تأليفاتفصلنامه هویت شهرمجلاتمقالات

فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷ بهار ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

۱- جستاری بر فلسفۀ پدیدار شناسی مکان؛ بررسی اندیشه های دیوید سیمون در رابطه با مفهوم خانه به مثابه یک مکان | مصطفی بهزادفر؛ امیر شکیبامنش
 
۲- طراحی فضای شهری به منظور ارتقاء تعاملات اجتماعی (مطالعه موردی: بلوار بین محله ای) | مریم قلمبردزفولی؛ محمد نقی زاده
 
۳- معماری اندیشه، از ایده تا کانسپت | سیامک پناهی؛ رحیم هاشم پور؛ سید غلامرضا اسلامی
 
۴ – فضاهای زیرزمینی در معماری بومی اقلیم گرم و خشک ایران | مقدی خدابخشیان؛ سید مجید مفیدی شمیرانی
 
۵- ارائه دیدگاههای جدید در رابطه با الگوهای گل و ستاره در تزئینات اسلامی | لیدا بلیلان اصل؛ داریوش ستارزاده؛ مریم نوری؛ ساناز خورشیدیان احمر
 
۶- قلمروپایی در سکونتگاههای دانشجویی (مطالعه موردی: خوابگاه فاطمیه کوی دانشگاه تهران) | فهیمه معتضدیان؛ قاسم مطلبی
 
۷- بررسی معیارهای جهانی و بومی شهر زیست پذیر | حمید ماجدی؛ علیرضا بندرآباد
 
۸- تبیین سیر تکامل الگوی میدان شاه در پایتختهای صفوی ایران | احسان دیزانی
 
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

جستاری بر فلسفۀ پدیدار شناسی مکان؛ بررسی اندیشه های دیوید سیمون در رابطه با مفهوم خانه به مثابه یک مکان | مصطفی بهزادفر؛ امیر شکیبامنش

در مقالۀ حاضر، موضوع پر اهمیت «خانه» ، نه صرفاً بر اساس دیدگاه های کالبدی مرسوم، بلکه به مثابه یک مکان، از دریچۀ نگاه پدیدار شناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این نوشتار، به طرح دیدگاه های پروفسور «دیوید سیمون» اندیشمند مطرح قرن حاضر در حوزه پدیدار شناسی مکان، پرداخته شده و ویژگی ها و نیز رویکردهای موجود به این حوزۀ فلسفی از دریچه نگاه ایشان بیان گردیده است.
 

چکیده مقاله ۲فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

طراحی فضای شهری به منظور ارتقاء تعاملات اجتماعی (مطالعه موردی: بلوار بین محله ای) | مریم قلمبردزفولی؛ محمد نقی زاده

در این پژوهش شناخت روش های تقویت تعاملات اجتماعی در فضاهای باز عمومی شهر، به ویژه خیابان ها مورد توجه قرار گرفته است. خیابان هایی که ساکنان محلات را برای گذران اوقات فراغت و یا رفع نیاز های روزمره دعوت نموده و به مرور زمان محدوده ای از مسیر برای آنها به میعادگاهی جهت دیدارها تبدیل می گردد.
 
این پژوهش به جایگاه« ایده» و «کانسپت» در معماری و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال بر پایه متن به فضای معماری، می پردازد. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیل محتوا با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای وتحلیل سه گانه پانوفسی در تمامی لایه های هم نشین است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 12

چکیده مقاله ۴فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

فضاهای زیرزمینی در معماری بومی اقلیم گرم و خشک ایران | مقدی خدابخشیان؛ سید مجید مفیدی شمیرانی

فضاهای زیرزمینی قدیمیترین نوع سرپناه بشر محسوب می گردند که دارای پیشینه ای فراتر از اولین بناهای معمول ساخته شده بر زمین می باشند. استفاده نوین از این روش، به دنبال بحران انرژی در دنیا مطرح گردید و هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. با وجود پیشرفت کند سامانه های زیرزمینی، نامتعارف بودن آن در نظر عمومی و ناآگاهی بسیاری از جوامع نسبت به اجرا و فواید این نوع از ساختمان سازی، معماری بومی ایران دارای شواهد متنوعی از آن است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵فصلنامه هویت شهر شماره ۱۷

ارائه دیدگاههای جدید در رابطه با الگوهای گل و ستاره در تزئینات اسلامی | لیدا بلیلان اصل؛ داریوش ستارزاده؛ مریم نوری؛ ساناز خورشیدیان احمر

مجموعه تزئینات اسلامی همواره درقالب الگوهای هندسی خاصی متبلورشده اند. در رابطه با این الگوها دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. این مقاله با بررسی دیدگاه های رایج در رابطه با دو الگوی هندسی گل و ستاره در تزئینات اسلامی، به بررسی و جمع بندی سایر ویژگی های این دو شکل هندسی مهم پرداخته شده تا زمینۀ بررسی بیشتر را برای محققان در آینده فراهم آورد.

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 35

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

قلمروپایی در سکونتگاههای دانشجویی (مطالعه موردی: خوابگاه فاطمیه کوی دانشگاه تهران) | فهیمه معتضدیان؛ قاسم مطلبی

ایجاد قلمرو نقشی اساسی در کیفیت زندگی در سکونتگاههای دانشجویی دارد. در این مقاله به بررسی قلمروپایی در سکونتگاه دانشجویی و تأثیر معماری بر تأمین نیازهای روانی دانشجویان پرداخته شده است. از آنجا که در روانشناسی محیطی مفاهیم ازدحام و تراکم، شخصی سازی، خلوت و قلمرو ارتباط معنایی عمیقی دارند، به آنها پرداخته شده است.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

بررسی معیارهای جهانی و بومی شهر زیست پذیر | حمید ماجدی؛ علیرضا بندرآباد

امروزه برخورداری از خصوصیات زیست پذیری برای شهرها و به ویژه کلانشهرها ضرورت یافته است. بر این اساس، شاخصها و معیارهایی برای سنجش میزان زیست پذیری شهر ها معرفی می شوند. اما باید روشن گردد معیارها و ساختار شهری تحت تاثیر چه عواملی به وجود می آیند؟ این تحقیق با ارجاع به منابع علمی معتبر مهمترین معیارهای ارائه شده برای شهرهای زیستپذیر را با روش توصیفی- تحلیلی معرفی کرده، سپس به تبیین معیارهای جامع تری برای شهرهای زیست پذیر پرداخته است.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸ 

تبیین سیر تکامل الگوی میدان شاه در پایتختهای صفوی ایران | احسان دیزانی

میدان نقش‌جهان اصفهان، الگوی تکامل یافته میادین شاه در پایتخت‌های دوره صفوی ایران است. دستیابی به الگوی مذکور یکباره نبوده و ریشه‌های شکل‌گیری و تکامل آن در پایتخت‌های اول و دوم صفوی وجود داشته است. روش تحقیق در پژوهش حاضر تفسیری–تاریخی است؛ به طوری که تبیین نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی بین ویژگی‌های میادین شاه، پس از شناخت، استنتاج و تحلیل از اسناد و متون تاریخی انجام یافته است.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 15

 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا