تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 30 تابستان 1397

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

 
۱- بیان نوین در بازنمایی نقوش حیوانی مطالعه موردی ظروف لعابدار رقه در قرون ۱۲ و۱۳ میلادی ‏ | مریم قاسمی؛ یهاره براتی
 
۲- بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران | بهناز منتظر؛ حسین سلطان زاده
 
۳ – سیاست های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (۱۳۲۹تا ۱۳۴۴) | آذر رسولی؛ امید علی مسعودی؛ علی دلاور
 
۴- افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی | رضا علی پور؛ غلامعلی حاتم؛ اسماعیل بنی اردلان؛ ایرج داداشی
 
۵- بررسی طرح و نقش قالی های شاهسون بغدادی(نواحی مرکزی ایران) | مینا عسگری؛ علی وندشعاری؛ آراده یغوب زاده
 
۶- معرفی و طبقه‌بندی مضامین رایج در آرایه‌های معماری دوره قاجار، با تاکید بر شناسایی آن ها در نقاشی‌های دیواری و حجاری های نقشپردازانه قلعه چالشتر | حسن یزدان پناه؛ کاوه نویدی نژاد
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

بیان نوین در بازنمایی نقوش حیوانی مطالعه موردی ظروف لعابدار رقه در قرون ۱۲ و۱۳ میلادی ‏ | مریم قاسمی؛ یهاره براتی

شهر رقه، به عنوان یکی از مهمترین مراکز هنری سوریه، در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی، نقطه عطفی در هنر دوره ایوبی به شمار می رود. مطالعه مجموعه های موسوم به رقه، در موزه های سراسر دنیا، ویژگیهای منحصر به فرد و تکامل یافته ای را در نحوۀ ترسیم نقوش نشان می دهد. بویژه که در نحوۀ ترسیم نقوش جانوری، نگرش طبیعت گرایانه تری نسبت به گذشته (نقوش آثار یافت شده در تل مینیس)یافته اند.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران | بهناز منتظر؛ حسین سلطان زاده

یکی از ارکان اساسی معماری و تزئینات دوره­ی اسلامی، استفاده از الگوهای هندسی در قالب سطوح تزیینی تحت عنوان “تزیینات هندسی” (گره‌ها) به منظور پوشش و فضاسازیِ بناهای اسلامی، طی قرون مختلف می‌باشد که بدون توجه به علم هندسه، اعداد و ریاضیات، ترسیم چنین گره‌هایی مقدور نمی‌باشد. یکی از این اعداد مقدس که نماد شکوفایی و زندگی بوده و همچنین به واسطه­ی مفهوم و هندسه­ی خویش، نقش مهمی در ساخت گره‌ها داشته است، عدد پنج می‌باشد.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

سیاست های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه (۱۳۲۹تا ۱۳۴۴) | آذر رسولی؛ امید علی مسعودی؛ علی دلاور

در دوران قاجاریه پس از اینکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد، بستری برای تولید فرش های نفیس ایرانی مهیا شد. در این عصر سیاحان اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به فرش دستباف ایران جلب کردند. در اواسط قرن ۱۹م/۱۳ق تحولی در تولید قالی ایرانی در جهت تامین بازار جهانی رخ داد و شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت قالی ایران علاقه‌مند شدند.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی | رضا علی پور؛ غلامعلی حاتم؛ اسماعیل بنی اردلان؛ ایرج داداشی

بسیاری از اندیشمندان، هنر را وسیله­ای برای ادراک حقیقت می­دانند و مجرایی برای رسیدن به عالی­ترین شناخت و معرفت قابل حصول بشر و نوعی از معرفت که دست­یابی بدان با ابزار و وسایل دیگر محال است. کوماراسوامی از متفکرانی است که با این اندیشه هم­رأی است. آناندا کوماراسوامی متفکر و اندیشمند سنّت­گرا، مفهوم و معنای هنر را در نوشته­های خود موردبحث قرار داده است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

بررسی طرح و نقش قالی های شاهسون بغدادی(نواحی مرکزی ایران) | مینا عسگری؛ علی وندشعاری؛ آراده یغوب زاده

شاهسون ها یکی از ایلات بزرگ عشایری ایران هستند که در مناطق مرکزی ایران (ایل بغدادی) و مناطق جنوبی ایران (ایل اینالو و بهارلوی فارس) و شمال غرب ایران (شاهسون) و منطقه قفقاز ساکنند. این ایل تولید کننده قالی های متنوعی می باشد و دربرخی موارد مشابهت های زیادی دربین تولیدات هر منطقه دیده می شود. مناطق روستایی ساوه، قزوین و شهرستان های غرب استان تهران؛اشتهارد، شهریار مورد مطالعه قرارگرفته و جامعه آماری به شکل هدفمند و براساس فراوانی انتخاب شده است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 15

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۰

معرفی و طبقه‌بندی مضامین رایج در آرایه‌های معماری دوره قاجار، با تاکید بر شناسایی آن ها در نقاشی‌های دیواری و حجاری های نقشپردازانه قلعه چالشتر | حسن یزدان پناه؛ کاوه نویدی نژاد

مضامین مشابه به کار رفته درآرایه‌های معماری دوره قاجار به تبعبت آنها از ایده‌های مشترکی برمی گردد که معلول مسائل اجتماعی و سیاسی دوره خود بوده اند.مقاله حاضر با محور قردادن این مضامین مشترک و تجلیات آنها را در آرایه‌های قلعه چالشتر ، در صدد معرفی حجاری‌های نقش‌پردازانه و نقاشی­های دیواری موجود در “قلعه چالشتر” نیز می‌باشد. این بنای مسکونی- نظامی که متعلق به خوانین چهارمحالی در دوره قاجار بوده از دو خانه به هم چسبیده، به نام محمودخان (خدارحم خان یا دیوان خانه)واحمد خان(ستوده) تشکیل شده است.
 

دریافت کامل مقاله


 

 

منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا