اخباراخبار شهرسازی

اهالی گرگان به تخریب روستای زیارت سرعت داده‌اند

اهالی گرگان به تخریب روستای زیارت سرعت داده‌اند

به گزارش آرکاو به نقل از ایرنا پس از اظهارات اخیر شماری از مسوولان کشوری و استانی مبنی بر افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای گردشگری زیارت ؛ استاندار گلستان هم گفت: برخی شواهد از جمله تردد زیاد افراد بومی به این روستا برایم اثبات کرد خودی‌ها منطقه را به این روز انداخته و تخریب آن را سرعت داده‌اند.

هادی حق شناس در نشستی خبری اظهار داشت: امروز زیارت اسمش روستاست ولی آپارتمانهایش از برخی شهرها هم بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه زیارت در تردید تصمیم گیری مسوولان ذیربط برای شهر شدن یا روستا ماندن معطل مانده است، گفت: رفع مشکل روستای زیارت از اختیار مسوولان استان گلستان خارج شده است و شورای عالی معماری کشور باید پیگیر کار باشد.

وی از پیگیری و برخورد قوه قضاییه با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت قدردانی کرد و گفت: اکنون دستگاه های اجرایی گلستان از جمله بنیاد مسکن، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست پای کاری بوده و عزم جدی برای ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز دارند ولی حجم ساخت و سازها خیلی زیاد است.

پرونده ساخت و ساز غیرمجاز زیارت

در پی تخریب چندین ساله و بدون وقفه طبیعت روستای زیارت گرگان، گزارش های مردمی و سمن‌های حامی محیط زیست و منابع طبیعی علاوه بر مراجع قضائی و نهادهای نظارتی به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده که مستندات و تصاویر این گزارشات و مستمر بودن ارسال این مباحث سبب شد تا مسوول دفتر و معاونت ویژه دفتر مقام معظم رهبری مستندات را برای راستی آزمایی به قوه مجریه ارسال کند.

ادامه مطلب
مسکونی نیلوفر | گروه معماری مام

پرونده ساخت و ساز غیرمجاز زیارت در میانه سال ۹۷ برای بررسی میدانی از سوی معاون اول رییس جمهوری به دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال شد ولی وقوع سیل، سفر کاروان ارزیاب به گلستان را به تأخیر انداخت.

درعین حال معاونین وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان امور اراضی، رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن، معاون قضایی دادستان کل کشور، معاون سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی دیگر از مسوولان مرتبط کشوری برای سرکشی به روستای زیارت آمده و از نزدیک تخریب و دست اندازی به منابع طبیعی را بررسی کنند.

بر اساس اطلاعات دریافتی ۳۲۰ هکتار از محدوده مسکونی روستای زیارت در طرح هادی و مجاز قرار گرفته و یک بلوک مسکونی مشتمل بر صدها منزل مسکونی به مساحت ۷۴ هکتار در بخش شمالی و یک بلوک مسکونی مشتمل بر چند صد منزل مسکونی در جنوب و شرق این روستا به صورت غیر مجاز احداث شده است.

بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده

مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.
روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

ادامه مطلب
ایده‌هایی برای طراحی شهرهای خلاق

روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.
در راستای تثبیت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شده است.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا