تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵ پاییز ۱۳۹۸

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵

۱-  نگاهی به آرامگاه پیروز ملقب به (ابولؤلؤ) در گذشته و حال | فریدون آورزمانی
 
۲- سینمایِ پیشرو ایران قبل از انقلاب اسلامی: فرخ غفاری، ابراهیم گلستان و فریدون رهنما | مجید سرسنگی؛ حامد سلیمان‌زاده
 
۳- شاخصه‌­های بومی و فرهنگی؛ نمودار ساختاری ویژه در معماری هورامان | کوروش امینی؛ رونما نوری
 
۴ – بازتاب آیین ذن بودیسم در نظریه و اجرای نمایش نو ژاپن | مرتضی غفاری؛ فرشاد فرشته حکمت
 
۵ – آیین حمــام تحقق منظرآیینی حمام‌‌ ایرانی در دوران اسلامی از خلال متون، ساختار حمام و نقوش تزیینی (نمونۀ موردی: نقوش و مظاهر آیینی: حمام گنجعلی‌خان کرمان) | احمد صابری نهرفروزانی
 
۶- نقش‌مایه‌های طلسم تعویذ و حرز (مطالعۀ موردی: دست‌بافته‌های عشایر لر بختیاری) | آزاده یعقوب‌زاده؛ محمد خزائی
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵

نگاهی به آرامگاه پیروز ملقب به (ابولؤلؤ) در گذشته و حال | فریدون آورزمانی

در پی مهجور‌ماندن یک بنای تاریخی صرف نظر از روایات و وقایع سیاسی که پیرامون آن مطرح شده، ضرورت معرفی و شناسایی مقبرۀ پیروزان «ابولؤلؤ» موجب شکل‌گیری مقالۀ حاضر شده است. بعضاً بناها و اماکن تاریخی و یا درختان مقدس و کهنسال به بهانه‌های واهی که گاه از تعصب و ناآگاهی سرچشمه می‌گیرد و در پاره‌ای از موارد با هدف سیاسی و اقتصادی مورد بی‌مهری قرارگرفته است که به مرور زمان فرسوده شده یا به رسم بازسازی و تخریب در شکل جدید فاقد انرژی و اعتبار می‌شده است.
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵

سینمایِ پیشرو ایران قبل از انقلاب اسلامی: فرخ غفاری، ابراهیم گلستان و فریدون رهنما | مجید سرسنگی؛ حامد سلیمان‌زاده

سینمای بدنه یا جریان اصلی ایران در دهه‌های۳۰ تا ۵۰ خورشیدی، کاملاً تحت‌تأثیر فرهنگ و هنر وارداتی غرب و شرق قرار گرفته بود. نفوذ و استقبال عوام از فیلم‌های درجه دو و سه هندی و آمریکایی، باعث شد تا مقولۀ روایت و زیبایی‌شناسی بصریِ تولیدات گیشه‌ای سینمای ایران، به سمت سرگرمی صرف حرکت کند و فاقد عناصری از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی شود. 
 
 
سینمای بدنه یا جریان اصلی ایران در دهه‌های۳۰ تا ۵۰ خورشیدی، کاملاً تحت‌تأثیر فرهنگ و هنر وارداتی غرب و شرق قرار گرفته بود. نفوذ و استقبال عوام از فیلم‌های درجه دو و سه هندی و آمریکایی، باعث شد تا مقولۀ روایت و زیبایی‌شناسی بصریِ تولیدات گیشه‌ای سینمای ایران، به سمت سرگرمی صرف حرکت کند و فاقد عناصری از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی شود. 
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 21

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۵

بازتاب آیین ذن بودیسم در نظریه و اجرای نمایش نو ژاپن | مرتضی غفاری؛ فرشاد فرشته حکمت

نمایش نو ژاپن پس از گذشت شش قرن از ابداع آن، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در این نمایش پیچیده و رازآلود مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و هنرهای ژاپنی درهم‌آمیخته‌اند و در این میان حضور آیین ذن، در شکل‌گیری و اعتلای نمایش نو قابل تأمل و بررسی است. هرچند برخی از محققان دربارۀ میزان اهمیت این حضور ابراز تردید کرده‌ و آن را به چالش کشیده‌اند، اما از سوی دیگر عده‌ای از صاحب‌‌نظران نمایش نو را از اساس وامدار و متعلق به آیین ذن بودیسم دانسته‌اند.
 

دریافت کامل مقاله

حمام و فرآیند استحمام فراتر از یک مکان و به ‌تبع آن فعالیتی مرتبط با بهداشت فردی و عمومی، در شکل سنتی خود در جامعۀ ایرانی یک فعالیت جمعی بوده که رفته‌رفته و در اثر ورود ذهنیت انسان به یک فضای جمعی معمارانه در طول زمان مشمول قاعدۀ عینی-ذهنی شده است. همچنین در اثر ارتباط اجتماعی، باورهای مذهبی، نفوذ جامعۀ طبقاتی و سنت‌های فرهنگی به پدیده‌ای فراتر از فعالیتی جمعی، عملی شخصی یا مربوط به گروه اجتماعی خاص بدل شده است و ضمن احاطه بر همۀ این گروه‌ها به دلیل سپری‌شدن بخش قابل ‌توجهی از زمان مردم جامعۀ سنتی در این کالبد و ریشه‌یافتن این بنا در ارسن‌های شهری، محلات، کوی‌ها و برزن‌ها در بازه‌ای طولانی از تاریخ زیست انسان، وجهی ناخودآگاه، ممزوج با عرف و باورهای مذهبی به خود گرفته و به بیانی دیگر به شکل یک آیین اجتماعی درآمده است.
 
 

چکیده مقاله ۶

این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر دست‌بافته‌‌های بختیاری، به شناسایی نقوش نمادین مرتبط با حرز و تعویذ در دست‌بافته‌‌های این قوم بپردازد.
از این‌رو مسئلۀ قابل تأمل این است که چگونه نقوش مرتبط با حرز و تعویذ، روی این آثار کاربردی زندگی نقش بسته است و دلیل کاربرد این نقوش پر رمزوراز در این آثار چیست؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال را بایستی در حوزۀ فرهنگ لر بختیاری و نمادهای ایشان_که هریک با کارکرد مادی و معنوی ملهم از آداب ‌و‌ رسوم، سنت‌ها، عادات، برداشت‌ها و بینش‌ها و نهایتاً فرهنگ غنی و پربار آنان است_ جستجو کرد.
 
 


ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 15 (1)

منبع: فصلنامه هنر و تمدن شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا