تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳ بهار ۱۳۹۸

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳

۱-  ابررویداد اربعین، جلوه ای از گردشگری دینی | مهدیه بد
 
۲- استفاده از داده های اولیۀ فرهنگی برای تفسیر : نگاهی به تورهای پرنده نگری | سعید شفیعا
 
۳- انتقال شناخت میراث فرهنگی در شهرهای خلاق به کمک سایت اینترنتی | آنیتا صالح بلوردی
 
۴ – کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در بخش گردشگری : تلفیقی از مطالعات فارسی زبان | غزال فیروزی
 
۵ – تبیین الگوی منظر معنوی از سفر ارزان قیمت بررسی موردی گردشگران هیتچهایک زن و مرد | سارا نوروزی
 
۶- گردشگری مبتنی بر موسیقی سنتی : ابزار، هدف یا وسیلۀ مدیریت مقصد | محمد حسین ایمانی خوشخو؛ نیلوفر راستگو
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳

ابررویداد اربعین، جلوه ای از گردشگری دینی | مهدیه بد

گردشگری دینی را می‏توان ‏سفری قلمداد کرد که حد فاصل بین زیارت و گردشگری است. در مورد مراسم اربعین، که یک کنش جمعی است، علاوه بر اینکه می‏توان آن را یکی از انواع گردشگری دینی به شمار آورد، می‏توان سفری زیارتی نیز قلمداد کرد. زیرا این انگیزه‏ها و رفتارهای مسافران است که سفر آنها را از نوع زیارتی یا گردشگری دینی مشخص می‌کند. در بین مشارکت‏کنند‏گان در رویداد اربعین، افرادی حضور دارند که انگیزه‏ها و رفتارهایشان به زائر و یا گردشگر دینی شبیه است. در این پژوهش، با مطالعة رویداد اربعین، مشخص شد که خطرهای جانی و کمبود زیرساخت و تسهیلات، پیاده‌روی صلح‌طلبانۀ اربعین را متزلزل نکرده است. این رویداد در حالی‌که یک اقدام اسلامی است، به سایر ادیان نیز گسترش یافته است
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳

استفاده از داده های اولیۀ فرهنگی برای تفسیر : نگاهی به تورهای پرنده نگری | سعید شفیعا

طبیعت بکر ایران همواره توسط ایرانیان باستان مورد احترام بوده است و تا چند دهۀ پیش، به زندگی شهرها همچنان مسلط بود، اما این روزها رنگ و رونق قدیم را ندارد. زندگی شهری و بلعیده‌شدن حیات طبیعی، گونه‌های متفاوت جانوری و گیاهی را به نابودی کشانده است. اکوتوریسم که یکی از محبوب‌ترین انواع گردشگری است در سال‌های اخیر مورد توجه ویژۀ گردشگران قرار گرفته است.
 
 
صنایع فرهنگی، نقش برجسته‌ای در گسترش شهرها ایفا می‌کنند و به خلق صنایع نو و انجام فعالیت‌های متنوع، سرعت می‌بخشند و منجر به رشد اقتصادی می‌شوند. نگاهی به سایت‌های فرهنگی، این فرصت را به وجود می‌آورد که منشأ و سرچشمۀ خلاقیت و همچنین روند پیدایش گونه‌ای نو از میان صنایعِ امروزی درک شود. آیا در زمینۀ گسترش شهرها در ایران، ملاحظاتی برای صنایع فرهنگی درنظر گرفته می‌شود تا بر پایۀ آنها روند خلاقیت و نوآوری شناخته شده و شکل گیرد؟
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 8

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲۳

کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در بخش گردشگری : تلفیقی از مطالعات فارسی زبان | غزال فیروزی

مطالعات زیادی کیفیت خدمات گردشگری و تأثیر آن روی رضایت مشتریان را مورد بررسی قرار داده است. موضوعی که ارتباط نزدیکی به فرهنگ و جامعه‌شناسی تمدن ایران دارد. تمامی تلاش‌های بنگاه‌های گردشگری برای دستیابی به رضایت مشتریان است تا بتوانند فضای کسب و کار خود را تضمین کنند. بنابراین جمع‌آوری و گردآوری یافته‌های این مطالعات در زبان فارسی یک نیاز نظری و کاربردی به حساب می‌آید. این پژوهش با هدف تلفیق مطالعات فارسی‌زبان علمی پژوهشی در زمینۀ کیفیت خدمات گردشگری و رضایت مشتریان صورت گرفته و  به دنبال این است که چه عواملی موجب ایجاد رضایت مشتریان به واسطۀ کیفیت خدمات نقش‌آفرینی می‌کند. 
 
 

دریافت کامل مقاله

سفرهای ارزان قیمت راه حلی برای کاهش هزینه‌های سفر و مدیریت آن است به شکلی که گردشگران علاقمند به تجربیات پرمخاطره بتوانند دو مؤلفۀ مهم تجربۀ سفر خاص و سفرکردن با هزینه‌های پایین را به دست آوردند. مقولۀ هیتچهایک یا سواری مجانی دارای سابقه دیرینۀ بین‌المللی است، اما در ایران اصل جدیدی به حساب می‌آید. شاید محدودیت‌ها و سختی‌های این‌گونه از سفرها در ایران دلیلی بر بعد نظری این موضوع به حساب آید. آنچه مسلّم است گونه‌های خاص گردشگری با تفسیرها و حالات معنوی متفاوتی همراه است و این پژوهش به دنبال این است که مؤلفه‌های معنوی قابل تجربه در گونۀ گردشگری هیتچهایک را به شکلی نظری الگوسازی کند.
 
 
 

چکیده مقاله ۶

موسیقی، پیوندی ذاتی با گردشگری دارد که به عنوان یک جاذبه، معرّف برای وضع معیشت و سبک زندگی، و محملی برای پیام‌ها و انگیزه‌های جوامع انسانی به شمار می‌آید. موسیقی از طریق عجین‌شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت‌های حوزۀ گردشگری محسوب می‌شود. گردشگری موسیقی از شاخه‌های گستردۀ گردشگری فرهنگی است و امروزه بخش قابل‌ توجهی از گردشگران بین‌المللی به این نوع گردشگری تمایل دارند. موسیقی فقط هنر جاری در بستر اجتماع قلمداد نمی‌شود و سال‌هاست که این هنر، قدم در دنیای گسترده‌تری نهاده و در قالب صنعتی بزرگ در حال فعالیت است. صنعتی که در مدیریت مقاصد گردشگری، نقش جاذبه‌ای تجربی و حسی را بازی می‌کند. آشنایی با فرهنگ بومی، مشاهده و مشارکت در اجرای موسیقی، درمانگری و تجدید روحیه، از جمله کاربردهایی است که ایام کم تقاضای مقاصد را نیز پررونق خواهد کرد.
 
 


ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 70 فروردین 1398

منبع: فصلنامه هنر و تمدن شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا