بصری و هنری بالایی برخوردار نیستند، لیکن در مطالعه فضای فرهنگی حاکم بر زندگی ساکنان استرآباد در عهد قاجار بسیار مفید به نظر می­آیند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۳

سبک شناسی و شاخصه های تزیینات مقرنس عصر ایلخانی | هاشم حسینی

هرچند قدیمی‌ترین نمونه‌های تزیینات مقرنس از قرن چهار هجری به بعد در ساختمانها بکار می‌رفته، اما از قرن پنج هجری رواج یافته و بطور خاص طی قرون میانی اسلامی کاربرد آن به اوج رسیده است. دورة ایلخانی باتوجه به ویژگیهای خاص خود ازجمله ورود رسمیِ ‌بسیاری از عناصر هنر خاور دور که تا پیش از آن بدان صورت در هنر اسلامی ایران تجربه نشده بود، در عرصة تزیینات مقرنس نیز حائز اهمیت خاصی است؛ بطوریکه در اثر توسعة فنی و تزیینی از پیشرفتهای بسیار زیادی در زمینة طراحی و اجرای مقرنس برخوردار شد.
 

دریافت کامل مقاله


 

مقاله ۷

نقش آموزش در توسعه کارآفرینی صنایع دستی ایران | جواد دهدهجانی

این پژوهش در پی شناسایی و بررسی شیوه‌های آموزش و توسعه کارآفرینی در صنایع‌ دستی است. روش این پژوهش بر اساس ماهیت توصیفی-پیمایشی است و در زمرة پژوهش‌های کاربردی قرار می‌گیرد. در تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش ۲۵۰ نفر از کارشناسان سازمانمیراثفرهنگی، صنایع‌دستیوگردشگری هستند که از طریق توزیع پرسشنامه، داده‌های اولیه جمع‌آوری گردید و در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

بررسی میزان انطباق‌ پذیری مدیریت شهری ایران با اصول حکمروایی خوب شهری (مطالعه موردی: شهر کنگاور) | ثریا رحمتی دلیر؛ عباس ملک حسینی

حکمروایی خوب شهری مفهومی است که هم با مسئولیت حکومت و هم با تعهد شهروندان ارتباط دارد و به عنوان فرآیندی است که از یک طرف، بر اساس کنش متقابل میان سازمان‌ها و نهادهای رسمی اداره شهر و از طرفی دیگر، میان سازمان های غیر دولتی و تشکل‌های جامعه مدنی شکل می‌گیرد. در شرایط کنونی کشور ما که چهارچوب نظری منسجمی برای مدیریت شهرها وجود ندارد، باید به فکر ایجاد ساختارهای نوین تغییر و تحول در روش اداره‌ ی شهرها بود. در این میان، حکمروایی خوب شهری به عنوان کم هزینه ترین و اثر بخش ترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریت، برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار در قلمرو هر سرزمین جزئی از ضروریات می باشد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۹

بررسی کتیبه های بناهای سنتی با موضوع امنیت و عدالت در ایجاد پایداری اجتماعی (نمونه موردی: شهر اراک) | بهناز قهیه یی؛ عباس ملک حسینی؛ بیژن رحمانی؛ مهدی قهیه یی

پایداری یکی از مباحث مطرح در عرصه فضاهای شهری بوده که به منظور زیباسازی بصری و افزایش مسئولیت مدیران به محیط پیرامونی خود، از دهه ۱۹۶۰ مورد توجه قرار گرفته است. شهرهای کوچک، تصویر بزرگی از فرآیند توسعه جامعه ایی است که به منظور تقویت اقدامات خلاقانه، پویا و منسجم با تمرکز بر توسعه شاخص های اجتماعی، محیطی و اقتصادی پایدار طراحی می شود. این پروژه عظیم با همکاری هنرمندان، معماران، محققان و جوامع محلی منجر به ایجاد درکی پایدار و مشترک از مسائل و فرصت های تحقق امنیت و عدالت در ایجاد پایداری اجتماعی می گردد. در این راستا، این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، این فرضیه را مطرح می کند که به نظر می رسد در شهر اراک، عدالت اجتماعی و امنیت اجتماعی تاثیر مثبت و معنی داری در توسعه پایدار اجتماعی داشته است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 13
منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا