اخباراخبار شهرسازی

بازی با نور در ساختمان شهرداری بودو

بازی با نور در ساختمان شهرداری بودو

درست در شمال مدار قطبی، در کلانشهر بودو نروژ یک ساختمان شهرداری مدرن احداث شده است که در آن بازی با نور به طور چشم‌نوازی خودنمایی می‌کند.

به گزارش آرکاو به نقل از سرویس ترجمه ایمنا، ساختمان شهرداری جدید بودو، واقع در استان نوردلند نروژ، مساحتی برابر با ۱۲ هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است و یک ساختمان جدید و دو ساختمان قدیمی بازسازی شده را در برگرفته است.

سه ساختمان فوق در کنار هم شهرداری بودو را به وجود آورده است که این ساختمان‌ها با یک جریان مدور دور تا دور حیاط اصلی حلقه زده است.

ساختمان شهرداری بودو سازه‌ای با نمای شفاف سنگی است که به شکل شیب‌داری طراحی شده است؛ ارتفاع هر ساختمان از بالا به پایین کاهش یافته و در پایین‌ترین سطح خود به ساختمان مجاور نزدیک شده است.

زوایای بیرونی ساختمان شهرداری از پشت‌بام به سمت پایین امتداد یافته است و نمای بسیار زیبایی به وجود آورده است. هندسه چندوجهی نمای ساختمان‌ها منجر به تغییر نمایشی نور در شمال مدار قطبی شده است چنان‌که گویی نور در آن‌جا در حال بازی است و به طور نمایشی جای خود را به سایه‌ها عوض می‌کند.

ادامه مطلب
تملک 9 باغ در پایتخت از ابتدای سال

یک حیاط دایره‌ای شکل را در خود محاصره کرده است

ساختمان اصلی شهرداری فضایی کاری برای ۴۰۰ کارمند را در برگرفته است و با پیوستن به دو ساختمان سابق، یک حیاط دایره‌ای شکل را در خود محاصره کرده است. این حیاط به عنوان محل اجتماع شهروندان در نظر گرفته می‌شود به این معنی که مردم در این مکان گرد هم می‌آیند و از اتاق‌های گفتگو و خدمات عمومی بهره می‌برند. حیاطی که در فضاهای اداری محصور شده است، یادآور طراحی‌های جووانی باتیستا پیرانزی، معمار و هنرمند مشهور ایتالیایی است؛ این حیاط مملو از بالکن‌هایی است که پشت سر هم قرار گرفته شده است.

پنج طبقه از ساختمان اصلی شهرداری به فضاهای اداری اختصاص داده شده است، در طبقه ششم یک قهوه‌خانه دایر شده است و در آن نوشیدنی‌های گرم و سرد سرو می‌شود. طبقه آخر نیز از چشم‌اندازهایی بسیار شگفت‌انگیز برخوردار است که امکان تماشای آب‌ها و کوه‌های اطراف را برای مردم و کارکنان فراهم می‌آورد. یک بانک دولتی نیز، با پوششی از سنگ‌های طبیعی بسیار زیبا، نیاز مردم و کارکنان به خدمات مالی و اداری را تکمیل کرده است.

حیاط‌های خلوت کوچکی بین این بالکن‌ها تعبیه شده است و فضاهایی با ارتفاعات متفاوت در حیاط به چشم می‌خورد؛ دیوارهای حیاط و ساختمان‌ها پوشیده در آثار هنری مبهم است. چشم‌انداز اطراف شهرداری نیز از میدان‌ها و فضاهای عمومی متعدد و بسیار زیبایی با صندلی‌هایی برای نشستن تشکیل شده است که کف همه این فضاها با سنگ طبیعی پوشیده شده است. ساختمان شهرداری بودو یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های کشور نروژ به شمار می‌رود که با طراحی منحصربه‌فرد خود در مدت زمان کوتاهی پس از تأسیس به شهرت جهانی دست یافته است.

ادامه مطلب
خلیج گرگان رو به خشکی است؛ آنرا دریابید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا