آثار معماری ایراناستودیو IIDباشگاه ورزشیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریکاوه اخلاقیمعمارانوحید خلیلی

باشگاه فایت باکس

استودیو IID

باشگاه فایت باکس
معمار:
استودیو IID (کاوه اخلاقی، وحید خلیلی)

موقعیت : ایران، تهران، خیابان سئول شمال، خیابان نمایشگاه، مجموعه ورزشی انقلاب، نبش مجموعه پدل، باشگاه فایت باکس
وضعیت : تکمیل شده
کاربری :
ورزشی

تاریخ ساخت: ۱۳۹۷،۱۳۹۸
مجری اصلی پروژه : آقای اسداللهی
ناظر : کاوه اخلاقی، وحید خلیلی
طراح هویت سازمای فایت باکس : خلیل مدادی
ساخت تجهیزات ورزشی : شرکت صالکس – صالح جمشیدی
طراح و مجری سازه LSF و بنای اضافه شده پروژه : شرکت یکان سازه – مهندس حکیمیان
مجری دیوارهای داخلی نمای بتنی : صنایع شیمیایی ژیکاو – مهندس شمسیان
مجری روشنایی و نورپردازی : هوبو تیم – مهندس شریفیان
تاسیسات : شرکت نوین تهویه – مهندس فرازنده


باشگاه فایت باکس
باشگاه فایت باکس

مشخصات پروژه باشگاه فایت باکس

کارفرمای جدید این بخش از مجموعه ورزشی انقلاب با تغییر کاربری رستوران و تبدیل آن به یک باشگاه ورزشی از ما خواسته بود تا یک طرح نوین برای روش تمرینی جدیدی به نام هیت (HIIT) ارائه کنیم، طرحی که البته کم هزینه هم باشد. خواسته کارفرما، طراحی روزآمد مبتنی بر روش تمرینی هیت بود که بر این اساس تیم طراحی ایده هایی را مطرح کرد.
روش تمرینی هیت، تمرینی هوازی و متناوب با شدت بالا و یکی از روش های نوآورانه و موثر برای چربی سوزی است. ایده اصلی پیدایش این روش، استفاده از فعالیت بالای بدنی در مدت زمان کوتاه است که در ورزش های رزمی به خصوص ورزش بوکس از آن بهره گرفته شده است.

ادامه مطلب
رستوران چاشت | منظر بوم نقش

چالش اصلی

چالش اصلی این طرح، خلق فضایی متناسب با نوع فعالیت خاص این فضا بود که در نهایت ایستگاهای تمرینی شامل ۱۰ ایستگاه که هر فرد باید به مدت ۳ دقیقه در هر یک از آنها به ورزش بپردازد، طراحی شد. هر استفاده کننده در عرض ۳۰ دقیقه با طی ایستگاها به صورت متوالی در نهایت می تواند به ضربان قلب بالا برسد که میزان چربی سوزی حداکثری را تجربه می کند. هزینه پروژه های باشگاه های ورزشی بسیار بالاست و در این پروژه سعی شد تا از وسائل ورزشی ساخت ایران استفاده شود، این دستگاه ها مناسب با ورزش هوازی هستند که در مقایسه با سایر وسائل هزینه بسیار کمتری دارند.

ایده طراحی

جداره ها مطابق با همین افزایش ضربان قلب شکل گرفت و با استفاده ازخطوط موازی رینگ بوکس که یکی از ورزش های بهره مند از این روش تمرینی است ادغام شده و بر روی جداره های جدید اجرا شد. رنگ زرد خطوط جدارها نیز که در زمینه تیره قرار گرفته اند بر اساس نظریه ایتِن، درخشش بالا و انگیزه بیشتری به فضا القا می کند که در هماهنگی با فعایت های صورت گرفته در فضا خواهد بود. شدت بالای فعالیت های افراد در این فضا، ایده طراحی فضا را براساس رویکرد بروتالیسم قوت بخشید تا آنجا که تمام جزییات بنا مبتنی بر همین رویکرد طراحی شده اند.

ادامه مطلب
مجتمع مسکونی 13چنار | استودیو معماری مادو

سقف ها و دیوارها

سقف ها و دیوارهای قبلی تخریب شده و دیوارهای داخلی مبتنی بر نیازهای عملکردی کاربری جدید ساخته شده اند. سقف ها با سازه کاملا نمایان بازسازی شده و درهای جدید نیز با مصالح فلزی کاملا نمایان ، حس واقعی مصالح بکار رفته در خود را نمایش می دهند. خطوط زرد در تمام فضاها امتداد یافته تا به طور مداوم به عنوان نماد حرکت و ادامه فعالیت به استفاده کنندگان انگیزه ببخشد.

نمای بیرونی پروژه به صورت نمای کانتینری، دارای خطوط برحسته و با مصالح فلزی و جزییاتی نمایان و بدون هیچگونه تزییینات طراحی شده و از نور های مورب برای نورپردازی در شب استفاده شده است. این ترکیب از خطوط برجسته و نورپردازی با خطوط مورب، هر چه بیشتر یادآورایده اصلی پروژه که شدت و سرعت بالای فعالیت های صورت گرفته در درون پروژه است را یادآور می شود.

منبع
دانشنامه هنر معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا