تأليفاتفصلنامه علمی هنری اثرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

فصلنامه علمی هنری اثر شماره 72 بهار 1395

فهرست مقالات در فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

 
۱- مدرسۀ تاریخی عُلیا در فردوس؛ تحلیل و بررسی معماری ‏ | علیرضا انیسی
 
۲- بازنمایی ساختار صفوی باغ تاریخی عباس آباد نطنز | سید محمد بهشتی، سارا آلادپوش
 
۳ – روش شناسی مستندنگاری نظام پوشش گیاهی کاخ گلستان تهران | نیره خان محمدی، آزیتا علیزاده، مریم رضایی پور
 
۴- معرفی مسجد جامع دِزَک سراوان | سحر رستگار ژاله
 
۵- تحلیل خانه تاریخی تک بادگیرۀ باجُغلی(میرزا علی صراف)بر مبنای سازماندهی فضایی | مریم قاسمی سیچانی، بهنام پدرام، آزاده حریری
 
۶- فرایند و چگونگی شکل گیری معماری آیینی یارسان | فخرالدین محمدیان، احمد صالحی کاخکی، ناصر نورو ززاده چگینی
 
۷- نقاشی های نویافتۀ پناهگاه صخره ای مادیان کوه کورونی | سیدمحمود میراسکندری، امیر منصوری
 
۸- بناهای تاریخی در پناه قانون، ثبت آثار ملی در بهار ۱۳۹۵ | ذات الله نیک زاد، فرهاد نظری
 

فصلنامه علمی هنری اثر

 
نخستین مجله سازمان ملی حفاظت آثار باستانی کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال­های ۱۳۵۷ الی ۱۳۵۹ به مجله­ ی با عنوان آگاهی نامه در سه شماره متوالی منتشر گردید؛ پس از آن مجله ا­ی با عنوان اثر به مدیر مسئولی دکتر آیت الله زاده شیرازی و اعضا هئیت تحریریه­ آقایان شیرازی، علیرضا مهینی، مهندس مهریار، مصطفی روبوبی و دکتر میرفتاح و دکتر کیانی در سال ۱۳۵۹ چاپ گردید.
در سال ۱۳۶۱ با رفتن آقای ربوبی به خارج از کشور محمد علی مخلصی به جای ایشان عضو هئیت تحریریه و سردبیر مجله اثر شد. تا سال ۱۳۸۵ این مجله تحت حمایت مالی معاونت معرفی آموزش منتشر می­گردید. پس از سال ۱۳۸۵ زیر نظر پژوهشگاه به سردبیری دکتر جواد نیستانی و مدیر مسئولی دکتر موسوی کوهپر به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ آقای دکتر خوشنویس سردبیر مجله اثر گردید. با انتقال پژوهشگاه به شیراز مجله اثر کماکان به مدیریت اجرایی جناب آقای مخلصی و همکاری سرکار خانم ناظریان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ خانم دکتر اشرفی به سردبیری مجله و آقای گلشن مدیر مسئول مجله منصوب گردیدند.
 

فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

فهرست و شناسنامه اثر ۷۲

 
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

مدرسۀ تاریخی عُلیا در فردوس؛ تحلیل و بررسی معماری ‏ | علیرضا انیسی

تعلیم و تربیت یکی از پایه های مهم فرهنگ و تمدن است که ریشه ای دیرینه در تاریخ جوامع بشریدارد. جوهرۀ اصلی این موضوع در مقوله و آموزش متبلور می شود که سیر تحول و تکوین خود رامطابق با شرایط و نیازهای جوامع انسانی در طول تاریخ سپری کرده است.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

بازنمایی ساختار صفوی باغ تاریخی عباس آباد نطنز | سید محمد بهشتی، سارا آلادپوش

باغ عباس آباد نطنز از باغ های به جامانده از قرن یازدهم هجری )مقارن با دورۀ صفوی( است. این باغاثری است که در پیوند با محیط پیرامون و موقعیت ساختاری اش، نمودِ متفاوتی در میان باغ هایشاهی دارد، تا آنجا که قرارگیری آن در منطقۀ ییلاقی نطنز و دامنۀ کوه کرکس از وجوه برجستۀآن به لحاظ منظری به شمار می آید.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

روش شناسی مستندنگاری نظام پوشش گیاهی کاخ گلستان تهران | نیره خان محمدی، آزیتا علیزاده، مریم رضایی پور

گیاهان به ویژه درختان کهن سال از مهم ترین اجزای یک باغ تاریخی هستنند تا آنجا که بخش مهمیاز ساختار و ادراک مکان باغ به واسطۀ حضور گیاهان شکل می گیرد. بنابر این لازم است گیاهانهمانند سایر اجزای شکل دهندۀ باغ مورد توجه قرار گیرند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه علمی هنری اثر شماره ۷۲

معرفی مسجد جامع دِزَک سراوان | سحر رستگار ژاله

مسجد جامع دِزَک Dezak در مرکز روستایی تاریخی به همین نام در سه کیلومتری شهرستانسراوان استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این مسجد یک طبقه است و با خشت و گل،مصالح بومی منطقۀ ساخته شده و سیمایی ب ی پیرایه دارد. از آنجا که مطالعۀ دقیقی دربارۀ این مسجدصورت نگرفته یا گمان ه ای با هدف تعیین قدمت آن زده نشده است، دربارۀ تاریخ ساخت آن نظرهایگوناگونی اظهار شده است و آن را به قرون نخستین اسلامی تا سد ه های اخیر منسوب کرده اند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

تحلیل خانه تاریخی تک بادگیرۀ باجُغلی(میرزا علی صراف)بر مبنای سازماندهی فضایی | مریم قاسمی سیچانی، بهنام پدرام، آزاده حریری

خانه های تاریخی باارزش اصفهان غالباً در بازۀ زمانی دورۀ صفویه تا اواخر دورۀ رضاشاه )پهلوی اول( و براساس الگوی حیاط مرکزی و ویژگی های معماری مناطق نیمه گرم و خشک ایران ساخته شده اند، اما بهلحاظ موقعیت دینی و فرهنگی ساکنان )مسلمان، ارمنی، یهودی، زرتشتی( یا موقعیت شغلی و اجتماعیآنان )بازرگان و تاجر، روحانی، ملاک و زمین دار( تفاوت هایی در سازماندهی فضاها، نقش آب و تزییناتآنان به چشم می خورد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

فرایند و چگونگی شکل گیری معماری آیینی یارسان | فخرالدین محمدیان، احمد صالحی کاخکی، ناصر نورو ززاده چگینی

معماری آیینی فرهنگی، حاصل تعامل دوسویۀ انسان و طبیعت در طول تاریخ بوده است. از اینرو مطالعۀ بناهای آیینی در بستر جغرافیایی، درک و شناخت معناداری از این آثار پیش روی ما قرارمی دهد. با بررسی نوع معماری آیینی سرزمی نها، بخشی از رفتارهای فرهنگی جوامع بیان می شود.یارسان یکی از مسلک های آیینی است که توانسته بسیاری از رفتارهای اعتقادی و فرهنگی آیین هایکهن را در درون خود حفظ کند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

نقاشی های نویافتۀ پناهگاه صخره ای مادیان کوه کورونی | سیدمحمود میراسکندری، امیر منصوری

همزمان با انجام فعالیت های میدانی، فصل دوم پروژۀ بررسی و شناسایی آثار فرهنگی تاریخیبخش کورونی یا کوه نانی از توابع شهرستان کوهدشت لرستان توسط امیر منصوری، یکی از اهالیده حسین آباد )آقای شا ه حسین کورونی( ما را از وجود مجموع ه ای از نقاش ی های صخر ه ای در منطقهآگاه ساخت.

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 13

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

بناهای تاریخی در پناه قانون، ثبت آثار ملی در بهار ۱۳۹۵ | ذات الله نیک زاد، فرهاد نظری

دریافت کامل مقاله


 

منبع
فصلنامه علمی هنری اثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا