تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ (۲)

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ تابستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ بخش ۲

 
 
۹- نووارگی، نوآوری و نوپردازی سالهای نخستین قرن چهارده هـ.ش.? میرزاده عشقی سه تابلو و آرمانشهر | سیدمحسن حبیبی؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی
 
۱۰- بررسی عوامل محدود کننده حضور زنان در فضاهای شهری | راضیه رضازاده؛ مریم محمدی
 
۱۱- بررسی پدیده پراکنده‌رویی و علل آن در شهر زنجان | اسفندیار زبردست؛ سارا حبیبی
 
۱۲- شهرسازی مدرن و بازتاب آن در ادبیات اگزیستانسیالیستی | مهرناز مولوی
 
 

چکیده مقاله ۹ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

نووارگی، نوآوری و نوپردازی سالهای نخستین قرن چهارده هـ.ش.? میرزاده عشقی سه تابلو و آرمانشهر | سیدمحسن حبیبی؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی

نووارگی(مدرنیته) و تحولات ناشی از آن در شهرسازی و تغییر ماهیت و مفهوم شهر که در ایران از دوران قاجار آغاز گردید(ر.ک. به حبیبی، ۱۳۷۳، الف)، در دولت پهلوی(۱۳۲۰-۱۳۰۰) در مرحله حساسی قرار می گیرد. در این مقطع می توان شاهد مفهوم نوگرایی(مدرنیسم) به مثابه یک الگو در شهرها (به ویژه شهر تهران) بود که در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، مدیریتی و برنامه ریزی شهری به شدت اثر می گذارد(ر.ک. به حبیبی، ۱۳۷۳، ب).
 

چکیده مقاله ۱۰ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

بررسی عوامل محدود کننده حضور زنان در فضاهای شهری | راضیه رضازاده؛ مریم محمدی

نیاز به حضور در فضا برای همه گروه ها فارغ از جنسیت، سن، سطح درآمد، شغل و… امری ضروری است. پیش فرض اولیه این مقاله، بر ضرورت حضور زنان به عنوان گروهی اجتماعی و بهره مند از حقوق شهروندی در فضاهای شهری تاکید دارد. فضاهای عمومی به طور اعم و فضاهای شهری به طور اخص بدلیل ساختار کالبدی و کارکرد اجتماعی‌شان مهم ترین وسیله در جهت تقویت جامعه مدنی هستند.
 
پراکنده‌رویی امروزه به‌عنوان یکی از موضوعات محوری در بسیاری از کشورها مطرح می‌باشد. می‌توان گفت که با توجه به ساختارهای گوناگون و ویژگی‌های متفاوت جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره، دلایل پراکنده‌رویی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اگر چه بسیاری از شهرهای آن طی قرون گذشته گسترش کندی داشته‌اند، لیکن با گذر زمان بسیاری از آنها با پدیده پراکنده‌رویی مواجه بوده‌اند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 76

چکیده مقاله ۱۲ نشریه

شهرسازی مدرن و بازتاب آن در ادبیات اگزیستانسیالیستی | مهرناز مولوی

با انقلاب صنعتی ماشین بر زندگی انسان غلبه کرد. در آغاز انسان شیفته ماشین شد. شیفته نظم، اتوماسیون و کارآیی آن . سپس سعی کرد این نظم ماشین وار را بر زندگی خود منطبق کند و محیطی کاملاً منظم، پاکیزه و پیش بینی شده بسازد. بدین ترتیب شهرسازی مدرن پا به عرصه گذاشت. در مقایسه با محیط بی نور، بی هوا و آلوده ی دوران صنعتی شدن، شهرسازی مدرن نوید محیطی بهداشتی، ایمن و عادلانه را می داد.

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا