تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه معماری و شهرسازی ایران

نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶

نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶ پاییز ۱۳۹۲

فهرست مقالات در این نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶ 

۱- بازشناسی برخی نشانه ها در فضاهای شهری | عباس ترکاشوند؛ سحر مجیدی
 
۲- تحلیل تحولات فضایی کلان شهرها در ارتباط با تغییرات قیمت نفت در ایران (نمونه مورد مطالعه: کلان شهر تبریز) | رضا خیرالدین؛ علی اکبر تقوایی؛ جواد ایمانی شاملو
 
۳- ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهره گیری از روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) | زهرا سادات سعیده زرآبادی؛ بهار عبداله
 
۴ – کاربست سیاست های طراحی محور در فرایند چهارچوب توسعه اجتماعات محلی | مصطفی عباس زادگان؛ مصطفی بهزادفر؛ نینا الوندی پور
 
۵- تأثیر رنگ در طراحی بخش بستری بیمارستانها | یوسف گرجی مهلبانی؛ مژگان صالح آهنگر
 
۶- بررسی رابطه بین سابقه تحصیلی دانشجویان معماری و قضاوت پروژه پایانی آنان | ساناز لیتکوهی
 
۷- بررسی روند توسعه شهری طی شهرسازی ایلخانی با تحلیلی بر توسعه شهری تبریز | اصغر محمدمرادی؛ ساناز جعفرپور ناصر
 
۸- گونه و گونه شناسی معماری | غلامحسین معماریان؛ محمدعلی طبرسا
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶

بازشناسی برخی نشانه ها در فضاهای شهری | عباس ترکاشوند؛ سحر مجیدی

نشانه، عنصر طبیعی یا مصنوعی است که به لحاظ شکل و عملکرد با محیط اطراف متفاوت بوده و جهت القای حس مکان و هدایت گری برای شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد. تقویت کردن این عناصر، به عنوان نمودِ کالبدی ارزش های معنایی و فرهنگی جامعه، می تواند موجبات ارتقای تصویر ذهنی شهروندان و خوانایی فضای شهری را فراهم کند. 

 

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 16 (2)
با گذشت زمان تحولات فضایی در شهر نیز غیر قابل اجتناب است ولی در این میان تحولات متعادل شهری کاملاً ضروری است. آنچه در شهر تبریز و بالاخص طی سه دهه اخیر قابل تشخیص است افزایش غیرمنطقی ساخت و سازها، گسترش شتابان شهر و تمرکز اقدامات شهری در حومه ها و غافل شدن از بافت های مرکزی شهر و در یک کلام تحولات فضایی نامتعادل در سطح شهر تبریز است؛ لذا به منظور جلوگیری از افزایش نابسامانی ها و لزوم کنترل تحولات فضایی شهری، ضرورت بررسی و تجزیه و تحلیل این تحولات در سطح شهر تبریز مشخص می گردد.
 

چکیده مقاله ۳ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶

ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهره گیری از روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) | زهرا سادات سعیده زرآبادی؛ بهار عبداله

گردشگری صنعتی است که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد ایران است که با توسعه ی کارکردهای گردشگریئمی تواند سبب توسعه منطق های در جنوب شرق کشور شود.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 2

چکیده مقاله ۴ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۶

کاربست سیاست های طراحی محور در فرایند چهارچوب توسعه اجتماعات محلی | مصطفی عباس زادگان؛ مصطفی بهزادفر؛ نینا الوندی پور

توسعه شهری از جمله پدیده های مهم عصر حاضر تلقی می گردد. در سال های اخیر تمایل به طراحی شهری در فرایند توسعه شهری صرفا به عنوان یک نگرانی بصری (شکل و سبک) دیده شده است. 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ فصلنامه 

تأثیر رنگ در طراحی بخش بستری بیمارستانها | یوسف گرجی مهلبانی؛ مژگان صالح آهنگر

بیمار به فردی اطلاق می شود که از ناراحتی یا اختلال روحی یا جسمی و یا هر دوی آنها رنج می برد. بیمارستانها و سایر مراکز درمانی به عنوان مکان هایی به شمار می روند که بیماران جهت تشخیص و درمان بیماری خود به آنها رجوع می کنند، لذا تأثیر گرافیک محیطی بیمارستان بر بیماران با توجه به شرایط حساس و آسیب پذیری بیماران بسیار حائز اهمیت است.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶ فصلنامه 

بررسی رابطه بین سابقه تحصیلی دانشجویان معماری و قضاوت پروژه پایانی آنان | ساناز لیتکوهی

مقاله حاضر به بررسی نقش سابقه تحصیلی دانشجویان معماری در روند داوری طرح نهایی آنان می پردازد. ماهیت متفاوت رشته معماری نسبت به سایر رشته ها باعث می شود که معیارهایی که برای قضاوت طرحها در این رشته به کار می روند، صددرصد ثابت و بدون تغییر نباشد. 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 54 آذر 1396

 

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ۷ فصلنامه 

بررسی روند توسعه شهری طی شهرسازی ایلخانی با تحلیلی بر توسعه شهری تبریز | اصغر محمدمرادی؛ ساناز جعفرپور ناصر

شهرسازی دوره ایلخانی بنابر شرایط سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی به وجود آمده طی حملات مغولان، یکی از تأثیرگذارترین نمونه های تاریخ شهرسازی ایران را شامل می شود. این الگو در بستر ساختار سلجوقی شهرها شکل گرفته و با رشدی سریع، سیر تکاملی خود را به سوی آفرینش کلان شهری طراحی شده طی کرده است. 

 

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ۸ فصلنامه 

گونه و گونه شناسی معماری | غلامحسین معماریان؛ محمدعلی طبرسا

گونه و گونه شناسی از مباحث مهم معماری در دوره معاصر است. شاید بتوان از لحاظ اهمیت این موضوع را در کنار دو موضوع مهم دیگر مباحث نظری معماری یعنی فضا و شکل یا فرم قرار داد. گونه و گونه شناسی حدود دویست سال است که در علوم گوناگون از جمله معماری کاربرد دارد و در سی سال گذشته تعداد قابل توجهی از محققین معماری به آن پرداخته اند.

 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا