تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 127 پاییز 1388

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

۱- حفاظت و احیاء میراث معماری روستایی: ضرورت؛ راهکارها | محسن سرتیپی پور
 
۲- بررسی تحول معماری مسکن روستایی و تدوین الگوی بهینه مطالعه موردی: شهرستان آق قلا ‏ | مرتضی توکلی، غریب فاضل نیا، امان گلدی شرافت سید
 
۳- ارزیابی رویکردهای مختلف پیرامون شکل‌گیری مسکن روستایی | مرتضی خسرو نیا
 
۴ – ارزشیابی اثرات کالبدی اجرای طرح‌های هادی روستایی مطالعه موردی: شهرستان رشت- بخش خمام | تیمور امار، رضا صمیمی شارمی
 
۵- نقدی بر فرآیند تهیه طرح هادی روستایی | یاسر زارعی
 
۶- مصالح هوشمند و نقش آن در معماری | یوسف گرجی، الناز حاج ابوطالبی
 
۷- کنکاشی در نگاه روستاییان به عملکرد سازمان‌های درگیر با روستا مطالعه موردی: شهرستان بندرانزلی | اسماعیل آقائی زاد
 
۸- بررسی نقش شاخص‌های اجتماعی مسکن در سطح استان‌های کشور با استفاده از روش شاخص ترکیبی توسعه انسانی | سعید ملکی، حجت شیخی
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

حفاظت و احیاء میراث معماری روستایی: ضرورت؛ راهکارها | محسن سرتیپی پور

بررسی تاریخ تمدن در ایران زمین نشان از قدمتی هزاران ساله و ریشه‌ای بسیار کهن دارد و سوابق آن تا چند هزار سال پیش پیدا شده است. اولین نشانه‌های تمدن در ایران به حدود شش هزار سال پیش از میلاد می‌رسد، که انسان‌های ساکن در کوه‌ها و غارها کم‌کم به سمت دشت‌های حاصلخیز شرق، مرکز و غرب نزدیک شدند.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

بررسی تحول معماری مسکن روستایی و تدوین الگوی بهینه مطالعه موردی: شهرستان آق قلا ‏ | مرتضی توکلی، غریب فاضل نیا، امان گلدی شرافت سید

معماری روستایی ایران به لحاظ ماهیت کارکردی و پاسخگویی به نیازهای انسانی فعالیت‌های مردمی، عناصر تولیدی و محیط زیست، مجموعه‌ای همگن و متشکل با هویت کالبدی خاص را تشکیل می‌دهد که تجلّی گاه ارتباطات و کارکردها و نقش چند عملکردی فضاها است. طرح، تکنولوژی و شیوه ساخت مسکن روستایی، ابعاد، تناسبات، مقیاس و انطباق با شرایط درون و بیرون واحد مسکونی همه و همه از میزان تأثیر و تقویت روابط انسانی با امکانات و شرایط محیط طبیعی و الزاماتی حکایت دارد که بصورت تجربی و در طول زمان به صورت اصول، معیارها و کمیت هایی در ساختار فضایی مسکن بروز یافته است.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

ارزیابی رویکردهای مختلف پیرامون شکل‌گیری مسکن روستایی | مرتضی خسرو نیا

محققی که بخواهد در میان عوامل شکل دهنده مسکن جزئی را برگزیند و به تحقیق بپردازد باید اولاً جایگاه آن را در ساختار کلی عوامل محیطی را که مسکن در آن احداث می‌شود تبیین نماید و ارتباط آن را با دیگر عوامل به خوبی بشناسد. ثانیاً سطح ژرفانگری خود را مشخص سازد، به عبارتی ابتدا به یک بینش کلی نیازمند است تا گزینش او مبتنی بر شناخت صورت گرفته باشد. در مقاله حاضر سعی شده به این بینش کلی پرداخته شود و عوامل تعیین کننده شکل‌گیری مساکن روستایی مشخص و مورد تحلیل قرار گیرد.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۷

ارزشیابی اثرات کالبدی اجرای طرح‌های هادی روستایی مطالعه موردی: شهرستان رشت- بخش خمام | تیمور امار، رضا صمیمی شارمی

تهیه و اجرای طرح هادی روستایی با بیش از دو دهه سابقه از اساسی‌ترین اقداماتی است که به منظور توسعه فیزیکی روستاهای ایران اجرا شده است. با توجه به ادامه روند اجرای این طرحها، ارزشیابی اثرات کالبدی اجرای طرحها موضوع مهمی است که می‌تواند از یک سو پیامدهای اجرای طرح را در روستاها مشخص کند و از سوی دیگر با شناسایی قوتها و ضعف‌های موجود اطلاعات لازم را برای مدیریت بهتر طرح‌ها فراهم نماید.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

نقدی بر فرآیند تهیه طرح هادی روستایی | یاسر زارعی

معمولاً آنچه در بیان هدف طرح هادی گفته می‌شود، ایجاد بستر لازم برای توسعه، رشد و بالندگی روستا طی یک افق ۱۰ ساله است. براساس ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصوب آذر ماه ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی این مهم بر عهده بنیاد گذاشته شده است و دستگاههای ذیربط موظفند هماهنگی با این نهاد را در دستور کار خود قرارداده و مردم نیز در این امر مشارکت نمایند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

مصالح هوشمند و نقش آن در معماری | یوسف گرجی، الناز حاج ابوطالبی

ساختمان‌ها و زندگی در آنها در طول دو دهه گذشته بسیار تغییر کرده است. در واقع می‌توان گفت که به‌جز تعداد کمی از استثناهای موجود، ساختمان‌های کنونی از آن نوع زیستگاهها نیستند که به حال حاضر تعلق داشته باشند. با توسعه در زمینه مصالح، فرآورده‌ها و روش‌های ساخت ابداعی، حرکت به سوی ساختمان‌هایی با کارایی بالاتر و صرفه اقتصادی بهتر و سازگار با محیط زیست امری ضروری می‌نماید.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

کنکاشی در نگاه روستاییان به عملکرد سازمان‌های درگیر با روستا مطالعه موردی: شهرستان بندرانزلی | اسماعیل آقائی زاد

باور روستاییان و رضایت آنان نسبت به عملکرد سازمان‌ها نقش مهمی در اشتیاق به ماندگاری در روستا و افزایش میزان تولید دارد. اما این نکته که رضایت روستائیان با توجه به چه متغیرهایی مطرح می‌گردد، نکته بسیار با اهمیتی است که در بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود. چرا که صِرف دریافت نظر مساعد و یا نامساعد افراد به طور اعم و روستاییان به طور اخص از نحوه عملکرد سازمانها، نمی‌توان به قضاوت در زمینه میزان موفقیت عملکرد آنها پرداخت.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

بررسی نقش شاخص‌های اجتماعی مسکن در سطح استان‌های کشور با استفاده از روش شاخص ترکیبی توسعه انسانی | سعید ملکی، حجت شیخی

شاخص‌های مسکن شاید مهمترین و کلیدی‌ترین ابزار در برنامه‌ریزی مسکن باشند. بررسی شاخص‌های اجتماعی مسکن یکی از وسایل و شیوه‌های شناخت ویژگی‌های مسکن به شمار می‌رود که می‌توان به کمک آن پارامترهای موثر در امر مسکن را شناخت و هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم مسکن را تسهیل نمود. در این مقاله با توجه به نقش شاخص‌های اجتماعی در برنامه-ریزی توسعه مسکن به معرفی برخی از شاخص‌های کیفی مسکن (امکانات و تسهیلات، مصالح ساختمانی و سوخت مصرفی) در سطح استان‌های کشور پرداخته شده و نقش این شاخص‌ها در برنامه‌ریزی و توسعه مسکن مورد بررسی قرار گرفته است.
 

 دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات عمران شهری شماره 4
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا