تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 128 زمستان 1388

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

۱- توسعه فیزیکی روستا و حفاظت از محیط زیست | آئیژ عزمی
 
۲- حیات رو به افول آبادی‌های پایدار شهر یزد ‏ | لاله بهروان
 
۳- کار آفرینی و نقش آن در توسعه اقتصادی روستاهای ایران | محمد قاسمی سیانی
 
۴ – ظرفیت‌سازی در روستا – شهرها با نگرش ساماندهی سطح‌بندی سکونتگاههای شهری و روستایی مطالعه موردی: خراسان شمالی | حسن علی ابادی
 
۵- شاخص‌های مناسب‌سازی فضاهای شهری دوست‌دار سالمندان با استفاده از رویکرد مشارکتی | الهام ضابطیان، علی اکبر تقوایی
 
۶- رهنمودهایی در طراحی محیط برای افراد مبتلا به آلزایمر | مهران علی الحسابی، فرخنده رفیعی
 
۷- چیستی و چرایی مفهوم تجدید حیات شهری | محمد اکبرپور سراسکانرود، صابر محمدپور، رضا یعقوبی
 
۸- توسعه فیزیکی ناپایدارشهرها و آسیب‌پذیری آنها در برابر سوانح طبیعی نمونه موردی: شهر ماکو در آذربایجان غربی | میرحیدر طالب زاده
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

توسعه فیزیکی روستا و حفاظت از محیط زیست | آئیژ عزمی

طرح‌های توسعه فیزیکی دارای تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی بوده‌ است که در تحقیقات مختلف بدان ها اشاره شده است. هدف از این مقاله بررسی ابعاد زیست محیطی این طرح‌ها می باشد. روش تحقیق کتابخانه‌ای بوده و از منابع متعدد جهت بررسی این موضوع استفاده شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که بهسازی مساکن روستایی، لوله کشی آب آشامیدنی، احداث مراکز دفن زباله و ایجاد تاسیسات دفع فاضلاب و گورستان‌ها و توسعه مسیل‌ها موجب تاثیرات زیست محیطی قابل توجهی بر روستا می‌گردد.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

حیات رو به افول آبادی‌های پایدار شهر یزد ‏ | لاله بهروان

واژه پایداری مفاهیم متعدد و گسترده‌ای را به ذهن متبادر می‌سازد و بر همگان مسلم است که رسیدن به یک وضعیت پایدار از یک طرف و حفظ آن از طرف دیگر کاری بس دشوار و زمان بر می‌باشد. افراد و ارگان‌های زیادی در جهت تفاهم بر روی ایده پایداری، تبیین و تعریف این واژه، بسط و توسعه و به مرحله عمل در‌آوردن آن تلاش کرده و می‌کنند.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

کار آفرینی و نقش آن در توسعه اقتصادی روستاهای ایران | محمد قاسمی سیانی

محور توسعه روستاها بطور سنتی کشاورزی تعریف شده، اما محدودیت منابع طبیعی در برخی از روستاها، باعث رکود اقتصادی شده و توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی همه روستاهای منتج نشده است. امروزه روستاها محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیرکشاورزی و فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی شناخته شده است.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۸

ظرفیت‌سازی در روستا – شهرها با نگرش ساماندهی سطح‌بندی سکونتگاههای شهری و روستایی مطالعه موردی: خراسان شمالی | حسن علی ابادی

از مهمترین اصول دستیابی به توسعه پایدار باید به توزیع بهینه جمعیت و استقرار مناسب سکونتگاه‌ها اعم از شهری و روستایی در پهنه سرزمین، نواحی و مناطق در دو قالب توانمندی‌ها و قابلیتها از یک طرف و تنگناها و محدودیتها از طرف دیگر اشاره کرد. تحقق توسعه پایدار نیز در گرو عملیاتی کردن توزیع مناسب جمعیت و فعالیتها در هر محیط جغرافیایی با یک مدیریت خردمندانه است.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

شاخص‌های مناسب‌سازی فضاهای شهری دوست‌دار سالمندان با استفاده از رویکرد مشارکتی | الهام ضابطیان، علی اکبر تقوایی

فضای شهری ایده‌آل فضایی است در آن عدالت شهروندی رعایت شده باشد و تمامی شهروندان، حتی اقشار آسیب‌پذیر، بتوانند از این فضا استفاده کنند. سالمندی دورانی است که کاهش توانایی‌های جسمی و از دست دادن برخی ارزش‌ها و امتیازها را به همراه دارد و در موارد زیادی با ضعف جسمانی و روانی همراه است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

رهنمودهایی در طراحی محیط برای افراد مبتلا به آلزایمر | مهران علی الحسابی، فرخنده رفیعی

در طول قرن بیستم به علت کاهش نرخ تولد، توسعه بهداشت و بالا رفتن سن امید به زندگی با افزایش تعداد افراد سالمند در جهان مواجه هستیم. کشور ما نیز از این مقوله دور نیست و تعداد افراد سالمند در آن رو به افزایش است. دوره سالمندی چون دیگر مراحل عمر انسان، بخشی از زندگی است و هر فرد به ناچار آن را تجربه می کند، این دوره نیز مانند دیگر دوره‌های زندگی شرایط و خصوصیات خاص خود را دارد.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

چیستی و چرایی مفهوم تجدید حیات شهری | محمد اکبرپور سراسکانرود، صابر محمدپور، رضا یعقوبی

نواحی مرکزی شهر نقش مهمی در تأمین نیازهای حیات عمومی شهر بر عهده دارند. در این نواحی فعالیت‌های تجاری و غیر تجاری تمرکز می‌یابد و شبکه حمل و نقل از هر جانب شهر به آنجا منتهی می‌شود. تنوع کاربرد و کارکردهای این محدوده از شهر سبب می‌شود، روزانه افراد زیادی برای تأمین نیازهای خود به آنجا مراجعه کنند. به همین دلیل این محدوده‌ها توانایی تبدیل شدن به فضایی بسیار جذاب و یا برعکس به فضایی بحرانی را در خود دارند. وجود نواحی مرکزی دچار افت شهری و تفاوت شرایط زیست افراد ساکن در نواحی دچار افت با سایر نواحی شهری و مشخصاً محدوده‌های مجاور مشکلاتی را در نیمه دوم قرن بیستم میلادی دنیا ایجاد کرده است، که این امر نیاز به برخورد برنامه‌ریزی شده با نواحی دچار افت شهری را امری اجتناب ناپذیر می نماید.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

توسعه فیزیکی ناپایدارشهرها و آسیب‌پذیری آنها در برابر سوانح طبیعی نمونه موردی: شهر ماکو در آذربایجان غربی | میرحیدر طالب زاده

در گذشته چنین تصور می‌شد که بروز سوانح طبیعی در نواحی شهری پیامدهای کمتری نسبت به نواحی روستایی داشته است. ولی در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در ساختار کالبدی و سازماندهی شهرها بوجود آمده است، آنها در مقابل سوانح طبیعی آسیب‌پذیر شده‌اند. این امر ناشی از افزایش زیاد جمعیت شهرها، گسترش بی‌رویه شهری و توسعه فیزیکی آنها بر روی مناطق پر خطر بوده که ثبات آنها را بر هم زده است.
 

 دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 29
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا