تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵ بهار ۱۳۹۰

فهرست مقالات در نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

۱- تحلیل رابطه بین کیفیت محیطی و تراکم ساختمانی | محمدمهدی عزیزی؛ مرجانه معینی
 
۲- حس رضایت از فضای باز مسکونی نمونه مورد مطالعه: مجتمع‎های مسکونی شهر تهران | مصطفی بهزادفر؛ سیده ندا قاضی زاده
 
۳- تحلیل اجتماع پذیری محیط کالبدی متأثر از ادراک طبیعت در محیط انسان ساخت | گلرخ دانشگر مقدم؛ سیدحسین بحرینی؛ علیرضا عینی فر
 
۴ – بررسی عوامل موثر در شکل گیری تصویر شهر در راستای برندسازی موثر شهری | آرین قلی پور؛ محمد ابویی اردکان؛ الهه پیدایش
 
۵- بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بُن مایه های فرهنگی و کُنش بازآفرینی | سهند لطفی
 
۶- مسکن خرمشهر از الگوی بومی تا ضوابط طراحی | صدیقه مسائلی
 
۷- تحلیل ابعاد عینی و ذهنی دسترسی به تسهیلات محله‌ای در کیفیت زندگی شهری مطالعه موردی: بافت قدیم، جدید و روستایی شهر مراغه | صدیقه لطفی؛ ایوب منوچهری میاندواب
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

تحلیل رابطه بین کیفیت محیطی و تراکم ساختمانی | محمدمهدی عزیزی؛ مرجانه معینی

تحلیل و سنجش کیفیت محیطی محله های شهری، به طیف گسترده ای از معیارها و شاخص ها نیاز دارد. این پژوهش، میزان دخالت عوامل کیفیت محیطی در تعیین تراکم ساختمانی، سطح کیفیت محیطی و آسایش محسوس ساکنین سکونتگاه ها را در مطالعه موردی شهرک گلسار رشت، مورد سنجش قرار می دهد.
 

چکیده مقاله ۲ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

حس رضایت از فضای باز مسکونی نمونه مورد مطالعه: مجتمع‎های مسکونی شهر تهران | مصطفی بهزادفر؛ سیده ندا قاضی زاده

به منظور خلق فضاهای کارآمدتر و ارتقای سطح کیفی فضای باز مسکونی، این پژوهش درصدد کشف عوامل موثر در رضایت ساکنان از فضای باز مسکونی است. رضایت از مکان امری چند بعدی و توجه به عوامل متعدد سازنده مکان در تدوین الگوی ارزیابی افراد ضروری است.
 
این تحقیق بر آن است تا نقش ادراک طبیعت و عناصر طبیعی در محیط انسان ساخت را بر اجتماع پذیری محیط های کالبدی زندگی روزمره و اشتیاق به فعالیت در فضاها مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. در این تحقیق امکان ادراک طبیعت در فضاهای کالبدی به مثابه متغیر مستقلی است که برکیفیت اجتماع پذیری فضاهای کالبدی به عنوان متغیری وابسته مؤثر واقع می شود.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره 2

چکیده مقاله ۴ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

بررسی عوامل موثر در شکل گیری تصویر شهر در راستای برندسازی موثر شهری | آرین قلی پور؛ محمد ابویی اردکان؛ الهه پیدایش

تصویر مطلوب شهر در ذهن ساکنان و سایر افراد می تواند باعث جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران، گردشگران و مهاجران شود. همچنین مدیران شهری برای برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات مناسب برای شهرها نیازمند شناختی مناسب از تصویر فعلی شهر و عوامل تأثیر گذار در شکل گیری آن داشته باشند.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۴۵

بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تأملی بر بُن مایه های فرهنگی و کُنش بازآفرینی | سهند لطفی

«بازآفرینی فرهنگ- مبنا» را می‌توان اصلی‌ترین رویکرد بازآفرینی شهری در دو دهه اخیر دانست. کاربست فرهنگ در جایگاهی راهبردی، و با هدف دستیابی به سازوکاری اقتصادی و پررونق که می‌تواند متضمّن اهداف توسعه‌ای باشد و چهره ای فرهنگ‌گرا برای شهرها ترسیم کند، روّیه‌ای است که در چارچوب بازآفرینی شهرها به آن اهمیت فراوانی داده شده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

مسکن خرمشهر از الگوی بومی تا ضوابط طراحی | صدیقه مسائلی

شیوه زندگی، که بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم مردم ساکن یک شهر شکل گرفته، و الگوی سکونت بدست آمده از آن یکی از مبانی شکل‌گیری معماری مسکن بومی می‌باشد. مطالعه و تحلیل دقیق آن می‌تواند به تدوین اصول طراحی مسکن جدید متناسب با تغییر شیوه‌ی سکونت کمک نماید. شهر خرمشهر با توجه به تخریب‌های ناشی از جنگ و نوع بازسازی ناهماهنگ با فرهنگ و حتی اقلیم منطقه، نیاز به تدوین اصول و ضوابط طراحی جدید مسکن دارد.

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 68

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

تحلیل ابعاد عینی و ذهنی دسترسی به تسهیلات محله‌ای در کیفیت زندگی شهری مطالعه موردی: بافت قدیم، جدید و روستایی شهر مراغه | صدیقه لطفی؛ ایوب منوچهری میاندواب

کیفیت زندگی شهری یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعات شهری درکشورهای مختلف است. این مهم به دلیل اهمیت روزافزون مطالعات کیفیت زندگی در پایش سیاست‌های عمومی و نقش آن به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت و برنامه ریزی شهری، با توسعه بی رویه و شتابان شهرنشینی به طور عام در جهان سوم و به طور خاص در کشور ایران باعث چند بافتی شدن شهرها گردید، که از لحاظ کیفیت زندگی و کیفیت دسترسی به تسهیلات محله‌ای و فضای عمومی تفاوت اساسی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا