پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانچایخانهدفاترسید حسن علوی‏ زادهسیمین فرهنگیشرکت طرح و ساخت طَراکاربریمراکز خدماتیمعماران

چایخانه سنتی تاواریش | شرکت طرح و ساخت طَرا

چایخانه سنتی تاواریش
معمار: شرکت طرح و ساخت طَرا (سید حسن علوی‏ زاده، سیمین فرهنگی)

موقعیت: ایران، تهران
وضیعت: ساخته شده
مساحت زیربنا: ۱۵۰مترمربع 
کاربری: خدماتی
تاریخ طراحی: ۲۰۱۷
همکاران  طراحی: محمدرضا عبیری، ثمینه جوادی، زهرا اکبری، امیرحسین روستایی، نیلوفر شمسی
کارفرما: آقای موسوی
همکاران اجرا: مجید پورمیرعلی، علی بهرامی راد
تأسیسات مکانیکی: علی خوشنویس
تأسیسات الکتریکی: قاسم سلگی
عکاس: بابک صدیقی


چایخانه سنتی تاواریش
چایخانه سنتی تاواریش

مشخصات پروژه چایخانه سنتی تاواریش

چایخانه‏ ی سنتی تاواریش در خیابان گودرزی و در محله ‏ی نازی‏ آباد تهران واقع شده است. با توجه به قرارگیری بنا در محدوده ‏ی کهن تهران طراحی با رویکرد طراحی پست مدرن و در محل بنایی فاقد کاربری احداث شده است. در آغاز با بنایی فرسوده، متروکه و نیازمند مقاوم ‏سازی مواجه بودیم. بنایی که سالها با از دست دادن زیرساخت‏های تأسیساتی و ساختاری به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‏گرفت و با توجه به نداشتن شاخصه‏ های زیبایی و کاربردی، نیازمند ساماندهی کالبدی و نیز تعریف کاربری بود. بنابراین با تأکید کارفرما در پی تأمین فضایی دلنشین با لفظ چایخانه و با ویژگی‏های عام پسند و آشنا برای ساکنین منطقه بودیم.

در مرحله‏ ی اول بر آن شدیم تا با طراحی فضاهای مورد نیاز چایخانه‏ ی سنتی بر اساس برنامه‏ ی فیزیکی پیشنهادی کارفرما، روابط و سیرکولاسیون فضایی مطلوبی را با توجه به عدم انتظام فضایی موجود تأمین نماییم و بتوانیم فضایی منتظم برای جای دهی مبلمان و تعریف نماهای داخلی بنا خلق کنیم. ساختار ‏زدایی و انتزاع از الگوهای آجرساخت اصیل با تأکید بر محور عمودی، ایجاد سایه‏ روشنی و مطابقت با خاطرات جمعی کاربران و اشارات گزیده به طاق‏ نماهای سنتی در سقف و نماسازی‏ به عنوان ایده‏ های هویت‏ بخش طراحی مورد توجه قرار گرفتند. استفاده از نوع مدرن متریال های سنتی و توجه به الگوهای اصیل به عنوان خط مشی اصلی طراحی انتخاب شدند.

ادامه مطلب
موزه ایران باستان| آندره گدار، ماکسیم سیرو

مبلمان و طراحی فضا

تعریف نگین‏ وار کاشی‏های فیروزه‏ ای در میان چیدمان منظم آجری، بخشی از ایده‏ ها‏ی پست ‏مدرن طراحی برای خلق فضایی آشنا برای مخاطبان را شکل می‏دهد. چرا که این ترکیب دیرینه در بناهای تاریخی ایرانی به وفور یافت می‏شوند و یادآور گذشته و خاطرات قدیمی است. چیدمان ویژه ‏ای از آجر با تداعی تصویری از نماهای ساختاری آجری و تأکید بر کشیدگی عمودی بنا از طریق نوع چینش آجرها، ایجاد تقسیمات هفت‏گانه در جداره ی خارجی جهت ایجاد تقارن و تامین ورودی از مرکز نما ساختار اصلی نما را شکل داده اند.

با توجه به ابعاد کوچک فضا از بعد مساحت و ارتفاع و نیاز به القای حس گستردگی در آن، با استفاده از مصالح و نماسازی هایی که با تقسیم ‏بندی سطوح سعی در نمایش سطحی وسیعتر از نظر بصری داشتند، اقدام به طراحی نمودیم. با توجه به برجستگی ستونها روی دیواره‏ ی اصلی و نیاز به تأمین فضای بیشینه، با صرف نظر از پوشاندن ستونهای ساختاری بنا، سعی در انعکاس تقسیمات ناشی از این تأثیر ساختاری در سقف و نیز مبلمان ثابت منصوب روی دیواره ‏ها داشته ‏ایم. لذا با ایجاد موج منظم در سقف و با هدف پنهان‏ سازی تدابیر مقاوم‏ سازی و متناسب با آن در دیواره ‏ی اصلی داخلی توسط نور و رنگ به دنبال ایجاد سیالیت و حس حضور در فضا بوده ‏ایم. به نحوی که با هماهنگی و انطباق با ساختار فضا، امکان تعریف مبلمان ثابت و در ارتباط مستقیم با جداره‏ سازی شهری برای ایجاد دید مطلوب کاربران از فضای داخل را فراهم می‏نمود. با توجه به وضعیت آشفته‏ ی ناشی از کالبد نابسامان بنا، تعریف جداره‏ ی شهری مورد طراحی با تدابیر معماری در جهت رهانیدن آن از آشفتگی‏ های بصری طبقه‏ ی مسکونی بالا و واحد‏های تجاری همسایگی اهمیت ویژه ‏ای یافت.

 

ادامه مطلب
خانه هیلتوپ | دفتر معماری کامران حیرتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا