تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 133 بهار 1390

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

۱- پدیدار شناسی مسکن روستایی | محسن سرتیپی پور
 
۲- خانۀ سالم چیست؟ ‏ | علی غفاری، مریم بنایی
 
۳- ضرورت و مبانی مشارکت کودکان در توانمندسازی جوامع روستایی | نیلوفر رضوی
 
۴ – فرایند شکل گیری و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی نمونه موردی – محله سهرابیه کرج | اسماعیل شیعه، کیومرث حبیبی، حامد کمالی نسب
 
۵- بررسی وضعیت و مطالعه تطبیقی ICT روستایی در ایران (نمونه موردی: روستاهای استان خوزستان) | سعید ملکی
 
۶- مهاجرت روستایی در ایران واستیلای عوامل رکودی نمونه موردی – شهرستان بندرانزلی | حسن افراخته، اسماعیل آقائی زاده
 
۷- امکان‌سنجی کوهپیمایی تفریحی- ورزشی در جهت گردشگری روستایی استان مازندران با بهره گیری از GIS | ناهید سجادیان، مهیار سجادیان
 
۸- مروری بر مشکلات زیست محیطی روستاهای ایران و راهکارهای حل این مشکلات | آئیژ عزمی، حسن مطیعی لنگرودی
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

پدیدار شناسی مسکن روستایی | محسن سرتیپی پور

طرح­های مسکن که امروزه تهیه می­شود به­رغم برخورداری از برخی ارزش­های ممکن، به دلیل بی توجهی نسبت به مفهوم مسکن در تقابل با زندگی و محیط اطراف قرار گرفته و در حالت مطلوب، نقایص و کاستی های خود را از طریق آزمون و خطا برطرف می­نماید. در حالی­که مسکن معاصر در چنین مسیری گام بر می­دارد، مسکن بومی به خوبی به اصالت زندگی و پتانسیل های محیطی آگاه بوده و به­جای بی توجهی به نیازهای زندگی و مبارزه با متغیرهای جغرافیایی، در هماهنگی با آن شکل گرفته است. مصداق­های خوب این نوع معماری را می توان در خانه­های روستایی مشاهده نمود.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

خانۀ سالم چیست؟ ‏ | علی غفاری، مریم بنایی

انسان بیش از ۵۰ درصد اوقات روزانه خود را در خانه سپری می­کند و مطالعات نشان داده است که محیط ساخته شده می­تواند بر روی سلامت افراد تأثیر بگذارد. خانه ناسالم می­تواند باعث بروز بیماریهای بسیاری شود. این گونه خانه­ها میزان بروز آسم ، آلرژی­های پوستی، تنفسی و سایر بیماریهای ریه را افزایش می­دهند. همچنین سوانح فیزیکی و صدمات جسمی در این خانه­ها بیشتر است. علاوه بر این ناسالم بودن خانه بر مسائل روانی و اجتماعی مانند افسردگی، گوشه گیری، استرس و ناهنجاریهای رفتاری تأثیر می گذارد. خانه سالم فقط در طراحی سالم و بهداشتی یک سر پناه خلاصه نمی­شود، بلکه تمام ابعاد سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی را در خانه و محیط اطراف آن در بر می­گیرد.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

ضرورت و مبانی مشارکت کودکان در توانمندسازی جوامع روستایی | نیلوفر رضوی

تعریف پیوستگی و تعلق خانواده در فرهنگ ایرانی به صورت متعارف چتری از حمایت را بر سر فرزندان می‌گستراند که مفهوم امنیت لاجرم در سایه پهناور آن تبیین می ­ شود. حاصل این حمایت گسترده گاه سبب می‌شود که ضرورت مشارکت کودکان در فرایند تصمیم‌گیری به فراموشی سپرده شود. اما از آنجا که مبانی تعلق به محیط و سرزمین پیوند انکارناپذیری با میزان مشارکت در ساخت آن دارد، و با توجه به این که در صورت نقص یا تخریب یک زیستگاه، کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار ذینفع محسوب می‌شوند، دیدگاه‌های نوین پرورش، توانمندسازی جوامع بشری را موکول به ساخت و مدیریتی مشارکتی می‌دانند که نوپایان عرصه‌های اجتماعی در آن نقش پررنگی داشته باشند.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۳

فرایند شکل گیری و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی نمونه موردی – محله سهرابیه کرج | اسماعیل شیعه، کیومرث حبیبی، حامد کمالی نسب

طی دهه‌های اخیر به تدریج محلات نابسامان و سکونتگاه­های غیررسمی، به طور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفته و گسترش یافته است. این پدیده در مطالعات شهری به­عنوان یکی از آسیب‌های شهری مطرح می­باشد. در فرایند آسیب‌شناسی شهری یکی از مراحل بسیار مهم، شناخت دقیق و همه‌جانبه از آسیب می‌باشد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

بررسی وضعیت و مطالعه تطبیقی ICT روستایی در ایران (نمونه موردی: روستاهای استان خوزستان) | سعید ملکی

در سال­های اخیر گسترش وسایل ارتباطی و سهولت دریافت پیام از این رسانه­ها در تمامی مناطق از جمله مناطق روستایی اثرات فراوانی بر کیفیت زندگی روستایی گذاشته است. از این رو با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به مناطق روستایی، روش­های سنتی، کاربر و ناکارآمد کشاورزی و دامپروری جای خود را به شیوه­های مدرن و مؤثر می­دهد. این موضوع خود باعث افزایش منابع درآمدی روستائیان می­گردد. همچنین،گسترش اینترنت در مناطق روستایی، مرزهای متعارف دسترسی به امکانات و اطلاعات را از میان برمی­دارد و مناطق روستایی را به طور مستقیم و آسان به جهان متصل می­کند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

مهاجرت روستایی در ایران واستیلای عوامل رکودی نمونه موردی – شهرستان بندرانزلی | حسن افراخته، اسماعیل آقائی زاده

نتایج سرشماری­های رسمی در ایران حاکی از این است که با گذشت زمان سهم جمعیت روستایی در کل جمعیت ایران رو به کاهش نهاده و بسیاری از روستاهای کشور خالی از سکنه شده­اند. آمارهای مهاجرتی در ایران نیز گویای مهاجرت شدید جمعیت از روستاها به شهرهای کشور طی نیم قرن گذشته بوده است. مجموع این موارد حاکی از شرایط نامناسب روستاهای ایران برای سکونت و جذب جمعیت می باشد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

امکان‌سنجی کوهپیمایی تفریحی- ورزشی در جهت گردشگری روستایی استان مازندران با بهره گیری از GIS | ناهید سجادیان، مهیار سجادیان

در ایران،روستاها باوجود داشتن منابع طبیعی پایه کشاورزی، با مشکلات اقتصادی مواجه می­باشند.این مسائل لزوم توجه به راهکارهای مکمل اقتصادی چون گردشگری روستایی را مطرح می­سازند.گردشگری روستایی می­تواند طیف وسیعی از فعالیت­های گردشگری،از جمله کوهپیمایی تفریحی- ورزشی را شامل گردد.کوهپیمایی، فعالیتی پرطرفدار در سراسر جهان است که بسیاری به آن می­پردازند. استان مازندران نیز به لحاظ خصوصیات طبیعی و ویژگی­های اقلیمی و غیره از استانهای ممتاز به لحاظ فعالیت­های مبتنی بر طبیعت محسوب می­گردد.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

مروری بر مشکلات زیست محیطی روستاهای ایران و راهکارهای حل این مشکلات | آئیژ عزمی، حسن مطیعی لنگرودی

امروزه توجه به محیط زیست در تمامی بخش­های کشور بالاخص محیط­های روستایی اهمیت یافته است تا هر چه بهتر و بیشتر بتوان در عین بهره­برداری مناسب از محیط، از آن حفاظت نمود. لذا مناطق روستایی به واسطه نزدیکی بیشتر به طبیعت و اثرات مستقیمی که بر طبیعت می­گذارند و تأثیراتی که از طبیعت می­پذیرند، از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. این امر ضرورت تحقیق در محیط زیست روستایی را دو چندان می­کند. هدف از این مقاله بررسی مشکلات زیست محیطی روستاهای کشور و پیدا کردن راه حل­های برطرف کردن این مشکلات است.
 

 دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات عمران شهری شماره 7
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا