اخباراخبار میراث فرهنگی

سینما رادیوسیتی با ضابطه به فروش رفته است

سینما رادیوسیتی با ضابطه به فروش رفته است

به گزارش آرکاو به نقل از ایرنا، سرپرست دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: سینما رادیوسیتی از طرف بنیاد شهید با ضابطه به بخش خصوصی فروخته شده است.

سید هادی احمدی روز شنبه  با بیان این که قرار گرفتن بنا در فهرست آثار ملی، مانعی برای خرید و فروش اثر نیست، گفت: این ساختمان قدیمی با ضابطه‌ای مبنی بر تخریب نشدن از سوی بنیاد شهید به بخش خصوصی فروخته شده است.

وی افزود: بنیاد شهید در این راستا همکاری بسیاری خوبی با وزارت میراث فرهنگی داشت و در متن قرار داد فروش این ساختمان ضابطه های مهمی مبنی بر تخریب نکردن این ساختمان تاریخی را گنجانده است که خریدار نمی تواند تخریبی در ساختمان انجام دهد.

بنیاد شهید برای ضابطه دار کردن فروش این ملک قیمت نهایی را برای خریدار بسیار پایین آورد تا خریدار راغب به خرید این ساختمان تاریخی شود و در قرارداد، قید کرده که امکان تخریب این ساختمان وجود ندارد.

احمدی با اشاره به شرایط بناهایی که در فهرست ملی قرار دارند،‌ گفت: هنگامی که بناهایی در فهرست ملی قرار بگیرد، وزارت میراث فرهنگی نامه‌ای مبنی بر در فهرست ملی بناها به تمام ارگان‌های از جمله شهرداری ارسال ‌می‌کند و قطعا آن بنا نمی تواند از جایی مجوز تخریب بگیرد.

ادامه مطلب
بانک ملی ایران، شعبه اسکان | گروه معماری زما

بهترین کاربری همان سینماست

احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاربری آینده این سینما گفت: بهترین کاربری همان سینماست البته خریدار به شرط تخریب نکردن شاکله ساختمان می‌تواند کاربری‌های خلاقانه‌ای دیگری نیز از ساختمان داشته باشد.

سینما رادیوسیتی از مجلل‌ترین و مدرن‌ترین سینماهای ایران بود که توسط حیدر غیایی طراحی و در ۲۷ شهریور ۱۳۳۷ افتتاح شد. با وجود بمب‌گذاری سال ۱۳۵۲ سینما همچنان فعال بود اما در آبان‌ماه ۱۳۵۷ به آتش کشیده شد و پس از آن تعطیل گشت.

این سینما پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره شد و اکنون متروکه است. در بهمن ماه ۱۳۹۶، ساختمان سینما پس از بررسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

رادیوسیتی همچون سینما سروش (مولن روژ سابق)، کاخ سنا و هتل استقلال (هیلتون سابق) توسط حیدر غیایی که از پیشگامان معماری مدرن ایران بود طراحی و در ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۳۷ افتتاح شد.

معماری نمای ورودی سینما به سبک گوگی طراحی شد و در طراحی آن از فرم‌های منحنی و مستقیم استفاده شده بود. چراغ‌های نئون قرمز رنگی بر روی نمای بیرونی ساختمان این سینما نصب شده بودند که شب‌ها روشن می‌شدند و جلوه‌ای مدرن به سینما می‌دادند.

ادامه مطلب
آسفالت ۲۴۰ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان غربی

رادیوسیتی با نمایش یک فیلم فرانسوی-ایتالیایی به کارگردانی روژه وادیم محصول سال ۱۹۵۸ افتتاح شد. بیش‌تر فیلم‌های اکران شده در این سینما، ساختهٔ هالیوود بودند.

ابراهیم گلستان برای نمایش خشت و آینه، رادیوسیتی را به مدت یک ماه اجاره کرد. این فیلم در ۲۹ دی ماه ۱۳۴۴ به مدت سه هفته در این سینما به نمایش درآمد ولی مخاطب چندانی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 19 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا