تأليفاتفصلنامه علمی هنری اثرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

فصلنامه علمی هنری اثر شماره 78 پاییز 1396

فهرست مقالات در فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

 
۱- ارگ گلین گورتان ‏ | بهنام پدرام، مجید حقانی
 
۲- پل دختر میانه؛ شرحِ تاریخ، اسناد و مرمت های انجام شده | مهدی رازانی، رامین محمدی سفیدخانی
 
۳ – آرامگاه های شهر جالق سراوان | سحر رستگار ژاله، مجید کلانوری
 
۴- نظام تقسیم آب و شبکۀ آبرسانی قنات محمدیۀ نایین | مهدی سلطانی محمدی، یوسف یوسفی، محمد بلوری بناب
 
۵- کوخی کورتک، بنایی ناشناخته در مهاباد سردشت، شمال غرب ایران | صلاح سلیمی، صلاح الدین ابراهیمی پور
 
۶- پژوهشی در تاریخ و قدمت سنگاب تاریخی مسجد جامع عتیق شیراز | محمدعلی مخلصی
 
۷- جست وجویی در چیستی بنای مدرسۀ ضیائیه یا زندان اسکندر یزد | مجتبی مهرعلی کردبچه، ذات الله نیکزاد
 
۸- تازه های کتاب و مجلۀ کتابخانۀ پژوهشگاه میراث فرهنگی | معصومه ازقندی، ستاره اسحق تیموری
 

فصلنامه علمی هنری اثر

 
نخستین مجله سازمان ملی حفاظت آثار باستانی کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال­های ۱۳۵۷ الی ۱۳۵۹ به مجله­ ی با عنوان آگاهی نامه در سه شماره متوالی منتشر گردید؛ پس از آن مجله ا­ی با عنوان اثر به مدیر مسئولی دکتر آیت الله زاده شیرازی و اعضا هئیت تحریریه­ آقایان شیرازی، علیرضا مهینی، مهندس مهریار، مصطفی روبوبی و دکتر میرفتاح و دکتر کیانی در سال ۱۳۵۹ چاپ گردید.
در سال ۱۳۶۱ با رفتن آقای ربوبی به خارج از کشور محمد علی مخلصی به جای ایشان عضو هئیت تحریریه و سردبیر مجله اثر شد. تا سال ۱۳۸۵ این مجله تحت حمایت مالی معاونت معرفی آموزش منتشر می­گردید. پس از سال ۱۳۸۵ زیر نظر پژوهشگاه به سردبیری دکتر جواد نیستانی و مدیر مسئولی دکتر موسوی کوهپر به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ آقای دکتر خوشنویس سردبیر مجله اثر گردید. با انتقال پژوهشگاه به شیراز مجله اثر کماکان به مدیریت اجرایی جناب آقای مخلصی و همکاری سرکار خانم ناظریان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ خانم دکتر اشرفی به سردبیری مجله و آقای گلشن مدیر مسئول مجله منصوب گردیدند.
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

ارگ گلین گورتان ‏ | بهنام پدرام، مجید حقانی

از جملۀ سازه های گلینِ فلات ایران که وسعتی چشمگیر و تاریخی طویل دارد اما مورد کم لطفی قرار را می توان نام برد؛ قلعه ای جلگه ای با ساختاری گلین با مساحت تقریبی پنج » ارگ گورتان « ، گرفته هکتار و قدمتی حدوداً هزارساله با چهارده برج نگهبانی مدور در پیرامون با دیوارهایی سرکشیده به آسمان برای حفاظت بهتر از ساکنان. ارگ کهن گورتان در حدود ۱۲۰ کیلومتری شرق اصفهان درساحل زاینده رود قرار دارد.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

پل دختر میانه؛ شرحِ تاریخ، اسناد و مرمت های انجام شده | مهدی رازانی، رامین محمدی سفیدخانی

لازمۀ گذر از رودخانه های فصلی و دائمی با انگیزه های متنوع تجاری و سیاسی و نظامی در دوره های مختلف، احداث پل بوده است. در این میان آذربایجان شرقی به سبب قرار داشتن بر مسیر جادۀ ابریشم و راه های ارتباطی شرقی ــ غربی و شمالی ـ جنوبی همواره نقش مهمی در روابط تجاری و مسیرهای تجاری داشته است و در دوره های تاریخی توجه زیادی به ساخت پل ها و مسیرهای عبور و مرور در آن شده است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

آرامگاه های شهر جالق سراوان | سحر رستگار ژاله، مجید کلانوری

آرامگاه های محلۀ شیشه ریز شهر جالق از جملۀ مقابر برجسته و منحصربه فرد به جای مانده در استان سیستان و بلوچستان است. با وجود اینکه این مقابر در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما تاریخ دقیق احداث آن ها مشخص نیست [و حدس زده شده] از دورۀ سلجوقی تا صفوی ساخته شده باشند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۸

نظام تقسیم آب و شبکۀ آبرسانی قنات محمدیۀ نایین | مهدی سلطانی محمدی، یوسف یوسفی، محمد بلوری بناب

عوامل طبیعی از اصلی ترین و اثرگذارترین عواملِ شکل بخشی یک سکونت گاه و تحولات آن هستند. کوه ها، رودخانه ها، قنوات و دره ها از جملۀ مؤلفه های نیروی طبیعی هستند. در این میان چگونگی تأمین آب در شکل گیری یک زیستگاه و تحولات آن نقشی بارز دارد. کیفیت تأمین آب هر زیستگاه، بخشی از فرهنگ آن است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

کوخی کورتک، بنایی ناشناخته در مهاباد سردشت، شمال غرب ایران | صلاح سلیمی، صلاح الدین ابراهیمی پور

در مهاباد آثار درخور و قابل توجهی از دورۀ صفوی به جای مانده است. بعضی از این آثار همانند «کوخی کورتک» تا به حال بررسی نشده و مورد توجه باستان شناسان قرار نگرفته اند. هدف اصلی از این نوشتار معرفی بنای کورتک است. روش بررسی به این صورت بوده که از تمام فضاهای بنا عکس و نقشه تهیه شده و سپس برای معرفی بهتر بنا، فضاها با حروف انگلیسیA ،B ، C، و D نامگذاری شده اند. در پایان مطالعات تطبیقی با سایر کاروانسراهای کوهستانی شمال غرب ایران انجام گرفته است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

پژوهشی در تاریخ و قدمت سنگاب تاریخی مسجد جامع عتیق شیراز | محمدعلی مخلصی

آب همیشه به مصداق آیۀ «و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» (الانبیاء آیۀ )۳۰مهم ترین عامل زندگانی انسان ها و طبیعت است. به همین جهت پدیده سقایی و سقایت و عرضۀ آب خنک در مسیر راه های کاروانی و بافت های قدیمی شهرهای کویری و مساجد و بقاع متبرکه و حتی حمام ها در فرهنگ اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

جست وجویی در چیستی بنای مدرسۀ ضیائیه یا زندان اسکندر یزد | مجتبی مهرعلی کردبچه، ذات الله نیکزاد

بنایی که امروز به مدرسۀ ضیائیه و زندان اسکندر شهره است، در محلۀ فهادان یزد و در محوطه ای قرار دارد که پیرامونشْ قبۀ دوازده امام، حسینیۀ فهادان، و برخی بناهای دیگر و خانه های تاریخی واقع هستند. این بنا دو میان سرا و سه ایوان دارد و گنبدخانۀ آن متصل به ایوان شرقی است و باقی عناصر کالبدی آن پیرامونِ میانسرایِ بزرگ انتظام یافته اند. تحقیقِ جدی و مستقلی دربارۀ این بنای مشهور انجام نشده و تحقیقات پراکندۀ انجام شده بیش تر مشتمل بر توصیفی از فضاهای معماری و عناصر و اجزای کالبدی بناست و «چیستی» آن تاکنون معلوم نشده است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 9 (3)

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

تازه های کتاب و مجلۀ کتابخانۀ پژوهشگاه میراث فرهنگی | معصومه ازقندی، ستاره اسحق تیموری

علاوه بر کتب و نشریات فارسی، مجلات و کتاب های تخصصی خارجی فراوانی پیرامون معماری و مرمت آثار و بناهای تاریخی و هنرهای وابسته به آن، هنرهای سنتی، باستان شناسی، مردم شناسی تاریخ و ادبیات بر غنای علمی کتابخانه سازمان میراث فرهنگی افزوده اند. به همین جهت نشریه اثر در نظر دارد از این شماره به معرفی تازه های کتاب و مجلات خارجی بپردازد. باشد که از این رهگذر زمینه آشنائی بیشتر محققین و علاقمندان با تازه های کتاب این کتابخانه فراهم آید.

دریافت کامل مقاله

منبع
فصلنامه علمی هنری اثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا