تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷ پاییز ۱۳۹۶

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷

۱- گونه‌شناسی فضاهای باز عمومی مدینه در دو شهر فاس و مکناس | شینا ص برنجی
 
۲- صنعت گردشگری و منظر بومی بافت تاریخی اصیله ؛ رابطه دوسویه صنعت گردشگری و منظر بومی | سهیل اسگندرزاده
 
۳- رنگ برند گردشگری کوچه‌های مراکش | مولود شهسوارگر
 
۴ – چشمه آبخوری، عامل اعتباربخشی محلات مراکش | فاطمه السادات شجاعی
 
۵ – نوسازی متوازن، عامل حفظ اصالت‌ها در مدینه‌های مراکش | امیر زاغیان
 
۶- استوره‌ اَناهیتا در ایران و ارمنستان باستان | شهره جوادی؛ علی نیکویی
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷

فضاهای باز عمومی شهری نقش مهمی در پیوند عناصر تشکیل دهنده شهر داشته و عامل حیاتی شهر محسوب می‌شوند. بافت قدیم شهرهای کشور مراکش که موسوم به مدینه هستند به دلیل حفظ ساختار اصیل خود، الگوهای مناسبی برای شناخت و تحلیل فضاهای باز حیات بخش را دربردارند. در میان شهرهای کشور مراکش، فضاهای باز عمومی دو شهر فاس و مکناس نمونه موردهای مورد بررسی در پژوهش حاضر است.
 
 

بافت‌های تاریخی به‌عنوان هسته‌های شکل‌گیری و توسعه جوامع بشری در طول تاریخ در میراث فرهنگی و بازتاب منظر بومی اهمیت ویژه دارند. در دهه‌های اخیر همزمان با توسعه صنعت گردشگری این بافت‌ها از نقشی دیگر در حیات شهر بهره‌مند شده و به‌عنوان مقاصد گردشگری تأثیر مهمی در زندگی اقتصادی امروز شهرها دارند. تضارب اهداف در توسعه صنعت گردشگری از یکسو و احیا و بازنمایی ارزش‌های فرهنگی و منظر بومی در این بافت‌ها از چالش‌های پیشرو در برنامه‌های احیا و مرمت بافت‌های تاریخی به ‌ویژه در کشورهای در حال ‌توسعه به شمار می‌رود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 46 (ضمیمه)

 


چکیده مقاله ۳ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷

رنگ برند گردشگری کوچه‌های مراکش | مولود شهسوارگر

در شهرهای مراکش، بخش مهمی از منظر شهری را، بافت قدیم مدینه‌ها شکل می‌دهد. از طرف دیگر به سبب نقش مهمی که کوچه‌ در زندگی و حیات این بافت‌ها ایفا می‌کند، در این پژوهش به‌عنوان موضع مطالعه‌ی منظر شهرهای مراکش مورد توجه قرار گرفته است. ‌پس از مشاهده و بررسی چند شهر چنین عیان شد که رنگ، یکی از بارزترین عناصر منظر کوچه‌های مراکشی است، تداوم و حضور رنگ در این کوچه‌ها چنان پرقدرت اتفاق می‌افتد که رنگ به‌عنوان اولین عنصر ادراک شده برای همیشه در خاطره می‌ماند. در تعریف منظر کوچه‌های مراکشی دو نوع رویکرد در نحوه‌ی استفاده از رنگ، اما با هدفی مشترک، مورد توجه قرار گرفته است.
 
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۷

چشمه آبخوری، عامل اعتباربخشی محلات مراکش | فاطمه السادات شجاعی

فضای مکثی که در میان مدینه شهرهای مراکش قرار دارد مرکز محله مدینه ها را شکل داده است. در مرکز محله‌ها چشمه آبخوری وجود دارد که جز جدایی‌ناپذیر این مکان است. چشمه ها از دو جهت «وجود» و «ماهیت»، در ساختار مرکز محله مدینه‌ها اهمیت ویژه داشته و جز جدایی‌ناپذیر آنها هستند. این مقاله بر آن است تا جایگاه این عنصر (چشمه) را در دو بعد ذکر شده در مرکز محلات مورد بررسی قرار دهد.
 
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 23

چکیده مقاله ۵ 

نوسازی متوازن، عامل حفظ اصالت‌ها در مدینه‌های مراکش | امیر زاغیان

از اصول اساسی در توفیق احیاء و نوسازی بافت‌های قدیمی یا ارزشمند، توجه به زندگی جاری و حیات اجتماعی شهروندان در کنار بهسازی کالبدی و فیزیکی است. این اصل در مدینه شهرهای مراکش با رویکردی خاص، نه تنها موجب حفظ واقعی و نه تصنعی این بافت‌ها شده است، بلکه آنها را تبدیل به نواحی گردشگری کرده است، چنانچه مدینه‌ها در شهرهای مراکش از نخستین مقاصد گردشگران از سراسر دنیاست.
 
 

چکیده مقاله ۶

استوره‌ اَناهیتا در ایران و ارمنستان باستان | شهره جوادی؛ علی نیکویی

ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی، سیاسی و فرهنگی بسیار گسترده در طی هزاره‌های متمادی تاریخی بوده‌اند، ارمنستان از دوران حاکمیت مادها تحت نفوذ شاهنشاهی ایران قرار گرفت؛ این آغاز اثرگذاری هم در عرصه سیاست و هم در عرصه فرهنگ و باورهای دینی بود. اثرگذاری ایرانیان بر ارامنه از لحاظ دینی تا زمان مسیحی شدن ارمنستان در میانه‌ قرن سوم به دست “گریگوری روشنگر۱” برقرار بود، با توجه به هم‌نژادی ارامنه و ایرانیان و نزدیکی جغرافیایی دو سرزمین به یکدیگر چنین به نظر می‌آید که این دو قوم در زمینه‌های گوناگون از جمله ادیان و باورها تأثیرات متقابل بر هم داشته‌اند، با این نگاه در پژوهش حاضر به بررسی جایگاه ایزد بانو اَناهیتا در میان ارامنه و ایرانیان در دوران باستان پرداخته شده و ریشه‌های اثرگذاری الهه‌ ایرانی بر ایزد ارمنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
 
 

منبع: فصلنامه هنر و تمدن شرق

ادامه مطلب
ویژه نامه زندگی پیاده در شهر - زمستان 1390

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا