تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 62 تابستان 1394

فهرست مقالات در نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

۱- ارتقای احساس امنیت در فضاهای عمومی با بهره‌گیری از طراحی شهری | محمدسعید ایزدی؛ محمدرضا حقی
 
۲- پنجره‌ی هوا جریان عنصری کارآمد در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ در شهر تهران | مریم محمدی؛ شاهین حیدری
 
۳- شناسایی ساختار ثانویه شهر ایرانی در دوره قاجاریه | زهرا اهری
 
۴ – تاثیر محیط کالبدی فضاهای درمانی بر کاهش استرس بیماران (بررسی نمونه موردی مطب دندان‌پزشکی) | قاسم مطلبی؛ لادن وجدان زاده
 
۵- ارتقای فرصت حضور و مشارکت مردم با استفاده از معرفی گونه-های فضای عمومی شهر خلاق (نمونه موردی شهر یزد) | کیومرث ایراندوست؛ مصطفی غلامی زارچی
 
۶- مراتب دگردیسی کالبدی در مسجد مظفریة تبریز؛ تحلیلی بر مبنای شناخت ساختاری لایه‌های تاریخی | محمدباقر کبیرصابر؛ مهناز پیروی
 
۷- مقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس” نظریه میدان” بوردیو | محمد تقی پیربابایی؛ محمد سلطان زاده
 
۸- باز اندیشی نظریه “نحو فضا”، رهیافتی در معماری و طراحی شهری؛ مطالعه موردی: خانه بروجردی ها، کاشان | حامد همدانی گلشن
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

ارتقای احساس امنیت در فضاهای عمومی با بهره‌گیری از طراحی شهری | محمدسعید ایزدی؛ محمدرضا حقی

به طور مشخص، امنیت در فضاهای عمومی یک شهر، سرزندگی و پویایی فضا را به دنبال خواهد داشت که نمود آن ­را می­توان در حضور فعال مردم، خلق فرهنگ تعاون و تعامل، کاهش استرس و نگرانی، حضور گروه­های مختلف سنی و جنسی و حیات شبانه مشاهده نمود.
 

چکیده مقاله ۲ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

پنجره‌ی هوا جریان عنصری کارآمد در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ در شهر تهران | مریم محمدی؛ شاهین حیدری

در چند دهه‌ی گذشته و مقارن با شروع بحران انرژی در جهان، تلاش‌ها در جهت کاهش مصرف انرژی در حوزه‌ی ساخت ‌وساز، منجر به عایق‌کاری‌های وسیع پوسته در ساختمان‌های نوساز و قدیمی شد. عایق‌کاری به معنای جلوگیری از انتقال حرارت و نیز جلوگیری از نشت و نفوذ هوای سرد، متخصصان صنعت ساختمان را در سراسر جهان با چالش جدیدی در ارتباط با کیفیت هوای درون و چگونگی تأمین هوای تازه مواجه کرده است.
 
 

چکیده مقاله ۳ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

شناسایی ساختار ثانویه شهر ایرانی در دوره قاجاریه | زهرا اهری

در دوره قاجاریه، ساختار کلی شهر ایرانی در صورت گذشته خود باقی ماند. ساختاری که با محورهای اصلی مابین دروازه­ها و مرکز شهر و عناصر و فضاهای شهری پیرامون آنها تعریف می شد، صورتی برجای مانده از مکتب اصفهان در شهرسازی. اما مشخصه دوران قاجاریان، رشد نفوذ مذهب شیعه بود که پیدایش ساختار دیگری را در شهر ایرانی این دوره سبب شد؛ ساختاری متشکل از مکان­ها (به ویژه تکیه­ها) و مسیرهای میان آنها که مکان برگزاریِ مهم­ترین مراسم اجتماعی دوره، عزاداری ماه محرم، بود.
 

چکیده مقاله ۴ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

تاثیر محیط کالبدی فضاهای درمانی بر کاهش استرس بیماران (بررسی نمونه موردی مطب دندان‌پزشکی) | قاسم مطلبی؛ لادن وجدان زاده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تاثیر محیط کالبدی فضاهای درمانی بر کاهش استرس بیماران است. پژوهش در یک مطب دندان­پزشکی از طریق مقایسه نگرش و ادراک دوگروه از بیماران (۸۰ نفر) که طی چند سال گذشته پیش و پس از تغییرات معماری داخلی به مطب مراجعه می­نمودند، صورت پذیرفت.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۶۲

ارتقای فرصت حضور و مشارکت مردم با استفاده از معرفی گونه-های فضای عمومی شهر خلاق (نمونه موردی شهر یزد) | کیومرث ایراندوست؛ مصطفی غلامی زارچی

امروزه مشارکت شهروندان، نیاز اساسی برای دستیابی به شهر خوب و پایدار است. افزایش علاقه­مندی برای حضور در فضای عمومی و افزایش برهم­کنش اجتماعی و بروز خلاقیت شهروندان برای مشارکت گروه­های اجتماعی می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

مراتب دگردیسی کالبدی در مسجد مظفریة تبریز؛ تحلیلی بر مبنای شناخت ساختاری لایه‌های تاریخی | محمدباقر کبیرصابر؛ مهناز پیروی

مسجد مظفریه (مسجد کبود) تبریز، یکی از شاهکارهای هنری عصر قراقویونلوها است. اما مسألة مطرح دربارة معماری این بنا، عدم وجود اصالت در کلیت حجمی آن می­باشد. زیرا در طی زمان، ساختار بنا دگردیسی یافته و تفاوت­های فاحشی بین کالبد فعلی و کالبدی که معماران اولیه­اش اراده کرده بودند، وجود دارد.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

مقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس” نظریه میدان” بوردیو | محمد تقی پیربابایی؛ محمد سلطان زاده

معماری معاصر ایران، به باور بسیاری، با معضلات و چالش­هایی روبرو است. تبیین دلایل این معضلات، علیرغم حضور معماری در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعه­شناسی بررسی شده است. نظریۀ «میدان» بوردیو از نظریاتی است که در حوزه جامعه­شناسی هنر مطرح شده و امکان تحلیل حوزه­های مختلف هنری را مهیا کرده است.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸

باز اندیشی نظریه “نحو فضا”، رهیافتی در معماری و طراحی شهری؛ مطالعه موردی: خانه بروجردی ها، کاشان | حامد همدانی گلشن

هدف این مقاله، بازخوانی اصول و مبانی فکری نظریه “نحو فضا” و به روزسازی توسعه­هایی است که درسال­های اخیردر مفاهیم و ابزارهای این نظریه رخ داده است. پس از یک بازنگری تاریخی و مبادی ورودی نظریه به دانش معاصر معماری و شهرسازی در ایران، خاستگاه نظریه و مباحث آغازین و مبانی منطق اجتماعی فضا،مورد بحث و بازتعریف قرار گرفته­اند.
 
ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 69

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا