تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 25 پاییز و زمستان 1395

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

 
۱- مقایسه سیمای جبرییل در معراج‌نامه‌های ابن‌سینا و میرحیدر در دو بعد فلسفی و تجسمی ‏ | سید سعید احمدی‌زاویه؛ افرا خاکزاد
 
۲- کارکرد هندسه و تعادل در شکل‌گیری آثار میرخلیل مصورت | رضوان صادقزاده
 
۳ – عناصر بصری رویدادهای زندگی پیامبر اسلام (ص) در نگاره‌های جامع التواریخ | مدیر نشریه؛ شهین عبدالکریمی
 
۴- بازشناسی ویژگی‌های معماری ایران و بازتاب آن در معماری عثمانی (مطالعه تطبیقی تزیینات در مدارس آناتولیایی و معماری ایرانی) | ندا بلانیان‌؛ حسین سلطان زاده‌؛ سید علی اکبر صارمی‌؛ شروین میرشاهزاده‌
 
۵- درآمدی بر گونه‌شناسی نقوش انسانی سفال‌های زرین فام سده‌های میانه اسلامی ری و کاشان | سید هاشم حسینی؛ سمانه شیرخانی
 
۶- بررسی تطبیقی گلیم‌ بافت‌هایمعاصر و کهن شهر اردبیل از لحاظ طرح، رنگ و بافت | الهام صادق‌پوری؛ سیامک صفاپور؛ رسول روفه‌گر‌حق
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

مقایسه سیمای جبرییل در معراج‌نامه‌های ابن‌سینا و میرحیدر در دو بعد فلسفی و تجسمی ‏ | سید سعید احمدی‌زاویه؛ افرا خاکزاد

یکی از مهم‌ترین مضامین به کار رفته در آثار هنری ایرانی‌-اسلامی معراج پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص)، است. بسیاری از هنرمندان نگارگر ایرانی، روایت‌های تصویری متنوعی را در قالب «معراج‌نامه‌ها» خلق کرده‌اند که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به معراج‌نامه میرحیدر اشاره کرد. روشن است که نگارگران به جنبه‌های بصری معراج توجه کرده‌اند و برای به تصویر کشیدن این واقعه، صورتی تجسمی از عناصر مختلف داستان را شکل داده‌اند. از جمله اینکه، فرشتگانی همچون جبرئیل را با شکل، اندازه و رنگ‌ها و ویژگی‌های خاصی به تصویر کشیده‌اند
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

کارکرد هندسه و تعادل در شکل‌گیری آثار میرخلیل مصورت | رضوان صادقزاده

نقاشی در دوره‌ هرات و زمان حاکمیت بایسنقر میرزا ( ۸۳۷-۸۰۷‌‌) بر آن شهر در اوج شکوفایی خود بود. هنرمندان مهم و تأثیرگذاری در کتابخانه‌ بایسنقری مشغول خلق آثار هنری این دوره بودند که میرخلیل مصور در زمره‌ یکی از نقاشان سرشناس این دوره است. هرچند در رشد نقاشی دوره‌ هرات، عوامل بیرونی همچون حمایت‌های حکومتی، علاقه‌ حاکمان به آثار هنری و اوضاع به‌سامان سیاسی و اقتصادی مملکت، تأثیر غیر قابل انکاری داشته است، ولیکن تازگی و طراوت این آثار پس از گذشت حدود ششصد سال بر آنها، دلیل درونی دیگری دارد و آن چگونگی عملکرد ساختار بصری در آن‌هاست.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

عناصر بصری رویدادهای زندگی پیامبر اسلام (ص) در نگاره‌های جامع التواریخ | مدیر نشریه؛ شهین عبدالکریمی

مصورسازی صحنه‌های تاریخی – مذهبی در تصویرآرایی نسخه‌های اسلامی – ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در دوره ایلخانان به علت گرایش بعضی از سلاطین مغولی به دین مسیح و حضور تفکرات مسیحی در پاره‌ای از نگاره‌های این عصر، نفوذ نقاشی بیزانسی مشاهده می‌گردد. اما آنچه در مورد نقاشی ایلخانی شاخص‌تر است، اتکاء نقاشی مغول بر هنر و نقاشی چین به ویژه هنر دوره «یوآن و سونگ» می‌باشد. می‌توان گفت نقاشی دوره ایلخانی، جُنگی است از عناصر هنری مختلف تمدن‌های چین، ایران، بیزانس و عربی.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

بازشناسی ویژگی‌های معماری ایران و بازتاب آن در معماری عثمانی (مطالعه تطبیقی تزیینات در مدارس آناتولیایی و معماری ایرانی) | ندا بلانیان‌؛ حسین سلطان زاده‌؛ سید علی اکبر صارمی‌؛ شروین میرشاهزاده‌

هنر و معماری سلاجقه روم قبل از حضور ایرانیان متأثر از هنر دمشق بود، اما با آمدن هنرمندان ایرانی و تبادلات فرهنگی بین این دو حوزه سیاسی، معماری با نقوش و تزئینات ایرانی همراه و همساز شد. از سوی دیگر، ایران در طول تاریخ اسلام و به خصوص عصر سلجوقی، همواره یکی از مراکز اصلی هنر اسلامی بوده است و عثمانی‌ها در زمینۀ معماری، با الهام از هنر ایران و بیزانس، گام‌های بزرگی برداشتند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

درآمدی بر گونه‌شناسی نقوش انسانی سفال‌های زرین فام سده‌های میانه اسلامی ری و کاشان | سید هاشم حسینی؛ سمانه شیرخانی

مطالعه نقوش تزئینی سفال‌های زرین فام سده‌های میانه اسلامی در ایران، اطلاعات گوناگونی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اگرچه این سفال‌ها جذابیت بصری کمتری نسبت به سفال‌های مینایی دارند، با این حال منبع موثقی برای مستندنگاری و پژوهش نقوش، محسوب می‌شوند. فن ساخت سفال زرین‌فام بسیار خاص و منحصر به فرد بوده و بعضاً جنبه اشرافی و تجمل گرایانه داشته است. این ویژگی سبب نقش‌پردازی دقیق و ترسیم جزئیات به روی آن‌ها شده که پژوهش پیرامون این نوع سفال و مشخصاً طرح و نقش آن را ضروری می‌سازد. در این مقاله قریب به ۳۰ شی زرین‌فام سده‌های میانه اسلامی ایران که اکثراً در شهرهای کاشان و ری ساخته شده‌اند، انتخاب و به بررسی نقوش انسانی آن‌ها اقدام شده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 49

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۵

بررسی تطبیقی گلیم‌ بافت‌هایمعاصر و کهن شهر اردبیل از لحاظ طرح، رنگ و بافت | الهام صادق‌پوری؛ سیامک صفاپور؛ رسول روفه‌گر‌حق

گلیم‌بافی از هنرهای اصیل ایرانی است که ریشه در فرهنگ و باورهای قومی داشته و وسیله‌ای جهت شناسایی افکار و انتقال آداب و رسوم منطقه‌ای محسوب می‌گردد. از جمله مناطق فعال در این حوزه، شهر اردبیل می‌باشد که از دیرباز علاوه بر تولید گلیم، محل دادو ستد شاهسون‌های ترک تبار نیز بوده است که بافته‌های خود را در آن-جا به فروش می‌رساندند. از این‌رو منطقه مذکور در گلیم‌بافی جایگاه ویژه‌ای داشته است. در گلیم‌های قدیمی اردبیل، شاهد رنگ‌بندی بسیار تیره‌، طرح‌های سنتی و اصیل و بافته‌هایی چاکدار بوده‌ایم. در قیاس این بافته‌ها با نمونه‌های امروزین آن‌چه‌که نظر را به خود جلب می‌نماید تفاوت‌های فاحشی است که در برخی پارامترهای ذکر شده به‌وجود آمده است.
 

دریافت کامل مقاله


 

 

 

 

 

منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا