تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 51 پاییز 1391

فهرست مقالات در نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

۱- آسیب‌شناسیِ لرزه‌ای معابر شهری | محمدمهدی عزیزی؛ میلاد همافر
 
۲- سنجش ابعاد اجتماعی فضای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو | نینا خلیقی؛ محمدرضا پورجعفر؛ محمدرضا بمانیان
 
۳- ارزیابی جایگاه مشارکت در طرح های منظر شهری به منظور ارائه فرایند مناسب بازآفرینی بافت‌های آسیب دیده | بهناز امین زاده؛ راضیه رضابیگی ثانی
 
۴ – ادراک در معماری مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی- اسلامی شهر اصفهان | ریحانه بهبودی
 
۵- تحلیل عوامل موثر بر الگوی رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران نمونه مطالعه: الگوی رشد کالبدی شهر رشت | حمید ماجدی؛ اسفندیار زبردست؛ بهاره مجربی کرمانی
 
۶- معماری امروز و ابهامی در باب ثابت و متغیر | عاطفه کرباسی
 
۷- بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر» (در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاه‌های ایران) | سعید حقیر؛ یلدا شوهانی زاد
 
۸- بازشناسی نقش و تأثیر جریان‌های فکری عصر صفوی در شکل‌گیری ورودی مساجد مکتب اصفهان | محسن طبسی؛ فهیمه فاضل نسب
 

چکیده مقاله ۱ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

آسیب‌شناسیِ لرزه‌ای معابر شهری | محمدمهدی عزیزی؛ میلاد همافر

برنامه ریزی شهری با هدف کاهش آسیب پذیری، ناگزیر از شناخت نحوه و علل آسیب‌پذیری هر یک از عناصر کالبدی شهر است. در این راستا، آسیب‌شناسی لرزه‌ای شبکه ارتباطی و به ویژه معابر شهری، به عنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 

چکیده مقاله ۲ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

سنجش ابعاد اجتماعی فضای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو | نینا خلیقی؛ محمدرضا پورجعفر؛ محمدرضا بمانیان

در دوران معاصر فضای ایستگاه های پایانه ای مترو از جمله فضاهای عمومی است، که بستری برای وقوع بخشی از فعالیت های اجتماعی محسوب می شود. از این رو دستیابی به چارچوبی جهت سنجش بعد اجتماعی این فضاها، هدف اصلی پژوهش حاضر است.
 
به دنبال مطرح شدن مشارکت مردم در بهسازی و نوسازی بافت‎های آسیب دیده در مدیریت شهری کشورمان، تهیه طرح‎های منظر شهری از سال ۱۳۸۵ با داعیه مشارکت دادن مردم در نوسازی بافت‎های آسیب دیده و در قالب «طرح‎های تفصیلی ویژه نوسازی» در دستور کار قرار گرفت.
 

چکیده مقاله ۴ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

ادراک در معماری مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی- اسلامی شهر اصفهان | ریحانه بهبودی

معماری جدا از وجهه کارکردی آن، معنایی در درون خود نهفته دارد که به ناظر و یا کاربر اثر معماری منتقل می کند. ادراک ناظر نسبت به موضوع معماری در حوزه های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۵۱

تحلیل عوامل موثر بر الگوی رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران نمونه مطالعه: الگوی رشد کالبدی شهر رشت | حمید ماجدی؛ اسفندیار زبردست؛ بهاره مجربی کرمانی

رشد شهری و عوامل محرک آن موضوعات مهمی در تحلیل مطالعات شهری کنونی به شمار می رود. هدف این مقاله، شناخت عوامل موثر بر رشد شهری، کمّی کردن وابستگی بین رشد و عوامل محرک آن و تحلیل الگوی رشد بر اساس تغییرات کاربری زمین تاریخی برای شهر رشت می باشد، با این فرض که رشد شهر رشت تحت تاثیر عوامل محرک خاص و الگوهای مشخص محلی است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

معماری امروز و ابهامی در باب ثابت و متغیر | عاطفه کرباسی

در معماری امروز ما، هم در عرصه نظر معیارهای چندان ثابت و روشنی در دست نیست و هم در عرصه عمل، عواملی چون تکرار محض صورت های معماری گذشته، اصالت تمایز، شگفتی آفرینی و ابراز خودخواهانه خویش و پذیرش کثرت و تغییر محض یا ایجاد وحدت از طریق یکسان و همانند سازی و اهمیت یافتن صِرف صورت معماری بدون اعتنا به معنای آن، به این بی معیاری و نابسامانی دامان زده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر» (در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاه‌های ایران) | سعید حقیر؛ یلدا شوهانی زاد

آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر»، که در قالب دو واحد درسی الزامی برای دانشجویان کارشناسی رشته معماری ارائه می‌شود، بر متدهای متفاوتی در دانشگاه‌های ایران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتاً به دو گرایش بیشتر توجه می‌نمایند: گروهی آن‌را درسی «مفهومی» و «بینشی» و متفاوت از دروس تاریخ معماری تلقی کرده و گروهی دیگر نیز آن‌را درسی «دانشی» و مبتنی بر دروس تاریخ معماری می دانند.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸

بازشناسی نقش و تأثیر جریان‌های فکری عصر صفوی در شکل‌گیری ورودی مساجد مکتب اصفهان | محسن طبسی؛ فهیمه فاضل نسب

اعتقادات و ارزش‌های حاکم بر جامعه، همواره بر هنر و معماری دوران مؤثر بوده است. در دوره‌ای که مکتب اصفهان به مدد اندیشه‌ی بزرگان و نفوذ بی‌سابقه تفکر شیعی به بالندگی رسید؛ بستری برای رشد و امتزاج جریان‌های فکری مبتنی بر تفکر شیعی فراهم آمد. از مجموع دیدگاه‌های مطرح در این دوره، سه جریان فکری شاخص قابل درک است که به واسطه هم‌پوشانی، شرایط بی‌سابقه فلسفی دوران را شکل می‌دادند.
 
ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا