تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 130 تابستان 1389

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

۱- توسعه پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی ایران | مهدیه زندیه، سمیرا پروردی نژاد
 
۲- جستاری بر شناخت ویژگی‌های ساختاری معماری روستایی جزیره قشم (نمونه مورد بررسی: روستای لافت) ‏ | محمدرضا لیلیان، مهدیه عابدی، آرین امیرخانی
 
۳- حجاب و پوشیدگی در شهرسازی ایرانی – اسلامی نمونه پژوهش میدانی: بافت قدیم شهر شیراز | علی منصوری
 
۴ – اصول پیشنهادی نوشهرگرایی در برنامه‌ریزی محله‌های شهری | سارا اصغرزاده یزدی
 
۵- مفهوم توسعه پایدار در محیط‌های روستایی حوزه کلانشهرها (مطالعه موردی کلانشهر تهران) | محمد اکبرپور سراسکانرود، اسماعیل نجفی
 
۶- ملاحظات دفاع غیرعامل در سکونتگاههای روستایی | سید جواد هاشمی فشارکی، امیر محمودزاده، هادی شهیر
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

توسعه پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی ایران | مهدیه زندیه، سمیرا پروردی نژاد

امروزه محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی و توسعه پایدار به مباحث بسیار مهم و رایج در سطح بین‌المللی تبدیل شده‌اند. به طوری‌که حفظ منابع انرژی، جلوگیری از آلوده کردن زمین و محیط زیست، کاهش میزان مصرف انرژی‌های فسیلی و هم زیستی با شرایط طبیعی و اقلیمی مبدل به یکی از مهمترین تدابیر در معماری و شهرسازی شده و معماران و شهرسازان را ملزم به رعایت اصول و قواعد خاصی در زمینه ساخت و ساز می‌کند.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

جستاری بر شناخت ویژگی‌های ساختاری معماری روستایی جزیره قشم (نمونه مورد بررسی: روستای لافت) ‏ | محمدرضا لیلیان، مهدیه عابدی، آرین امیرخانی

تا دهه‌های اخیر نظام ساخت و ساز ابنیه بر دوش معمارانی بوده که طبق همان روال استاد ـ شاگردی و در طول زمان، مراتب کمال را طی نموده و پاسخگوی نیازهای روحی و جسمی مردم در قالب تولید مأوا و مسکنی درخور انسان بوده‌اند. سرشت پاک و کمال‌یافته این معماران می‌توانست به شایستگی جواب اعتماد مردم را به صورت ارائه فضاهایی کارا، زیبا و متناسب با شگردهایی که حاصل تجربه استادکاران بود، بدهد.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

حجاب و پوشیدگی در شهرسازی ایرانی – اسلامی نمونه پژوهش میدانی: بافت قدیم شهر شیراز | علی منصوری

زندگی و رفتارهای اجتماعی انسانها تابع فرهنگی است که در آن زاده شده و پروریده‌اند. قطعاً این فرهنگ حاصل جغرافیاست، ‌جغرافیای انسانی و طبیعی. این جغرافیا، انسان ساختها را بصورت چشم اندازهای خاصی که نیازهای زمان را برطرف کند،‌ جلوه گر می‌سازد. یکی از این انسان ساختها و یا از مهمترین آنها، مساکن و معماری مساکن است.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۳۰

اصول پیشنهادی نوشهرگرایی در برنامه‌ریزی محله‌های شهری | سارا اصغرزاده یزدی

در جهت رفع مشکلات ناشی از فرسودگی و زوال مراکز شهری و گسترش افقی شهرها جنبش نوشهرگرایی به وجود آمد. این جنبش برای ایجاد جوامع پایدار و کارا بازگشت به الگوی محلات سنتی را امری لازم می‌داند. در تحقیق حاضر سعی می‌شود به طور اجمالی به معرفی نوشهرگرایی و اصول پیشنهادی آن برای برنامه‌ریزی محله‌های شهری از جمله پیاده مداری، اتصال و پیوستگی، ایجاد کاربری‌های مختلط و ایجاد گونه‌های مختلف مسکن در بافت و … پرداخته شده و سپس فواید و انتقادات وارد برآن و ابزارهای طراحی محله نوشهرگرا و مراحل طراحی آن مطرح شود.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

مفهوم توسعه پایدار در محیط‌های روستایی حوزه کلانشهرها (مطالعه موردی کلانشهر تهران) | محمد اکبرپور سراسکانرود، اسماعیل نجفی

توسعه پایدار یکی از جامع‌ترین مفاهیم در همه زمانها است. اهداف توسعه پایدار در همه سطوح سازمان فضایی(محلی، منطقه‌ای و جهانی) مطرح است. حوزه‌های کلانشهری از جمله حوزه‌هایی است که بواسطه نظام متفاوت روابط مختلف سکونتگاهی و حضور و جریان نیروهای مختلف نشات گرفته از قطب کلانشهری، سیمایی متفاوت را به کانونهای روستایی خود بخشیده است؛ شهر تهران علاوه بر سطح ملی، در سطح منطقه‌ای و ناحیه‌ای نیز بالاترین تعداد و تنوع کارکردها را دارد و بعنوان مکان مرکزی برتر، ارائه کننده کالاها و خدمات مختلف به شهرها و روستاهای اطراف حوزه‌اش می‌باشد.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

ملاحظات دفاع غیرعامل در سکونتگاههای روستایی | سید جواد هاشمی فشارکی، امیر محمودزاده، هادی شهیر

روستا به عنوان یکی از اولین هسته‌های یکجانشینی بشر از ابتدای تاریخ شناخته می‌شود که علیرغم گسترش شهرها کارکردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را از دست نداده است اما با گسترش تهدیدات روستاها نیز یکی از هدفهای تهدید در جنبه‌های مختلف بوده و می‌باشد و حفظ و پایداری روستا یکی از الزامات اداره کشورها است. پایداری روستا می‌تواند چهار جنبه داشته باشد: پایداری در منابع طبیعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی. در حقیقت توسعه پایدار روستا تنها بر جنبه زیست محیطی آن تأکید و تمرکز ندارد بلکه بر جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می‌کند.
 

 دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 16

 

منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا