تأليفاتفصلنامه علمی هنری اثرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

فصلنامه علمی هنری اثر شماره 80 بهار 1397

فهرست مقالات در فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

 
۱- اصول ایکوموس (IFLA) در باره منظرهای روستایی به عنوان میراث ۲۰۱۷ دهلی ‏ | مهناز اشرفی، مدیا شکرانی
 
۲- نوع و نحوۀ کاربرد مصالح ساختمانی در ایوان غربی تخت سلیمان | رضا تقوی قر ه بلاغ
 
۳ – میو ه نگاری در کاشی های کاخ گلستان | سمینه خوبی، مریم لاری
 
۴- بررسی علل رخداد نرخ متفاوت آسیب های لرزه ای در ابنیه خشتی روستای تاریخی اصفهک پس از زلزله طبس | وحید ذات اکرم، علی زمانی فرد
 
۵- بنای یادمانی تل آجری در بخش فیروزی شهر پارسه، رویکرد چندرشته ای جامع به تختگاه تخت جمشید و شهر پارسه (بخش یکم) | علیرضا عسکری چاوردی، پی یر فرانچسکو کالیری، سباستین گنده
 
۶- دو سند دربارۀ معماری حمام های روستایی استرآباد | مهرداد قیومی بیدهندی، محدثه نظیف کار
 
۷- کالبد و کارکرد آسیابهای بشرویه | حنیفه کراگری، بهنام پدرام، رضا ابوئی
 
۸- نگاهی به ویژگی های معماری آسیاب های شهر بیرجند | ذبیح الله مسعودی، علی نجف زاده، علی اصغر محمودی نسب
 
۹- تازه های کتاب و مجلۀ کتابخانۀ پژوهشگاه میراث فرهنگی | معصومه ازقندی، ستاره اسحق تیموری
 

فصلنامه علمی هنری اثر

 
نخستین مجله سازمان ملی حفاظت آثار باستانی کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال­های ۱۳۵۷ الی ۱۳۵۹ به مجله­ ی با عنوان آگاهی نامه در سه شماره متوالی منتشر گردید؛ پس از آن مجله ا­ی با عنوان اثر به مدیر مسئولی دکتر آیت الله زاده شیرازی و اعضا هئیت تحریریه­ آقایان شیرازی، علیرضا مهینی، مهندس مهریار، مصطفی روبوبی و دکتر میرفتاح و دکتر کیانی در سال ۱۳۵۹ چاپ گردید.
در سال ۱۳۶۱ با رفتن آقای ربوبی به خارج از کشور محمد علی مخلصی به جای ایشان عضو هئیت تحریریه و سردبیر مجله اثر شد. تا سال ۱۳۸۵ این مجله تحت حمایت مالی معاونت معرفی آموزش منتشر می­گردید. پس از سال ۱۳۸۵ زیر نظر پژوهشگاه به سردبیری دکتر جواد نیستانی و مدیر مسئولی دکتر موسوی کوهپر به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ آقای دکتر خوشنویس سردبیر مجله اثر گردید. با انتقال پژوهشگاه به شیراز مجله اثر کماکان به مدیریت اجرایی جناب آقای مخلصی و همکاری سرکار خانم ناظریان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ خانم دکتر اشرفی به سردبیری مجله و آقای گلشن مدیر مسئول مجله منصوب گردیدند.
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

اصول ایکوموس (IFLA) در باره منظرهای روستایی به عنوان میراث ۲۰۱۷ دهلی ‏ | مهناز اشرفی، مدیا شکرانی

میراث روستایی بخش مهمی از میراث بشری است که حاوی مجموعۀ پیچیده­ای از میراث ملموس و ناملموس فرهنگی است و ارتباط ناگسستنی با محیط و طبیعت پیرامون دارد. از همین روی می­توان از آن به­عنوان منظر روستایی نام برد. شناسایی ابعاد و ارزش­های مختلف این مناظر می­تواند به فهم بهتر شیوه­های سازگاری مردم با سرزمین خود، روش­های تولید مبتنی بر بستر فرهنگ و بستر طبیعی آن منجر شود.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

نوع و نحوۀ کاربرد مصالح ساختمانی در ایوان غربی تخت سلیمان | رضا تقوی قر ه بلاغ

ایوان غربی مجموعۀ میراث جهانی تخت سلیمان از مهم ترین بناهای این محوطه است که در زمان ساسانیان بنا شد و سپس حدود ۷۰۰ سال بعد ایلخانان مغول به بازسازی آن اقدام کردند. این بنای شاخص که در وضعیت ایستایی نامناسبی قرار دارد، نیازمند استحکا م بخشی است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

میو ه نگاری در کاشی های کاخ گلستان | سمینه خوبی، مریم لاری

از میان عناصر سازندۀ معماری در دورۀ قاجار، «کاشی» دارای جایگاه ویژه‌ای است. در این دوره به دلیل نفوذ معماری غربی، معماران در کنار توجه به فضاهای داخلی به تزیین فضاهای بیرونی نیز توجه بیش­تری نشان دادند. به دلیل تنوع مضامین در پیوند با تحولات فرهنگی این دوران، ترسیم میوه‌های مختلف بر روی کاشی‌های مصورِ مجموعۀ باغِ کاخ گلستان را نمی‌توان نادیده گرفت.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۸۰

بررسی علل رخداد نرخ متفاوت آسیب های لرزه ای در ابنیه خشتی روستای تاریخی اصفهک پس از زلزله طبس | وحید ذات اکرم، علی زمانی فرد

کاربرد مصالح خشتی و گلی به عنوان مصالحی در دسترس، کم هزینه و با قابلیت اجرای آسان در مناطق گرم و خشک از دیرباز تا کنون در ساخت ابنیه رایج بوده است. با توجه به زلزله خیزی ایران و اهمیت بالای توجه به آسیب پذیری احتمالی کلیۀ ساختمان های بومی، تلاش برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی ساختمان های خشتی روستایی در مقابل این رخداد به منظور حفظ جان انسان ها اهمیت می یابد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

بنای یادمانی تل آجری در بخش فیروزی شهر پارسه، رویکرد چندرشته ای جامع به تختگاه تخت جمشید و شهر پارسه (بخش یکم) | علیرضا عسکری چاوردی، پی یر فرانچسکو کالیری، سباستین گنده

ناحیۀ باغ فیروزی در فضایی به وسعت بیش از ۱۳۰ هکتار گسترده شده که درون آن ۱۰ محوطۀ شناخته شدۀ هخامنشی وجود دارد. هفت عدد از این محوط ه ها دارای عناصر معماری سنگی، یک محوطه دارای بقایای آجر روی سطح، و ۲ محوطۀ دیگر تپه های مدور به ارتفاع ۳ متر هستند. تل آجری در حاشیۀ شرقی باغ فیروزی واقع شده و محوطۀ فیروزی در ۳۰۰ متری جنوب شرقی آن و تل جنگی ب در ۴۰۰ متری شمال غربی آن قرار دارد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

دو سند دربارۀ معماری حمام های روستایی استرآباد | مهرداد قیومی بیدهندی، محدثه نظیف کار

دربارۀ معماری ایران در پیش از دوران جدید منابع نوشتاری بسیار اندک است. مطالبی که دربارۀ معماری در متون ادبی و تاریخی پراکنده است معمولاً دربارۀ معماری فاخر، و آن هم بی شتر مربوط به آثار است و از معماری مردم، معماری روستایی، و نیز مسیر ساختن، سازوکار و عاملان معماری کمتر سخن رفته است. با این حال، از احوال گوناگون زندگی و روابط جمعی ایرانیان اسنادی به جا مانده است که آکنده از اطلاعات معماری است؛ اسنادی از قبیل وقف نامه ها و قراردادها. برخی از این اسناد، به ویژه اسناد سلطانی و دیوانی، در آرشیوهای دولتی نگهداری می شود؛ اما هزاران سند در دست اشخاص و خانواد ه ها و گاه آرشیوهای خصوصی است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

کالبد و کارکرد آسیابهای بشرویه | حنیفه کراگری، بهنام پدرام، رضا ابوئی

بناهای خلاقانه­ای مانند آسیاب ها که زاییدۀ دانش بومی و هوش گذشتگان هستند، به عنوان بناهایی فنی قابل توجه­اند. آسیاب­های بشرویه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بررسی و معرفی کالبدی و کارکردی آن ها، شناخت بیش تری از این فناوری و همین طور توجه و رسیدگی بیش تر به آن ها را به دنبال خواهد داشت. سه دیدگاه تاریخی، کالبدی، و کارکردی در پژوهش های صورت گرفته با موضوع آسیاب ها طرح شده و در مورد آسیاب های بشرویه نیز توضیح مفصلی ارائه نشده و تنها توضیح مختصری دربارۀ نحوۀ گردش آب در این آسیاب ها ارائه شده است.

ادامه مطلب
زلزله به زیرساخت‌حمل ونقل جاده‌ای وریلی آسیب نرساند

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

نگاهی به ویژگی های معماری آسیاب های شهر بیرجند | ذبیح الله مسعودی، علی نجف زاده، علی اصغر محمودی نسب

ایجاد تعادل بین نیازها و خواسته­ های انسان با امکانات بالفعل و بالقوه موجود در محیط، از گذشته­ های دور مورد توجه او بوده است. آسیاب یکی از سازه­ های آبی است که در زندگی اقتصادی و اجتماعی گذشته نقش مؤثری ایفا می­کرده است. به سبب نیاز شدید به آسیاب، این سازه حتی در مناطق کم­آب نیز ساخته می­شد، ولی صورتی موقتی داشت و در فصول خاصی مورد استفاده قرار می­گرفت و یا تدابیری خاصی برای تأمین آب آن اندیشیده می­شد.

دریافت کامل مقاله


مقاله ۹

تازه های کتاب و مجلۀ کتابخانۀ پژوهشگاه میراث فرهنگی | معصومه ازقندی، ستاره اسحق تیموری

کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و علاوه بر کتب و نشریات فارسی، مجلات و کتاب های تخصصی خارجی فراوانی پیرامون معماری شناسی مرمت آثار و بناهای تاریخی و هنرهای وابسته به آن، هنرهای سنتی، باستان شناسی، مردم در نشریه اثر تاریخ و ادبیات بر غنای علمی کتابخانه سازمان میراث فرهنگی افزوده اند. به همین جهت پژوهشگاه این صفحه به معرفی تازه های کتاب و مجلات خارجی اهدائی و یا خریداری شده کتابخانه با میراث فرهنگی می پردازد. باشد که از این رهگذر زمینه آشنائی بیشتر محققین و علاقمندان­های کتاب این کتابخانه فراهم آید

ادامه مطلب
نقش طراحی شهری در گسترش یک بیماری فراگیر

دریافت کامل مقاله

منبع
فصلنامه علمی هنری اثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا