تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران

نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 12 بهار 1398

فهرست مقالات در  نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

 
۱- تحلیل کرنش وارده از تکیه گاه و پی به بدنه سد بتنی دو قوسی با در نظر گرفتن اندرکنش تکیه گاه و مخزن مطالعه موردی: طرح سد و نیروگاه سیمره ‏ | میثم منصوری، غلام رضا سخاوت، فرهاد داودیان
 
۲- تعیین غلظت نیترات آب زیرزمینی، خاک و کاهو در مزارع منتخب شهر ورامین در سال ۱۳۹۶ | امیرمحمد فرهودی، گیتی کاشی
 
۳ – شوادون کهن الگوی زیست بوم پایدار | معصومه حاجی زاده، مریم السادات سید اقامیری، ندا مسروری جنت
 
۴- تحلیل شکل‌گیری و مکان‌یابی کاربری اراضی بازارها و مراکز مذهبی با تاکید بر محوریت شهرسازی ایرانی- اسلامی با استفاده از GIS (نمونه موردی: شهر شهرکرد) | احمدرضا محمدی ده چشمه، احسان حسین پور
 
۵- تدوین راهکارهای ارتقای جایگاه طراحی شهری در سلسله مراتب طرح های توسعه شهری در ایران | جمشید نقیلو، آرش ثقفی اصل
 
۶- بررسی نقش سرمایه اجتماعی در باز آفرینی بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر ساری | منیر ناظم زاده، آمنه سعیدی
 

مقاله ۱ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

تحلیل کرنش وارده از تکیه گاه و پی به بدنه سد بتنی دو قوسی با در نظر گرفتن اندرکنش تکیه گاه و مخزن مطالعه موردی: طرح سد و نیروگاه سیمره ‏ | میثم منصوری، غلام رضا سخاوت، فرهاد داودیان

برآورد صحیح کرنش وارد شده از سنگ و پی به بدنه سد و روند تغییرات آن برای کنترل فرضیه پایداری و نیز قضاوت مهندسی در خصوص ایمنی سدهای بتنی اهمیت بسیار بالایی دارد. سدهای بتنی قوسی با تاثیر مقاومت قوسی، بار ناشی از فشار مخزن که مقدار قابل توجهی است را در سطحی بسیار کوچک به تکیه گاه ها منتقل می کند. تکیه گاه از مهمترین قسمت های سد بوده و فشار ناشی از آب، از طریق بدنه و مخزن به آن وارد می شود. پایداری سد به طور مستقیم به پایداری تکیه گاه ها بستگی دارد.
 

مقاله ۲ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

تعیین غلظت نیترات آب زیرزمینی، خاک و کاهو در مزارع منتخب شهر ورامین در سال ۱۳۹۶ | امیرمحمد فرهودی، گیتی کاشی

مطالعات اخیر تجمع نیترات در بافت های گیاهان ازقبیل برگ، ریشه و ساقه را نشان می دهند. مصرف سبزیجات خام (۸۰%)،آب آشامیدنی (۱۵%) و حبوبات (۵%) ازجمله را ه های مواجهه انسان با نیترات محسوب می شوند. نیترات نسبتا بی ضرر تلقی می شود. هدف در اين تحقيق کاربردی-تحلیلی بررسي غلظت نیترات آب زیرزمینی، خاک و کاهو مزارع کشاورزی شهرستان ورامین در سال ۱۳۹۶می باشد. ۳۰ تمونه آب چاه، ۳۰ نمونه خاک و ۳۰ نمونه سبزی برگی (کاهو) مزارع در ۵ منطقه شهرستان ورامین در سال ۱۳۹۶ براساس استاندارد ملی مورد بررسی قرارگرفتند.
 
 

مقاله ۳ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

شوادون کهن الگوی زیست بوم پایدار | معصومه حاجی زاده، مریم السادات سید اقامیری، ندا مسروری جنت

معماران ایرانی در مناطق مختلف اقلیم گرم و خشک و نیمه مرطوب ایران با هدف سازگاری با طبیعت و اقلیم هر منطقه ابتکارات بسیاری از خود به جا گذاشته اند که این معماری های خود ایستا، با ورود به عمق زمین شکل گرفته اند. و نمونه ی شاخص آن در استان خوزستان، شوادون می باشد. با توجه به ویژگی خاک دزفول، شوادون نه صرفاً یک فضای حفر شده در دل زمین که فاقد مصالح بنایی در بناهای سنتی دزفول به عمق ۵ تا ۱۲ متر می باشد، بلکه این فضا انديشه معمار قدیم بر مبنای تعامل با طبیعت و هم زیستی با محیط و اقلیم است.
 

مقاله ۴ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

تحلیل شکل‌گیری و مکان‌یابی کاربری اراضی بازارها و مراکز مذهبی با تاکید بر محوریت شهرسازی ایرانی- اسلامی با استفاده از GIS (نمونه موردی: شهر شهرکرد) | احمدرضا محمدی ده چشمه، احسان حسین پور

هدف این مقاله تحلیل شکل‌گیری و همجواری مراکز مذهبی و بازارها در هسته اولیه شهر شهرکرد به عنوان الگوی اصلی شهرسازی ایرانی- اسلامی و مکان یابی مراکز مذهبی در کنار مراکز تجاری جدید با استفاده از GIS است. در این راستا با بررسی‌های کالبدی- فضایی و کمیِ کاربرهای مذهبی و بازارها و روند شکل‌گیری و همجواری آنان در هسته اولیه و گسترش آنان در دیگر جهات، از بین رفتن الگوهای شهرسازی ایرانی- اسلامی در شهر شهرکرد مطالعه می‌گردد. سپس با استفاده از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به مکانیابی استقرار مراکز مذهبی در کنار مراکز تجاری جدید شهر اقدام می‌شود. روش مطالعه در این مقاله توصیفی- تحلیلی است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۱۲

تدوین راهکارهای ارتقای جایگاه طراحی شهری در سلسله مراتب طرح های توسعه شهری در ایران | جمشید نقیلو، آرش ثقفی اصل

در چند دهة اخیر، مقاله ها و کتابهای علمی متعددی در باب مبانی نظری طراحی شهری نوشته و منتشر شده است. اما در واقعیت، هنوز »کیفیت فضاهای شهری« به عنوان مهمترین دغدغه این دانش و حرفه، در بسیاری از شهرهای دنیا و به طور خاص در کشور ما نمود عینی خود را نیافته است. عملیاتی کردن دانش طراحی شهری، به کمک تدوین و تنظیم چارچوبها، الزامات و شاخصهای آن در متون قانونی کشور، به عنوان اسناد بالادست و برنامه های هدایت توسعه، امکانپذیر میشود. در ایران با وجود گذشت چهار دهه از تهیه و اجرای این طرحها، اما در عمل مبانی نظری این طرحها بر پایه الگوی گدسی (شناخت/ تحلیل/ طرح) استوار است و تکیه بر اهداف فیزیکی و کالبدی و ارائه طرحهای کالبدی محتوای اصلی اندیشه تهیه این طرحها را در بر می گیرد.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 14

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

بررسی نقش سرمایه اجتماعی در باز آفرینی بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر ساری | منیر ناظم زاده، آمنه سعیدی

هدف از این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعی در باز آفرینی بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر ساری پرداخته شده است. اهميت سرمايه اجتماعي در فرآيند نوسازي شهري به عنوان ظرفيت هاي دروني و ثروت هاي پنهان در محلات، يک اقدام غيرمتمرکز و از پايين به بالا است. در مباحث مربوط به باز آفرینی شهری یکی از مفاهیم اساسی، سرمایه اجتماعی است، که شاید بتوان در صورت کاربست اصول آن برخی از نیازمندی¬های بافت¬های تاریخی را زنده ساخت. ناحیه تاریخی شهرها میراث ارزشمند معماری و کالبدی به جای مانده از گذشتگان ماست که در طول زمان در هویت بخشی به حیات شهری همواره نقش بارزی ایفا نموده است.
 

 دریافت کامل مقاله


 

منبع
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا