تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 135 پاییز 1390

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

۱- شرحی بر اصول و قواعد شهرسازی بومی در ارتباط با نظریه‌های معاصر شهرسازی | محسن حبیبی، مهدی تحصیلدار، نوید پورمحمدرضا
 
۲- شاخصه‌های همسازی با اقلیم در مسکن روستایی استان گیلان ‏ | منصوره طاهباز، شهربانو جلیلیان
 
۳- تحلیل جغرافیایی مسکن و معماری در دهستان میانبند شهرستان نور | تیمور آمار، فرشاد نائیج
 
۴ – تأثیر نوسازی مساکن روستایی بر اقتصاد معیشتی روستائیان | علی شمس الدینی، علی شکور، روح اله رستمی
 
۵- تحلیل و ارزیابی اثرات اقتصادی اجرای طرح هادی در سکونتگاه-های روستایی کشور | فرهاد عزیزپور، احمد خلیلی، آرمین محسن زاده، صدیقه حسینی حاصل
 
۶- رویکرد انسانی در جابه‌جایی سکونتگاه‌ها در برنامه‌های آبادانی | فرخ مشیری
 
۷- واکاوی عوامل مؤثر بر جلب مشارکت مردمی به‌منظور کاهش ریسک سوانح طبیعی | حسین ظفری، رضا ویسی
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

شرحی بر اصول و قواعد شهرسازی بومی در ارتباط با نظریه‌های معاصر شهرسازی | محسن حبیبی، مهدی تحصیلدار، نوید پورمحمدرضا

هدف اصلی نوشتار حاضر نیل به تصویر و تصوری بیش و کم روشن از اصول و قواعد شهرسازی بومی (ایرانی – اسلامی) است. از یک سو، مکتب شهرسازی اصفهان به‌دلیل تبیین روشن و دقیق مضمونی، در تاریخ معماری و شهرسازی ایران، به‌عنوان نمادی از شهرسازی بومی معرفی گردیده و شرح و بسط یافته است، و از سوی دیگر دو جنبش «نوشهرگرایی» و «هسته‌های سازمند شهری» Urban Village)) به مثابۀ نمادی از نظریه‌های معاصر شهری و روستایی، که ریشه در انگاره پایداری دارند، بازخوانی شده‌اند.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

شاخصه‌های همسازی با اقلیم در مسکن روستایی استان گیلان ‏ | منصوره طاهباز، شهربانو جلیلیان

بحران انرژی و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آن، لزوم تجدیدنظر در نحوه ساخت و ساز را به یکی از ارکان اصلی برنامه‌ریزی و طراحی کشور تبدیل نموده است. این مسئله به‌خصوص در روستاها که همواره از منابع کمتری نسبت به شهرها برخوردار بوده‌اند، حیاتی‌تر است. پایین‌ بودن سطح زندگی در روستا، نبود تخصص، دور بودن از امکانات شهری، مشکل دسترسی، مشکلات معیشتی و امثال آن از عواملی هستند که لزوم توجه به صرفه‌جویی انرژی در این مناطق را چند برابر می‌کند.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

تحلیل جغرافیایی مسکن و معماری در دهستان میانبند شهرستان نور | تیمور آمار، فرشاد نائیج

مسکن یکی از نیازهای اساسی انسان است که بر حسب توسعه و تغییر سطح زندگی ابعاد مختلف و متنوعی پیدا می‌کند. در این بین مسکن مهم‌ترین عنصر کالبدی روستا و جزیی از هویت کلی روستا و در عین حال مصداق یکپارچگی کارکردی عناصر تشکیل دهنده بافت روستا است. در این مقاله با توجه به محور اصلی پژوهش یعنی تحلیل جغرافیایی فرم و کارکرد مسکن روستایی در دهستان میانبند، اهداف عمده‌ای همچون شناخت گونه‌های غالب مسکن روستایی و تفاوتهای آن در مناطق مختلف جغرافیایی ناحیه , بررسی تفاوت عملکرد مساکن روستایی جدید در مقایسه با عملکرد مساکن روستایی گذشته در ناحیه، بررسی تغییر و تحولات مسکن از نظر کمی و کیفی در ناحیه مورد نظر دنبال می‌شود. در راستای تحلیل فرم مساکن روستایی و دستیابی به اهداف فوق، از روش توصیفی-تحلیلی به دو صورت مطالعات اسنادی – کتابخانه‌ای و میدانی (پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده) استفاده شده است.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۵

تأثیر نوسازی مساکن روستایی بر اقتصاد معیشتی روستائیان | علی شمس الدینی، علی شکور، روح اله رستمی

سکونتگاه‌های روستایی به‌عنوان کهن‌ترین شکل اجتماعات انسانی به دنبال تغییر در شیوه معیشت و نحوه زندگی، عموماً بر پایه کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به آن در فضاهای جغرافیایی دارای منابع آب و خاک حاصلخیز ایجاد شده، رشد و گسترش یافته‌اند. در این راستا نوع غالب از شیوه معیشت در این کانون‌های زیستی علاوه بر اینکه گویای کارکرد روستا در آن ناحیه است، عاملی مهم و تأثیرگذار بر بافت، کالبد و شکل منازل مسکونی نیز می‌باشد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

تحلیل و ارزیابی اثرات اقتصادی اجرای طرح هادی در سکونتگاه-های روستایی کشور | فرهاد عزیزپور، احمد خلیلی، آرمین محسن زاده، صدیقه حسینی حاصل

اجرای طرح هادی روستایی به منزله یک مداخله کالبدی، روستاها را از ابعاد مختلف (زیست محیطی، اجتماعی – فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی – نهادی) متأثر ساخته، دستخوش تغییر و تحول کرده است. هر چند سیاستگذاران اثربخشی همه جانبه‌ای را از اجرای این طرح دنبال می کنند اما امروزه اهمیت اصلی و چشمگیر آن در اثربخشی اقتصادی است.اجرای این طرح از سال ۱۳۶۸ توسط دولت (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) آغاز گردید.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

رویکرد انسانی در جابه‌جایی سکونتگاه‌ها در برنامه‌های آبادانی | فرخ مشیری

هر ساله میلیون ها نفر از مردم جهان، در پی اجرای پاره ای از پروژه های عمرانی، به اجبار از محل زندگی خود رانده شده، و در حاشیۀ شهرها، در شرایط دشوارتری نسبت به قبل از جا به جایی، استقرار می یابند. مقالۀ حاضر در جستجوی پاسخی است برای این سؤال که چگونه می توان در شرایط عادلانه، برای جا به جایی غیر اختیاری برنامه‌ریزی نمود و آن را تحقق بخشید. مایکل ام سرِنیا در مدل خطر و بازسازی خود، سؤال های پایه ای در مورد جا به جایی را چگونه فقیر شدن رانده شدگان و چگونگی جلوگیری از آن، می داند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

واکاوی عوامل مؤثر بر جلب مشارکت مردمی به‌منظور کاهش ریسک سوانح طبیعی | حسین ظفری، رضا ویسی

با توجه به اینکه «مدیریت ریسک و بحران سوانح طبیعی»، فرایندی حساس و ارگانیک است؛ میزان مشارکت مردم (در مراحل تصمیم‌گیری، اجرا و نیز نظارت و ارزیابی) می‌تواند به‌عنوان بازوی توانمند مسئولین ستادی، در مدیریتِ فرایند کاهش ریسک و تبعات بحران ناشی از سوانح طبیعی تأثیرگذار باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی، سعی بر آن دارد تا با شناخت رابطه عوامل و سازوکارهای مؤثر بر جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف مدیریت سوانح طبیعی و به‌منظور کاهش خطر ؛ راهکارهایی را به‌منظور جلب مشارکت و همکاری هدفمند مردم در این خصوص، ارائه دهد.
 

 دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 48 خرداد 1396
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا