تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 136 زمستان 1390

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

۱- بررسی انطباق الگوی بومی توسعه کالبدی – فیزیکی روستای تمبکاء شهرستان زابل با جهت حرکت طوفان‌های شن و ماسه | غریب فاضل نیا، اکبر کیانی، محمود علی خسروی، میثم بندانی
 
۲- بررسی تأثیر اقلیم بر معماری و بافت زواره ‏ | یوسف گرجی، زینب موسی پور، زهرا طاهرخانی، شعله جوادیان
 
۳- تحلیلی بر نابرابری‌های مسکن روستایی شهرستان‌های | ابوالفضل قنبری
 
۴ – بررسی شاخص‌های کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد | علی حیدری
 
۵- مدل‌سازی توسعۀ پایدار زیست محیطی با استفاده از تئوری بنیانی | شهپر گراوندی، عبدالحمید پاپ زن، نشمیل افشارزاده
 
۶- بررسی شیوه‌های آموزش و ترویج دانش بومی معماری روستایی (نمونه موردی: استان سیستان و بلوچستان) | فرهود گل محمدی
 
۷- برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی | مهرداد کرمی، جعفر هزارجریبی
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

بررسی انطباق الگوی بومی توسعه کالبدی – فیزیکی روستای تمبکاء شهرستان زابل با جهت حرکت طوفان‌های شن و ماسه | غریب فاضل نیا، اکبر کیانی، محمود علی خسروی، میثم بندانی

وزش باد و حرکت شن و ماسه‌ها، تابع جهت، سرعت و تداوم حرکت بادهایی موسوم به «بادهای ۱۲۰ روزه سیستان» می‌باشد. چنانچه رفتار و مکانیزم پدیده‌های طبیعی و به‌ویژه طوفان‌های شن و ماسه در سطح منطقه سیستان متناسب با طرح‌های فیزیکی – کالبدی شناسایی و اجرایی گردد، فواید متعددی در ابعاد فیزیکی – کالبدی، اقتصادی و اجتماعی عاید ساکنان منطقه خواهد شد. با این نگرش، هدف مقاله حاضر بررسی تطبیق الگوی توسعه کالبدی- فیزیکی روستای تمبکاء با حرکت شن و ماسه‌های بادی منطقه سیستان است.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

بررسی تأثیر اقلیم بر معماری و بافت زواره ‏ | یوسف گرجی، زینب موسی پور، زهرا طاهرخانی، شعله جوادیان

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در طراحی شهرها، اقلیم می‌باشد. آنچنان‌که تأثیر آن در تمام تار و پودِ بافت شهری و حتی تک‌تک بناها و عناصر معماری داخلی فضاها دیده می‌شود. در ایران معماریِ بناها و شهرها در اقلیم گرم و خشک یکی از بارزترین و مشخص‌ترین نمودهای تأثیر اقلیم بر فرم‌گیری و شکل‌گیری شهر و بناهاست و می‌توان زیباترین و هنرمندانه‌ترین طراحی‌های ایرانی را در پهنه‌ وسیع این اقلیم مشاهده نمود.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

تحلیلی بر نابرابری‌های مسکن روستایی شهرستان‌های | ابوالفضل قنبری

اهداف پژوهش حاضر رتبه بندی، تعیین سطوح توسعه یافتگی و اندازه گیری شکاف و واگرایی ناحیه‌ای با استفاده از ۳۷ شاخص در زمینه شاخص های کمی و کیفی مسکن روستایی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۷ می باشد. داده های پژوهش حاضر از طرح آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی پاییز ۱۳۸۷ استخراج شده است. روش پژوهش «توصیفی- تحلیلی» است. ابتدا با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی، شاخص ترکیبی توسعه انسانی، تاپسیس، امتیاز استاندارد و تاکسونومی عددی، درجه توسعه یافتگی نواحی محاسبه و رتبه هر یک از نواحی در شاخص های مورد مطالعه مشخص شده است.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۶

بررسی شاخص‌های کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد | علی حیدری

اگر چه داشتن زندگی مطلوب و با کیفیت همواره آرزوی بشر بوده و هست و هزاران سال است که این موضوع ذهن فلاسفه، محققان و دانشمندان را به خود جلب کرده است امّا پس از رشد اقتصادی دهه ۱۹۶۰ میلادی مفهوم کیفیت زندگی، گسترش یافت. مفهوم کیفیت زندگی به‌طور هم زمان در حوزه‌های مختلف علوم نیز گسترش یافته است. به این ترتیب در انتهای قرن بیستم مفهوم کیفیت زندگی یکی از موضوعات اساسی مورد علاقۀ پژوهشگران علوم مختلف همچون شهرسازی، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی و روان شناسی بوده است .
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

مدل‌سازی توسعۀ پایدار زیست محیطی با استفاده از تئوری بنیانی | شهپر گراوندی، عبدالحمید پاپ زن، نشمیل افشارزاده

مدل سازی توسعه پایدار محیطی یکی از پیش شرط های اساسی مدیریت پایدار زیست محیطی می باشد. برای این منظور در پژوهش موردی حاضر، سعی شده است به مدل سازی توسعه پایدار زیست محیطی با استفاده از تئوری بنیانی پرداخته شود. جامعه مورد مطالعه، مردم روستای شروینه می‌باشند. این روستا، در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه قرار گرفته و در سال ۹۰ به‌عنوان “روستای پاک” معرفی شده است. به‌منظور انتخاب نمونه‌ها، از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف استفاده شد.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

بررسی شیوه‌های آموزش و ترویج دانش بومی معماری روستایی (نمونه موردی: استان سیستان و بلوچستان) | فرهود گل محمدی

از وظایف اساسی تعریف شده در فلسفه و اهداف سیستم ترویج و آموزش کشاورزی ایران کمک به بهبود معاش روستائیان و حفظ فرهنگ بومی در مناطق روستایی کشور می‌باشد. دستیابی به این امر برپایۀ سه زیربنای اساسی مکتب آموزشی ترویج یعنی ایجاد و گسترش آموزش مداوم و مورد نیاز مردم، کمک به ایجاد و گسترش حس همیاری در روستائیان و گسترش روحیه خود اتکایی در آن-ها می‌باشد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی | مهرداد کرمی، جعفر هزارجریبی

امروزه رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی با‏‌ تأکید بیشتر بر مشارکت جوامع محلی، تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته جهان رواج یافته و بر اساس آن انواع طرح‌های توسعه روستایی با اشکال و عناوین مختلف به اجرا گذاشته شده است. هدف از این مقاله تعیین نحوه به‌کارگیری فرایند برنامه‌ریزی راهبردی در برنامه‌ریزی گردشگری منطقه‌ای در ایران است.
 

 دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 137
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا