اصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهفروغ رضویکاربریکافی شاپکیمیا والیانیمراکز خدماتیمعماران

 کافه رستوران ژیوار | فروغ رضوی، کیمیا والیانی

 کافه رستوران ژیوار
معمار : فروغ رضوی، کیمیا والیانی

موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان آزادگان، مجموعه تفریحی- غذایی ۱۹۳
وضعیت: تکمیل شده
کاربری: خدماتی


 کافه رستوران ژیوار
کافه رستوران ژیوار

مشخصات پروژه کافه رستوران ژیوار

سایت این پروژه

در محوطه باغی قدیمی متعلق به هوانیروز اصفهان بوده که مدتی است کاربری آن به مجموعه تفریحی- غذایی اختصاص یافته است. این مجموعه به دلیل قرار گرفتن در میان فضای سبز باغ و همچنین امکان انتخاب کافه ها و رستوران هایمختلف برای مخاطبان به فضایی جمعی و دلچسب برای افراد و خانواده ها تبدیل شده است. بستر طراحی این پروژه در میان باغی است که انبوهی از درختان در درون آن قرار گرفته اند. نظام سازماندهی این باغ، یک راستهاصلی است که مجموعه ای از کافه ها و رستوران ها در اطراف این راسته به صورت منظم در میان درختان و فضای سبز قرار گرفته اند.

در دو حاشیه اطراف سایت

نیز فضاهای خدماتی در نظر گرفته شده است. این محوطه بر اساس اندازه و مساحت زمین تقسیم بندی شده و هر قسمت آن به هر کافه یا رستوران اختصاص داده شده است و درختان به صورت تصادفی در فضاهای تقسیم شده قرار گرفته اند.

فضای اختصاصی

فضای اختصاص داده شده

به این کافه تنها داری یک تک درخت در مرکز می باشد. حضور در طبیعتامکان برقراری ارتباط بی واسطه با آسمان، درختان و زمین را فراهم می کند. می توان زیر سایه درخت آرمید، به دور دست نگریست و تغییر زمان را با طلوع و غروب خورشید درک کرد. از طرفی در طراحی کافه نیاز به داشتن فضایی محصور، دنج و خلوت حائز اهمیت است. فضایی که امکان گفتگو، یادآوری خاطرات، خوردن و نوشیدن را فراهم می کند.

ایده اصلی

از این رو ایده اصلی

برای طراحی این پروژه، توجه به طبیعت به ویژه فضای سبز و درختان است. کافه ای متفاوت که با طبیعت در ارتباط است، سقف آن آسمان، دیوارهای آن فضای سبز و کف آن سبز )چمن( است. حال این سوال مطرح است: ارتباط با فضاهای سبز پارک و ایجاد فضای خصوصی برای کافه با وجود همجواری کافه ها و رستوران های دیگر در کنار این پروژه چگونه میسر می شود؟
طراحی این پروژه از درون شکل گرفت.

وجود تک درختی در مرکز این کافه، توجه و دید و منظر را به درون پروژه متمایل کرده و این درخت همچون نقطه عطفی )مرکزی( امکان ارتباط با آسمان و زمین )فضای سبز چمن( را ممکن میسازد. فضاهای نشستن در دو سمت درخت، رو به درون دارند، حال آن که ارتباط بصری به اطراف آنچنان است که خلوت و محصوریت کافه را تحت تاثیر قرار می دهد از این جهت حجمی شفاف و نیمه شفاف همچون پرده ای متخلخل نیاز است که از درون، می توان به اطراف نگریست بدون آنکه از بیرون و سایر کافه ها، فضای داخل کافه به وضوح دیده شود.

 

ادامه مطلب
پروژه صندوق توسعه | دفتر معماری تداوم پویا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا