مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایرانمقالات

مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره 8 پاییز و زمستان 1393

فهرست مقالات در مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

۱- مقیاس انسانی در میدان نقش‌جهان اصفهان | علی شهابی نژاد، دکتر رضا ابویی، دکتر محمود قلعه نویی، دکتر فرهنگ مظفر
 
۲- کاربرد طیف‌بینی میکرورامان در شناسایی غیرتخریبی بست‌های نقاشی ایرانی | دکتر امیرحسین کریمی، دکتر پرویز هلاکویی
 
۳- تحلیل ساختار فضایی- کالبدی مسجد جامع اردستان با تفکیک لایه‌های تاریخی | دکتر احمد صالحی کاخکی، شادابه عزیزپور، افروز رحیمی، فاطمه بانک
 
۴ – شناسایی کیفی نوع چربی استفاده‌شده در ساخت یک مشک چرمی منسوب به دوره سلجوقی، به روش ATR-FTIR ‏ | علیرضا کوچکزایی، محسن محمدی آچاچلویی، حمید فرهمند بروجنی
 
۵- معرفی شیوه‌ای نوین در ساخت ‌و ساز دیجیتال فرم‌های آزاد در معماری براساس فن‌آوری واقعیت افزوده | عباسعلی ایزدی، علیرضا فاضل، رامتین خلعتبری، سارا آکوچکیان
 
۶- پهنه‌بندی بافت شهر با رهیافت برش عرضی نمونه موردی منطقه ۱ شهر اصفهان | دکتر محمود محمدی، خانم زهرا مهابادی
 
۷- ارزیابی و نقد مغالطه‌های موجود در حوزه‌های هنر، معماری و شهرسازی | مهندس راضیه لبیب زاده، مهندس عبدالحمید نقره کار
 
۸- تبیین مفهوم تمامیت در حوزه آثار موزه‌ای از منظر تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر آن تبیین | خانم سمیه بصیری، دکتر رسول وطندوست، دکتر سید محمد امین امامی، دکتر حسین احمدی
 
 
 

چکیده مقاله ۱ مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

مقیاس انسانی در میدان نقش‌جهان اصفهان | علی شهابی نژاد، دکتر رضا ابویی، دکتر محمود قلعه نویی، دکتر فرهنگ مظفر

مقیاس انسانی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضاهای شهری است که نقش مهمی در ایجاد ارتباطی مطلوب بین انسان و فضا دارد. وجود این ویژگی در فضاهای شهری، فضا را انسانی‌تر کرده و ادراک آن را آسان‌تر می‌نماید.
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

کاربرد طیف‌بینی میکرورامان در شناسایی غیرتخریبی بست‌های نقاشی ایرانی | دکتر امیرحسین کریمی، دکتر پرویز هلاکویی

طیف‌بینی میکرورامان، یکی از انواع روش‌های شناسایی مواد است که تاکنون بیشتر درباره رنگدانه‌‌های نقاشی به کار گرفته شده است. نظر به امکان استفادۀ غیرتخریبی از این روش برای شناسایی بست نقاشی‌های تاریخی و یافتن میزان کارآیی آن در زمینه نقاشی ایرانی، چنین روشی روی نمونه‌های بست نقاشی ایرانی به کار رفت.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

تحلیل ساختار فضایی- کالبدی مسجد جامع اردستان با تفکیک لایه‌های تاریخی | دکتر احمد صالحی کاخکی، شادابه عزیزپور، افروز رحیمی، فاطمه بانک

یکی از دوره‌های درخشانِ هنر معماری ایران، دوره سلجوقیان است که مصادیق بسیاری از آن را می‌توان در پایتخت سیاسی- فرهنگی آنان، اصفهان، یافت. اردستان پیرو تحولات سیاسی و مذهبیِ پایتخت، از کانون‌های مهم و فعال اصفهان در این دوره به شمار می‌رفته و همین امر سبب شد که تغییرات اساسی در سامانه فضایی و کالبدی مسجد جامع این شهر ایجاد گردد.
 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

شناسایی کیفی نوع چربی استفاده‌شده در ساخت یک مشک چرمی منسوب به دوره سلجوقی، به روش ATR-FTIR ‏ | علیرضا کوچکزایی، محسن محمدی آچاچلویی، حمید فرهمند بروجنی

آثار چرمی، دارای ساختار آسیب‌پذیر آلی هستند و در ادوار مختلف تاریخی، نمونه‌های معدودی از آن‌ها برجای مانده‌است. به‌همین دلیل، مطالعه و حفاظت این آثار از اهمیتی خاص برخوردار است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره ۸

معرفی شیوه‌ای نوین در ساخت ‌و ساز دیجیتال فرم‌های آزاد در معماری براساس فن‌آوری واقعیت افزوده | عباسعلی ایزدی، علیرضا فاضل، رامتین خلعتبری، سارا آکوچکیان

با گسترش روزافزون فن‌آوری‌های نوین و تکنیک‌های ساخت ‌و ساز دیجیتال، گرایش معماران به استفاده از مصالح و ابزارهای نوین برای حل مشکلات طراحی و ساخت، بیشتر شده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

پهنه‌بندی بافت شهر با رهیافت برش عرضی نمونه موردی منطقه ۱ شهر اصفهان | دکتر محمود محمدی، خانم زهرا مهابادی

شهر اصفهان، در زمره مهم‌ترین شهرهایی قرار دارد که از مشخصات و ویژگی‌های شکلی منحصر به فردی در ساختار فضایی و بافت کالبدی خود برخوردار است. باوجود اینکه در چند دهه اخیر، طرح‌های جامع و تفصیلی متعددی برای آن تهیه شده، با این‌حال به ابعاد شکل بافت شهر در جهت‌دهی، هدایت و کنترل توسعه کالبدی آن توجهی نشده است.

 

دریافت کامل مقاله

فرهنگ مادی‌گرای معاصر غرب به دلیل محرومیت از کلام الهی و سنت معصومین سلام الله علیهم، در تبیین عالم و آدم دچار انحراف و گمراهی عظیمی گشته است.
 
 
تمامیت، یکی از بنیادی‌ترین وجوه اخلاقی و فلسفی در حفاظت و مرمت میراث فرهنگی است و باوجود آنکه، در طول تاریخ بسیار درباره آن بحث شده، هم‌چنان به درستی و کمال تعریفی از آن ارائه نشده است.
 
ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 9 (2)
منبع
مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا