تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 23 پاییز و زمستان 1394

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

 
۱- بررسی تناسب اعداد گنگ در ساختارحروف خط ثلث ‏ | حمیدرضا چتربحر؛ جمشید ملاپور؛ غلامرضا شاملو
 
۲- زبان نگاره‌ها (بیان استعاری و وجوه نشانه‌ای در لایه‌های معنایی دو نگاره) | آتوسا اعظم کثیری
 
۳ – مطالعه تطبیقی روایت شیخ صنعان در منطق‌الطیر عطار و نگارگری تیموری | مهدی محمدزاده؛ ویدا قاسمی
 
۴- جایگاه و بررسی متون مذهبی و ادبیات عرفانی جامی در نگاره یوسف و زلیخا | مهناز شایسته فر؛ محمد زارعی
 
۵- بررسی کتیبه‌های کوفی مسجد جامع نایین | مرضیه پرورش؛ حمید فرهمند بروجنی؛ مریم لاری
 
۶- مطالعه تطبیقی تناسبات فضاهای اصلی قالی‌های صفوی با قالی های دوره معاصر | فاطمه اکبری؛ جواد حسن پورنامی؛ رحیم چرخی
 
۷- بررسی نشانه شناسی مهرهای اسناد (سید علی موسوی نژاد سوق) مجموعه بنیاد پژوهش های اسلامی | سعیده باقرپور نجف آباد؛ منصور مهرنگار؛ محمد خزایی
 
۸- بررسی نقش فناوری در توسعه صنایع فرهنگی و خلاق: مطالعه موردی فرش دستبافت ایرانی | سعید شوال پور آرانی؛ علی کهنی
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

بررسی تناسب اعداد گنگ در ساختارحروف خط ثلث ‏ | حمیدرضا چتربحر؛ جمشید ملاپور؛ غلامرضا شاملو

بی‌شک یکی از روش‌های موثردر ارزیابی کیفیت و عیار آثار هنری بررسی نظم و تناسبات هندسی است. همچنین وجود ضوابط و معیارهای تناسب طلایی و تناسبات ریاضی و هندسی در هستی و نظم بی‌بدیلی موجود در اجزای گیتی موید وجود رمز و رازهای ریاضی در جهان است و بر اهمیت این روش‌ها در ارزیابی اثر هنری صحه می‌گذارد.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

زبان نگاره‌ها (بیان استعاری و وجوه نشانه‌ای در لایه‌های معنایی دو نگاره) | آتوسا اعظم کثیری

نگارگری ایرانی، به‌ویژه در دوران اوج خود، از زبان و بیان خاصی برخوردار بوده است. نمونه عالی این مدعا را در نگاره‌های بی‌نظیر نسخه شاهنامه تهماسبی (متعلق به مکتب تبریز صفوی) می‌توان یافت. در این مقاله، زبان و بیان تصویری در دو نگاره از این مجموعه، مورد مداقه و مطالعه قرار گرفته است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

مطالعه تطبیقی روایت شیخ صنعان در منطق‌الطیر عطار و نگارگری تیموری | مهدی محمدزاده؛ ویدا قاسمی

شیخ‌صنعان، از داستان‌های کهن ادبیات فارسی بوده و معروف‌ترین روایت آن در منطق‌الطیر عطار آمده است. این داستان تمثیلی، دارای مفاهیم عرفانی است که نگارگران در ادوار مختلف، به‌ویژه در عصر تیموری، به تصویرگری آن بر اساس روایت عطار پرداخته‌اند. عطار در این داستان در بیان مفاهیم مورد نظر خود، با بهره‌گیری از برخی عناصر داستان و صور خیال، به تصویرپردازی ادبی پرداخته است.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

جایگاه و بررسی متون مذهبی و ادبیات عرفانی جامی در نگاره یوسف و زلیخا | مهناز شایسته فر؛ محمد زارعی

در بین قصص قرآنی، داستان حضرت یوسف (ع) و زلیخا از رهگذر قرآنی و بویژه تفاسیر قرآنی، در نظم و نثر فارسی و عربی، مورد توجه شاعران و نویسندگان قرار گرفته است. در این قصه که به موارد بیشماری از رفتارهای اجتماعی اشاره شده، همواره یکی از رایج ترین داستان‌ها بوده و در فرهنگ اسلامی یکی از محوری‌‌ترین حکایات به شمار می‌آید.
 

مشاهده مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

بررسی کتیبه‌های کوفی مسجد جامع نایین | مرضیه پرورش؛ حمید فرهمند بروجنی؛ مریم لاری

عصر آل بویه (۱۰۵۵-۹۳۲/ ۴۴۷-۳۲۰)، یکی از مهم‌ترین دوره‌های هنر اسلامی و مسجد جامع نایین از آثار برجسته معماری این دوره (۹۶۲/۳۵۰) در ایران است. در سده‌های نخست اسلامی، با جانشین‌شدن الفبای عربی به‌جای حروف پهلوی، خوشنویسی و کتیبه‌نگاری برای نشر آیات قرآن، جایگاه مهمی یافت

ادامه مطلب
آپارتمان مینا | گروه معماری رویداد

مشاهده مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

مطالعه تطبیقی تناسبات فضاهای اصلی قالی‌های صفوی با قالی های دوره معاصر | فاطمه اکبری؛ جواد حسن پورنامی؛ رحیم چرخی

مهم ترین مسئله این نوشتار، دست یابی به میزان تطابقات ساختار نظام فضاسازی طرح لچک ترنج درآثار قالی‌های عصر صفوی با قالی‌های معاصر(نمونه موردی شهرهای تبریز و اصفهان) از طریق تناسبات مشترک انواع فضاهای اصلی؛ متن، حاشیه، لچک،ترنج وزمینه است.

مشاهده مقاله


مقاله ۷ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

بررسی نشانه شناسی مهرهای اسناد (سید علی موسوی نژاد سوق) مجموعه بنیاد پژوهش های اسلامی | سعیده باقرپور نجف آباد؛ منصور مهرنگار؛ محمد خزایی

مهرها جزء اسناد و مدارک اصیل و دست اول محسوب می شوند، لذا مطالعه جامع درمورد آن‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. نقوش مهرها و سکه‌ها، منابع تصویری غنی و با ارزشی‌اند و بهره‌گیری از این گنجینه تصویری در ارتقای سواد بصری و شکل‌گیری هویت فرهنگی جامعه نقشی بسزا دارد.

مشاهده مقاله


مقاله ۸ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۳

بررسی نقش فناوری در توسعه صنایع فرهنگی و خلاق: مطالعه موردی فرش دستبافت ایرانی | سعید شوال پور آرانی؛ علی کهنی

صنایع فرهنگی، منبع بی‌نهایت خلاقیت انسانی برای دستیابی به رشد و شکوفایی در صنعت است و فناوری نقش اساسی برای پیشبرد و بومی‌سازی و گسترش صنایع فرهنگی در کشورمان دارد. با توجه به پیشینه طولانی کشورمان در صنعت فرش و عدم استفاده از فناوری مناسب در طرح، رنگ، سایز و ابعاد، نوع، نخ و… و کم‌توجهی به سلیقه مشتری موجب شده تا کشورهایی که عمر کوتاهی در این صنعت دارند، نقش پیشرو را در بازار داشته باشند و کشورمان رقابت کم توفیقی را در کارنامه خود داشته باشد.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 14

مشاهده مقاله

 

 

 

منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا