تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 124 زمستان 1387

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

۱- برخی معیارهای مکانیابی سکونتگاه‌های روستایی | عباس سعیدی
 
۲- پژوهشی در بازار زمین و مسکن (مورد: شهر زنجان، سالهای۱۳۷۸ الی ۱۳۸۶) ‏ | زهره فنی، اسماعیل دویران
 
۳- جستجوی معیارهایی برای تهیه الگوی مسکن روستایی استان کردستان | صلاح الدین ویسی
 
۴ – جایگاه مسکن روستایی در تأثیرپذیری تغییرات کالبدی – فضایی روستاها از محیط‌های شهری | علی شمس الدینی
 
۵- ضرورت مطالعه و برنامه‌ریزی در باغ- محلات شهر کویری یزد | لاله بهروان
 
۶- بررسی مسائل اجتماعی و جمعیتی شهرهای جدید | حمیدرضا وارثی، محبوبه آقابابائی
 
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

برخی معیارهای مکانیابی سکونتگاه‌های روستایی | عباس سعیدی

عوامل و نیروهای گوناگونی در مکان گزینی و شکل پذیری سکونتگاه‌های روستایی دخالت دارند که باید در هر گونه مکانیابی سکونتگاه‌ها مدنظر قرار گیرد. گر چه به واسطه وضعیتهای اضطراری ممکن است برپایی مکان‌های جدید برای اسکان افراد و گروه-های انسانی آسیب دیده از سوانح و یا به علل دیگر، امری اجتناب ناپذیر جلوه نماید اما ایجاد و برپایی مکانهای جدید سکونت بایستی پس از بررسی راههای دیگر حتی المقدور آخرین شیوه اسکان به شمار آید. مکان یک سکونتگاه عبارت است از محل استقرار و برپایی آن بر سطح زمین. تصمیم گیری در انتخاب این مکان از سده ها پیش پیوسته در ارتباط با عوامل مکانی– موقعیتی چندی به انجام می‌رسید.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

پژوهشی در بازار زمین و مسکن (مورد: شهر زنجان، سالهای۱۳۷۸ الی ۱۳۸۶) ‏ | زهره فنی، اسماعیل دویران

زمین و مسکن یکی از نیازهای اصلی ساکنان شهرهاست که افزایش قیمت آن باعث افزایش مشکلات و مسائل شهر و شهروندان می شود. بازار زمین و مسکن از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد که هریک از این عوامل نقشی تعیین کننده در تغییر و تحولات آن دارند. از جمله این عوامل می توان به مواردی چون افزایش تورم و به تبع آن افزایش بهای مواد اولیه (مصالح ساختمانی) افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، رانت، نزدیکی به قطبهای عمده جمعیتی و اقتصادی و… اشاره کرد که همواره از عوامل عمده تاثیر گذار بر نوسانات بازار زمین و مسکن بوده است.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

جستجوی معیارهایی برای تهیه الگوی مسکن روستایی استان کردستان | صلاح الدین ویسی

بازنگری سیاستهای اجرا و ساخت مسکن در زمینه مقاوم سازی و بهینه سازی؛ با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران بخصوص پس از زمین‌لرزه بم از اولویت برنامه های وزارت خانه‌های مرتبط به ساختمان به شمار می‌رود. برهمین اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه الگوهای مسکن روستایی را به عنوان یک پروژه کاربردی مورد مداقه قرار داد. بدین منظور تهیه الگوهای مسکن روستایی استان کردستان، از طریق مطالعات میدانی و استمداد از روش کتابخانه‌ای توسط معاونت پژوهشی دانشگاه کردستان آغاز گردید.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۴

جایگاه مسکن روستایی در تأثیرپذیری تغییرات کالبدی – فضایی روستاها از محیط‌های شهری | علی شمس الدینی

سکونتگاه‌های روستایی به عنوان چشم‌انداز فرهنگی حاصل از تعامل بین انسان و محیط؛ در طی فرایندهای متأثر از عوامل و نیروهای درونی و بیرونی دچار تغییر و تحولاتی در بافت کالبدی – فضایی خود شده‌اند، که این امر موجب پدید آمدن مشکلات و نارسائی‌های فراوانی برای زیست و ادامه سکونت در این روستاها شده است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

ضرورت مطالعه و برنامه‌ریزی در باغ- محلات شهر کویری یزد | لاله بهروان

باغ – محلات کانون های زیستی با ساختار اقتصادی، کالبدی و اجتماعی-فرهنگی منسجم بوده و شکل‌گیری آنها در جهت ایجاد هماهنگی و تعادل بین محیط مصنوع، طبیعی و نیازهای انسان بوده است. ارتباط با طبیعت در باغ-محلات محیط مناسبی را برای پاسخگویی نیازهای روانی و معنوی ساکنین به وجود می آورده است. از بعد اکولوژی نیز باغ-محلات محیط زیست مناسبی بودند.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

بررسی مسائل اجتماعی و جمعیتی شهرهای جدید | حمیدرضا وارثی، محبوبه آقابابائی

ساخت، ایجاد و توسعه شهرهای جدید از جمله موضوعات مطرح در مباحث شهری و شهرسازی کشور می‌باشد. از جمله اهداف مورد نظر اینگونه شهرها، ایجاد مسکن و مکان مناسب برای جمعیت سرریز کلانشهرها و شهرهای بزرگ و مکان اجتماعی مناسب برای اینگونه جمعیت می باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی مسائل اجتماعی- جمعیتی شهرهای جدید است و از آنجا که مسائل اجتماعی- جمعیتی از زمینه‌ها و پیش درآمدهای اصلی شهرسازی به حساب می آیند، پس شهرسازان و دست اندرکاران مسائل شهری باید زمینه های اجتماعی- جمعیتی را به عنوان موضوعات اصلی برای مشارکت دادن در سیاست‌ها و خط مشی‌های برنامه‌ریزی و اجرا در توسعه شهرهای جدید مورد مطالعه قرار دهند.
 

 دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 131
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا