اخباراخبار شهرسازی

شهرهای موفق جهان که با مشارکت شهروندان اداره می‌شود

شهرهای موفق جهان که با مشارکت شهروندان اداره می‌شود

یا مشارکت مردم می‌تواند در طراحی شهری نقش مهمی ایفا کند؟ دولت‌ها چگونه باید حس مشارکت و اشتیاق را در میان شهروندان به وجود آورند تا شهری موفق و پایدار طراحی کند؟

به گزارش آرکاو به نقل از سرویس ترجمه ایمنا، تنها وجود طراحان، معماران، مقامات رسمی و بودجه برای طراحی شهری و داشتن شهری پایدار کافی نیست؛ این گروه‌های مسئول هر چقدر هم دست‌به دست هم دهند تا شهری آینده‌نگر و موفق طراحی کنند بااین حال، بدون مشارکت و دلسوزی مردم به هیچ نتیجه‌ای دست نخواهند یافت.

در نتیجه، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مسئولان در هر شهر باید به کار گیرند، تشویق مردم و ارائه برنامه‌هایی جالب برای حضور آن‌ها در تمام مراحل شهرسازی و حفظ پایداری شهر خواهد بود. البته توجه به ایده‌های مردم و به‌ کار گرفتن برگزیده‌ترین ایده‌ها در طراحی شهری در ایجاد حس مشارکت و همدلی در تمام امور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بعضی از دولت‌ها ایده‌های جالبی را به کار گرفته‌اند تا مردم را با اشتیاق به سمت داشتن شهری موفق و پایدار تشویق کنند. در بسیاری از شهرهای جهان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و در آن مدیریت شهری به مردم آموزش داده می‌شود و اشتیاق آن‌ها از طریق تعاملات واقعی زندگی و یادگیری جمعی برای داشتن شهری موفق افزایش می‌یابد. گرد هم آوردن مردم در چنین فرآیندهایی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت و نوآوری شهروندان شود و آن‌ها را بیش از پیش به سمت مشارکت فعال در داشتن شهری پایدار و آینده‌نگر سوق دهد.

ادامه مطلب
فرصت متقاضیان صدور پروانه ساختمانی تا خردادسال آینده

ایده‌های جدیدبرای آینده پایدار شهر

شبکه‌ای از نوآوران در بعضی از شهرهای جهان کلاس‌هایی آموزشی در زمینه هنر، انرژی، صنعت و کشاورزی برگزار کرده‌اند تا تبادل تجربه در میان شهروندان را تقویت کنند و پروژه‌ها و ایده‌های جدیدی را برای آینده پایدار شهر خود شکل دهند. در ادامه به بعضی از موفق‌ترین ایده‌های انجام شده در این خصوص پرداخته می‌شود.

احداث فضایی برای افزایش تعامل بین شهرداری و مردم، ماستریخت هلند

در سال ۲۰۱۲ شورای شهر ماستریخت در کشور هلند تصمیم گرفت فضایی ایجاد کند تا در آن شهروندانی که به آینده شهر خود اهمیت می‌دهند به طور مستقیم با مقامات رسمی شهرداری ارتباط برقرار کنند. در این مکان، مردم ایده‌های خود را با مسئولان به اشتراک می‌گذاشتند و از بین نظرات آن‌ها بهترین‌ها برگزیده و در طراحی شهری به کار گرفته می‌شد. این شیوه به حدی با موفقیت روبرو شد که شهردار ماستریخت تصمیم گرفت آن را به یک فرآیند دائمی تبدیل کند و هر روز تعداد بیشتری از مردم را در این مکان گرد هم آورد.

مقامات رسمی با همکاری مردم و سایر سازمان‌ها پروژه‌های زیادی را تا کنون طراحی کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این خصوص، استفاده از سازه‌های بدون استفاده شهری برای ایجاد مکان‌هایی مفید نظیر پارک‌های عمومی بوده است. تمام شهروندان مشتاق برای مشارکت در طراحی شهر خود می‌توانند ایده‌های خود را روی یک میز بسیار بزرگ مخصوص قرار دهند تا مسئولان نظرات آن‌ها را مورد برسی قرار دهند و ایده‌های جالب را به‌کار گیرند. این اقدام شهرداری ماستریخت با موفقیت‌های زیادی روبرو شده است چرا که تنوع نظرات مردم، نیازهای شهر و شهروندان را به تصویر می‌کشد و دولت را به سمت برآورده کردن هر چه بیشتر این نیازها سوق می‌دهد.

ادامه مطلب
همگام‌سازی شهرسازی شهرهای هوشمند با نسل جدید

ارائه خدمات دیجیتالی بیشتر برای ایجاد زندگی بهتر، گرونوبل فرانسه

شهر فرانسوی گرونوبل یکی دیگر از نوآوران در زمینه افزایش مشارکت مردم در طراحی‌های شهری است که کار خود را با شعار “هر چه تنوع بیشتر، بهتر” آغاز کرد. مقامات رسمی این شهر با هدف افزایش سواد دیجیتالی شهروندان رقابتی بین آن‌ها برگزار کردند که در آن مردم ایده‌های خود را برای به کار گیری خدمات دیجیتالی مفید و جدید در خصوص طراحی شهری ارائه می‌دادند. در این رقابت، افراد آشنا یا غیر آشنا با دنیای دیجیتال ابتدا برای یادگیری ابزار ضروری مورد آموزش قرار می‌گرفتند و سپس به ارائه بهترین نمونه‌های خود می‌پرداختند.

در این راستا، دولت گرونوبل به موفقیت‌های زیادی دست یافت و توانست با استفاده از ایده‌های ارائه شده توسط مردم پنج پروژه بسیار مهم شهری احداث کند. علاوه‌براین، تعاملات بین متخصان دیجیتال، شهروندان، دانشجویان، کارآفرینان، موسسات و مقامات رسمی به حد قابل توجهی افزایش یافت و زمینه را برای ارائه ایده‌های متنوع‌تر برای توسعه شهری بهتر فراهم آورد. جالب اینکه، در این همکاری گروهی مردم به سمت ذخیره بیشتر انرژی سوق داده می‌شدند و تلاش می‌کردند درست مانند پس‌انداز پول، در ذخیره انرژی از هم پیشی بگیرند.

ادامه مطلب
ویلای Mavi | گروه معماری مکعب سفید

تجربه شهر آینده‌نگر، گنت بلژیک

در گنت، شهری در شمال کشور بلژیک واقع در ناحیه فلاندرز، کارآفرینان محلی، کارکنان سازمان‌های مختلف و برخی از مقامات رسمی شهر دست در دست هم تصمیم گرفتند شهری طراحی کنند که در آن هر شهروند نه تنها از پارک‌ها و کتابخانه‌های عمومی، بلکه از تمام فضاهای عمومی شهری نظیر خیابان‌ها نهایت لذت را ببرند. این گروه از مردم، ایده مشارکت از شهروندان در رسیدن به هدف نهایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند و تلاش کردند مردم را به سمت ایجاد خیابان‌هایی پرشور تشویق کنند. در ابتدای کار، بعضی از خیابان‌های به روی خودروها بسته و محل پارک خودروها به سایر نقاط شهر منتقل شد.

محل پارک خودروها در مقابل خانه‌ها در اختیار شهروندان قرار داده شد تا آزادانه و مطابق میل و سلیقه خود از این فضاها برای زیباسازی شهر بهره برند؛ برخی از مردم در این فضاها به کاشت درختان و گل‌های زیبا پرداختند، برخی از شهروندان از وسایل بازی نظیر سرسره و تاب در طراحی فضاهای خالی مقابل خانه خود استفاده کردند و برخی دیگر نیز میز و صندلی‌هایی در فضاهای خالی نصب کردند تا در آن‌جا به مطالعه یا صرف غذا و نوشیدنی بپردازند. این روزها، ایده ایجاد خیابان‌های زنده در بسیاری از کشورهای جهان نظیر هلند، انگلیس، کرواسی، فرانسه، ایتالیا و اتریش گسترش یافته است و بسیاری از این کشورها خیابان‌ها را به روی خودورها بسته‌اند تا فضاهایی پرشور جایگزین آن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا