آتلیه معماری کانتکستآثار معماری ایرانبازسازی شدهبهداشتی و درمانیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترشیرازعلی شامسفرزان جباریکاربریکلینیک دندانپزشکیمعماران

کلینیک دندان پزشکی دکتر پاکشیر

آتلیه معماری کانتکست

نکات برگزیده مطلب
  • مشخصات پروژه کلینیک دندان پزشکی دکتر پاکشیر
  • انتخاب رنگها

کلینیک دندان پزشکی دکتر پاکشیر
معمار: آتلیه معماری کانتکست (علی شامس، فرزان جباری)

موقعیت : ایران، شیراز، چهارراه زرگری، ساختمان گلبرگ
وضعیت : تکمیل شده
کاربری :
درمانی

مساحت/زیربنا: ۸۶ متر مربع
تازیخ ساخت: ۱۳۹۵
همکاران طراحی: سید مهدی قرشی نژاد، امین مشفق
کارفرما: دکتر پاکشیر
طراحی تأسیسات: داوودی، رستم پور
سرپرست کارگاه: امین مشفق
اجرای پروژه: آتلیه معماری کانتکست
نظارت پروژه: آتلیه معماری کانتکست
بودجه‌ی کل: یک میلیارد ریال

عکاس: سید مهدی قرشی‌نژاد


"<yoastmark

مشخصات پروژه کلینیک دندان پزشکی دکتر پاکشیر

این مکان ها  همیشه نقش شکنجه‌گاه را در زندگی روزانه بازی کرده‌اند و هرگاه اسمی از این مکان ها برده شده معمولا خاطره نا خوشایندی در ذهن مخاطب تداعی کرده است ؛ صداها، بوها، نگرانی از ماشین‌های بیگانه‌ی تیز و برنده‌ای که دقیقاً از زیر مغزتان وارد بدن می‌شوند همه ی این عوامل تداعی کننده یک فضای نا مطلوب  در ذهن مخاطب بوده است ! خواسته‌ی کارفرما، ایجاد محیطی بود که حس امنیت مراجع را تهدید نکند. آپارتمانی که قرار بود کلینیک در آن ایجاد شود، در مجتمعی اداری قرار دارد و پیش از آن محل دفتری تبلیغاتی بود. در گام نخست، همه‌ی دیوارهای ممکن حذف شدند.

انتخاب رنگها

اتاق شکنجه باید به اتاقی دلپذیر تبدیل می‌شد. اتاق درمان، با دیوارهایی بارنگ‌های گرم، در پشت در کشویی خودکار شیشه‌ای جا گرفت. اتاق انتظار، لانژی است با قفسه‌ای بزرگ به رنگ فیروزه‌ای، پر از مجسمه‌ها و نمادهای «نرم» اسطوره‌های ایرانی است؛ دیوارهای سفید با تابلوهایی از مینیاتورها و سرامیک‌های ایرانی. چراغ مدل «کنسرت» طراحی‌شده توسط یورن اوتزن به‌عنوان نقطه‌ی عطف، بر روی میز پذیرش نصب شد.
اینجا یک کلینیک دندانپزشکی نیست؛ یک لانژ دندانپزشکی است که به‌صورت مدلی برای دیگر کلینیک‌ها درآمده است؛ حتی چند گالری هنری تمایل خود را به برگزاری نمایشگاه در آن اعلام کردند. شکنجه‌گاه، اکنون مکانی فرح‌بخش برای وقت‌گذرانی و کمی «مسواک زدن» است.

ادامه مطلب
دفتر اداری این مکان
منبع
دانشنامه معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا