اخباراخبار شهرسازی

“آسمانی زمینی” یک اثر ناخوانای خوانا

“آسمانی زمینی” یک اثر ناخوانای خوانا

یک استاد دانشگاه گفت: شهر ما باید تبدیل به شهری شود که مشکلات را فراموش کنیم و محلی برای گذر و فرار از شهر نباشد و این کار هنر است. به گزارش آرکاو به نقل از ایمنا، بهمن نامور مطلق امروز در مراسم تحلیل اثر “آسمانی_ زمینی” که در ایستگاه متروی اصفهان نصب شده است، اظهار کرد: شهر را به عنوان فضاهای گذر نگاه نکنیم به واسطه حضور این اثر، مترو تبدیل به گالری شده و شهر ما باید تبدیل به شهری شود که مشکلات را در آن فراموش کنیم و محلی برای گذر و فرار از شهر نباشد،

وی افزود: این اثر را که نگاه میکنم مطالب تازه ای به ذهنم می‌رسد و هر بار خوانش تازه از آن به دست می اید و این کار هنر است که معجزه می کند و هنرمند را می‌سازد و برجسته می‌کند.

وی افزود: فرهنگ ایرانی یکی از مهمترین خاستگاه های خوشنویسی در سطح جهان محسوب می‌شود این فرهنگ صدها بلکه هزاران هنرمند بزرگ خوشنویسی تربیت کرده و با در اختیار داشتن بزرگترین انجمن های هنری همچنان تربیت می‌کند این کشور نیز کانون اصلی آن به شمار می رود.

ادامه مطلب
خانه­‌ی خیابان پارک | خواهران حریری

وی افزود: فرهنگ ایرانی خاستگاه نوآوری ها و خلاقیت های عرصه خوشنویسی محسوب می‌شود و خطوط گوناگون و کاربردهای متنوعی نیز ارائه کرده است ایرانی ها از خط و خوشنویسی به سوی خط نقش و نقش خط و خوش نگاری سوق پیدا کرده‌اند.

می‌توانند از زیبایی شناسی بهره بیشتری ببرند

این استاد دانشگاه ادامه داد: مهمترین کارکرد خوشنویسی سنتی و کلاسیک انتقال پیام با خطی خوش و قابل فهم بوده است به مرور زمان خوشنویسان بزرگ دریافتند که می‌توانند از زیبایی شناسی بهره بیشتری ببرند تا نه فقط معنا بلکه احساسات را نیز منتقل کنند. انتقال احساس از کارکردهای مهم بلکه مهمترین کارکردهای نقاشی به خصوص نقاشی های مدرن و پست مدرن است.

نامور مطلق تصریح کرد: این انگیزه نقاشی در دوره متاخر موجب شد که گاهی تا حد امکان از روایت به خصوص روایت های کلامی دوری کنند، بدین صورت نقاشی غیر روایی یا ضد روایی حتی غیر کلامی شکل گرفت.

نامور مطلق گفت: این اثر به طور مستقیم یا غیر مستقیم متاثر از خوشنویسی های معماری بوده است زیرا همان طوری که اشاره شد درشت نویسی از میراث معماری اسلامی_ایرانی است.

وی افزود: این نوشته که سنگینی آنها در پایین و سبکی در بالا است در قسمت پایین که فشرده و متراکم است حروفش کامل نیستند گویا بخشی از حروف در زیرزمین قرار گرفته اند و این خطوط درشت در حال خروج از زیر زمین قرار گرفته اند و این خطوط درشت در حال خروج از زیر زمین هستند.

ادامه مطلب
تالار گفتگوی معاونت شهرسازی و معماری راه اندازی شد

اثر را از خوانایی به ناخوانایی تبدیل کنند

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین ویژگی ای که می‌شود برای این آثار برشمرد تاثیری است که از سیاه مشق گرفته است تاثیر گذاری سیاه مشق نوعی خاص از معنا گریزی را ایجاد می‌کند.

نامور مطلق اضافه کرد: شیوه هایی از جمله شیوه سیاه مشق این توالی و ترتیب را برهم می زند تا اثر را از خوانایی به ناخوانایی تبدیل کنند. فلسفه ناخوانی این است که مخاطب را از معنا جدا و به حس پیوند بزند و امکان رمزگشایی از خطوط میسر نیست، البته این یک اثر ناخوانای خوانا است که از آن لذت بردیم و معنا را نیز درک کردیم.

وی افزود: ویژگی سوم این است که اثر به خوشنویسی بسنده نکرده است و به همراه آن از موتیف های پرنده مانند مرغ و خروس استفاده می‌کند و این موتیف ها موجب می شود تا این اثر دارای نشانه‌های نمادین و شمایلی شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چهارمین ویژگی اتفاقی دیگر است که هنر دو بعدی را به هنر حجمی و سه بعدی تبدیل کرده و این باعث میشود تا مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا