اخباراخبار شهرسازی

همه پروژه‌های کلان کشور باید پیوست کاهش خطر داشته باشند

براساس قانون مدیریت بحران؛
همه پروژه‌های کلان کشور باید پیوست کاهش خطر داشته باشند

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس قانون جدید مدیریت بحران کشور کلیه پروژه های عمرانی کلان کشور باید پیوست کاهش خطر داشته باشند.
به گزارش آرکاو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی در نشست علمی هدایت و راهبری در شرایط بحرانی که در سالن اجتماعات فرمانداری قم تشکیل شد، اظهار داشت: قانون جدید مدیریت بحران پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، از چهارم شهریور سال جاری از سوی رییس جمهور به وزارت کشور ابلاغ شده و اجرای آن توسط دستگاه‌های اجرایی الزام آور است.

وی افزود: نشست آموزشی هدایت و راهبری در شرایط بحرانی برای اولین بار در استان قم برگزار می‌شود و امیدواریم در سایر استان‌های کشور نیز شاهد برگزاری این نشست‌ها با حضور کارشناسان و مدیران باشیم.

بیت اللهی به ذکر جزییات قانون جدید مدیریت بحران پرداخت و توضیح داد: بحران در قانون جدید به مخاطرات طبیعی و انسان ساز اطلاق می‌شود و مخاطراتی که حالت امنیتی ،سیاسی دارند در این قانون نیامده است و متصدی آن شورای امنیت کشور است.

ادامه مطلب
فرهنگسرای MÉCA

به گفته رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، بحران ها براساس ضریب اهمیت، ناگهانی و یا تدریجی بودن،متناوب بودن یا نبودن، قابل هشدار بودن یا نبودن؛ شدت ضربه اقتصادی، شعاع تاثیر، ایجاد مخاطرات ثانویه ومیزان شوک اجتماعی دسته بندی و اولویت بندی می‌شود.

مدیریت بحران کشور باید در دو سطح ملی و استانی تنظیم شود

بیت اللهی تصریح نمود: فصل ۱۳ و ۱۴ این قانون در خصوص وظایف دستگاه های اجرایی است که بر مبنای آن، در مواقع بحران، قانون گذار مسئولیت های هر دستگاه را به طور جداگانه مشخص کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه کاهش خطرات بحران ها و سوانح اشاره کرد و گفت: براساس قانون جدید مدیریت بحران کشور، اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه باید در دو سطح ملی و استانی تنظیم و خصوصیت و ویژگی های خاص هر استان در این برنامه ها لحاظ شود.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که در گذشته، برخی از پروژه‌ها و زیر ساخت‌ها بدون توجه به مباحث پیشگیرانه احداث شده‌اند، تاکید کرد: جانمایی تمام پروژه های کلان کشور قبل از احداث توسط مشاوران باید بررسی شود و هر پروژه نیازمند پیوست کاهش خطر است. این پیوست ها منجر به حذف و یا کاهش بحران‌ها می‌شود.

ادامه مطلب
بازار سرپوشیده

بیت اللهی در پایان با اشاره به این که برنامه آمادگی، پیشگیری و واکنش بر نوع و اهمیت برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در خصوص برنامه‌های پیشگیرانه دلالت دارد، خاطرنشان کرد: آموزش کارکنان، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص آشنایی با بحران‌ها و مدیریت آن جزو وظایف اصلی دستگاه‌های اجرایی در قانون جدید بوده و برای مدیران اداره بحران هر دستگاه این آموزش‌ها الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا