تأليفاتفصلنامه علمی هنری اثرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

فصلنامه علمی هنری اثر شماره 77 تابستان 1396

فهرست مقالات در فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

 
۱- عصاری و عصارخانه ها؛ معرفی عصارخانۀ صالحی فرخ شهر در استان چهارمحال و بختیاری ‏ | اردشیر آخوندی سورکی
 
۲- پژوهش در کتیبه های سنگاب مسجد رحیم خان | زهرا حبیبی
 
۳ – گونه شناسی الگوی چهارصفه در خانه های تاریخی ایران | غلامحسین غلامی، مجتبی کاویان
 
۴- تحلیل ساختار کالبدی و کارکردی خانۀ بهشتیان | مریم قاسمی سیچانی، بهنام پدرام، آزاده حریری
 
۵- نقشۀ تاریخی رود کارون و اراضی و نواحی خوزستان | نادر کریمیان سردشتی
 
۶- مسجد جامع قروه (استان زنجان)؛ بررسی و پژوهش موردی برای مطالعه تاریخ معماری ایران و سیاست مذهبی اهل سنت در قرن ششم هجری قمری/ قرن دوازدهم میلادی | لورنز کورن
 
۷- شواهدی از بازی نرد در سده های سوم و چهارم هجری در شهر بلقیس اسفراین | احمد نیک گفتار، علی اکبر وحدتی
 

فصلنامه علمی هنری اثر

 
نخستین مجله سازمان ملی حفاظت آثار باستانی کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال­های ۱۳۵۷ الی ۱۳۵۹ به مجله­ ی با عنوان آگاهی نامه در سه شماره متوالی منتشر گردید؛ پس از آن مجله ا­ی با عنوان اثر به مدیر مسئولی دکتر آیت الله زاده شیرازی و اعضا هئیت تحریریه­ آقایان شیرازی، علیرضا مهینی، مهندس مهریار، مصطفی روبوبی و دکتر میرفتاح و دکتر کیانی در سال ۱۳۵۹ چاپ گردید.
در سال ۱۳۶۱ با رفتن آقای ربوبی به خارج از کشور محمد علی مخلصی به جای ایشان عضو هئیت تحریریه و سردبیر مجله اثر شد. تا سال ۱۳۸۵ این مجله تحت حمایت مالی معاونت معرفی آموزش منتشر می­گردید. پس از سال ۱۳۸۵ زیر نظر پژوهشگاه به سردبیری دکتر جواد نیستانی و مدیر مسئولی دکتر موسوی کوهپر به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ آقای دکتر خوشنویس سردبیر مجله اثر گردید. با انتقال پژوهشگاه به شیراز مجله اثر کماکان به مدیریت اجرایی جناب آقای مخلصی و همکاری سرکار خانم ناظریان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ خانم دکتر اشرفی به سردبیری مجله و آقای گلشن مدیر مسئول مجله منصوب گردیدند.
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

عصاری و عصارخانه ها؛ معرفی عصارخانۀ صالحی فرخ شهر در استان چهارمحال و بختیاری ‏ | اردشیر آخوندی سورکی

عصارخانه نوعی «آسیا » برای خرد کردن دانه­های ریز و درشت روغنی بوده که در منطقۀ چهارمحال و بختیاری آنها را«کارخانه » می­نامند.گردش سنگ ضخیم و قطورِ عصاری با نیروی شتر و گاو و گاومیش، علاوه بر استخراج روغن از دانه­ های روغنی، آس کردن برگ و ساقۀ گیاه و درخت و خرد کردن سنگ های معدنی را نیز انجام می داده که بیانگر تنوع کشت، مشاغل متنوعِ وابسته، و تولید و تجارت دانه­های مختلف روغنی و گیاهی یا وارد کردن آن از نقاط دوردست بوده است. ساختمان عصارخانه چون مخصوص کارگاه صنعتی و تولیدی ساخته می­شد، از سبک معماری خاص خود تبعیت می­کرد که باید آن را «معماری صنعتی» نامید.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

پژوهش در کتیبه های سنگاب مسجد رحیم خان | زهرا حبیبی

سنگاب­های اصفهان حاصل دست هنرمندان توانا و چیره دست اصفهانی در ادوار مختلف تاریخ است. این ظروف سنگی بزرگ را در گذشته خیّرین وقف می­کردند و در اماکن عمومی قرار می­گرفت و با آب خنک و گوارای خود هر تشنه لبی را به یاد آقا امام حسین)ع( و شهدای کربلا سیراب می­کرد. در این مقاله به کتیبه­های سنگاب مدور مسجد رحیم خان پرداخته شده است. این سنگاب بر اساس متن کتیبه­ها و مادۀ تاریخ آن در سال ۱۲۹۹ ق توسط آقا میرزا اسدالله فرزند ابوالقاسم ساخته و وقف شده است. در این پژوهش به تحلیل متن کتیبه های حجاری شده بر بدنه سنگاب و بیان احوال پدیدآورندگان آن پرداخته شده است
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

گونه شناسی الگوی چهارصفه در خانه های تاریخی ایران | غلامحسین غلامی، مجتبی کاویان

چهارصفه یکی از کهن­ترین الگوهای به کاررفته در معماری ایران است که در گونه­های مختلف معماری به اشکال متفاوت بروز کرده است. به دلیل فراوانی و تنوع خانه­ های ایرانی، کاربرد الگوی چهارصفه در این گونه معماری، بسیار بیش­تر از سایر گونه­هاست که این مسئله، ضرورت انجام پژوهش حاضر را تبیین می­­کند. هدف از تألیف این مقاله، آشنایی با گونه­های متنوع الگوی چهارصفه در طرح خانه­های ایرانی به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه­ای است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۷

تحلیل ساختار کالبدی و کارکردی خانۀ بهشتیان | مریم قاسمی سیچانی، بهنام پدرام، آزاده حریری

در خلق و تداوم حیات میراث مسکونی اصفهان، وجوه کالبدی و کارکردی متعدد اثرگذار بوده است. لذا شناخت این وجوه در حفاظت این آثار امری مهم و ضروری می­نماید. این خانه­ها علی­رغم ارزش­های تاریخی و فرهنگی فراوان، به خاطر وسعت زیاد، مشکلات حقوقی و قانونی، تغییر شیوۀ زندگی، هزینه­های زیاد مرمت، ناتوانی مالکان در نگهداری، و… به سرعت در حال تخریب هستند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

نقشۀ تاریخی رود کارون و اراضی و نواحی خوزستان | نادر کریمیان سردشتی

نقشۀ تاریخی رود کارون و رود دز تا اراضی شعیبیّه، یکی از دقیق­ترین نقشه­های ترسی مشده در دورۀ قاجار به شمار می­آید که به احتمال قوی در اواسط دورۀ ناصری تهیه شده است. هرچند سال ترسیم نقشه و نقشه نگار آن نامعلوم است ولی از حیث تاریخی ارزش فراوان دارد. در خوزستان رودخانۀ کارون و رود دز از اصلی­ترین رودخانه­ها به شمار می­آیند و لذا نقش زیادی در شکل­گیری تأسیسات آبی داشته­اند. نقشۀ ترسیم شده بر محور رود کارون و گزارش اراضی حوالی و حواشی رودخانه تنظیم شده است و مناطق و اراضی شعیبیّه، یکاویّه، کعده، عباسی، منصوریّه، سیدیّه و سویُنعی را بر اساس موقعیت جغرافیایی و یادکرد اسامی نواحی منطقۀ دو سوی رود کارون، تبیین و روشن کرده است. این نقشه تاریخی از جهت تاریخ جغرافیا و نقشه نگاری و نیز اسامی نواحی و شهرهای حوزۀ رود کارون در دورۀ قاجار از اهمیت فراوانی برخوردار است
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

مسجد جامع قروه (استان زنجان)؛ بررسی و پژوهش موردی برای مطالعه تاریخ معماری ایران و سیاست مذهبی اهل سنت در قرن ششم هجری قمری/ قرن دوازدهم میلادی | لورنز کورن

بر اساس تفاهم نامۀ همکاری منعقده بین دانشگاه بامبرگ)آلمان (و پژوهشکدۀ ابنیه و بافت­های تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران، مسجد جامع قِروه)زنجان( طی یک مرحله تحقیقاتی در زمستان سال ۲۰۱۳ مطالعه و بررسی شد. به عنوان بخش مهمی از تحقیقات، بنا با دقت بسیار به شیوۀ لیزر اسکن سه بعدی، مستندنگاری شد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

شواهدی از بازی نرد در سده های سوم و چهارم هجری در شهر بلقیس اسفراین | احمد نیک گفتار، علی اکبر وحدتی

شهر بلقیس نام کنونی شهرِِ دوران اسلامی اسفراین از توابع مهم نیشابور است که در مسیر ارتباطی جرجان نیشابور واقع شده بود. سکونت در شهر بلقیس از صدر اسلام تا اواخر دورۀ صفویه ادامه داشته و توالی باستان­شناسی منحصر به فردی در آن مشاهده می­شود. اولین کاوش­های علمی باستانشناختی در شهر بلقیس در سال ۱۳۸۶ انجام شد و از آن پس کاوش­ها تقریباً به صورت منظم هرساله ادامه یافته است.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش های باستان شناسی ایران شماره 19

دریافت کامل مقاله


 

منبع
فصلنامه علمی هنری اثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا