تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵ بهار ۱۳۹۶

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵

۱- ظهورمنظرین زیرساخت آبی در شهرهای مراکش | آیدا آل هاشمی
 
۲- زیبایی‌شناسی گلدان در مراکش | پدیده عادلوند
 
۳- بازتعریف گردشگری بر مبنای باززنده‌سازی حیات بومی در بافت تاریخی | سجاد موذن
 
۴ – مقوله‌بندی مؤلفه‌های سازمان‌دهنده به ته‌رنگ مساجد سنتی مراکش | محسن اکبرزاده
 
۵ – منظر پسااستعماری؟ ارزیابی عوامل مؤثر بر الگوی منظر کسب‌وکار بومی مراکش؛ مطالعه نمونه : میدان جماع‌الفناء | سمانه رحمدل
 
۶- خوانشی تطبیقی ریشه‌های برخی الگوهای تزئیناتی در معماری سنتی مراکش | مژگان مختاری
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵

ظهورمنظرین زیرساخت آبی در شهرهای مراکش | آیدا آل هاشمی

زیرساخت‌های آبی کشور مراکش همانند بسیاری دیگر از کشورهای منطقه به‌ویژه نواحی مسلمان‌نشین شمال آفریقا و خاورمیانه، شبکه‌هایی پیچیده و پیوند‌خورده با وجوه مختلف زندگی مردم را به نمایش می‌گذارد.
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵

زیبایی‌شناسی گلدان در مراکش | پدیده عادلوند

تکرار یک عنصر در هر فرهنگ می‌تواند ضمن الگوسازی، هویت‌بخش و حامل معنا باشد که درک آن توسط مخاطب تفسیری زیباشناسانه از سلیقه فرهنگی را به دست می‌دهد. با این تعریف به نظر می‌رسد تکرار عنصر شهری گلدان و قاب‌کردن عناصر طبیعی آب و درخت در فضای عمومی شهرهای مراکش توسط آن، از نکات بارز سلیقهٔ فرهنگی این کشور به شمار می‌رود. علاوه بر این نوع برخورد متولیان، چه نهادهای دولتی و چه اقدامات شهروندان، حاکی از اعمال سلیقه‌هایی است که گلدان را از مبلمان شهری وارد حوزه هنر عمومی و شهری ساخته است.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 21

 

سفر به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای تحول درونی در فرهنگ‌های مختلف بشر دارای جایگاه ویژه‌ای است. از آنجا که ارتباط مسافر و مقصد لازمه مسافرتی مطلوب است؛ ایجاد شرایط لازم برای شناخت حیات بومی اصیل مقصد از وظایف مداخله‌گران در بافت‌های تاریخی محسوب می‌شود. عموم بافت‌های تاریخی که در کشور مراکش دارای زندگی فعال است؛ در حیات خویش وابسته به صنعت گردشگری است.
 
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۵

مقوله‌بندی مؤلفه‌های سازمان‌دهنده به ته‌رنگ مساجد سنتی مراکش | محسن اکبرزاده

مروری بر تجارب طراحی و ساخت مساجد در پهنه کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که حتی در عناصر تقریباً مشترک مانند حیاط‌های مرکزی، تفاوت‌های جدی و بنیادین وجود دارد. شاید مرور تصاویر بتواند تمایز و تشابه آرایه‌ها را بازنمایی کند، اما آنچه باعث تفاوت در گونه‌های معماری می‌شود، ته‌رنگی است که به تمام این تمایزات ظاهری صورت بخشیده‌است.
 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

منظر پسااستعماری؟ ارزیابی عوامل مؤثر بر الگوی منظر کسب‌وکار بومی مراکش؛ مطالعه نمونه : میدان جماع‌الفناء | سمانه رحمدل

منظر کسب‌وکار بومی مراکش شامل عرصه‌ای از منظر است که بیشترین نمود فعالیت‌های اجتماعی روزمره مردم این سرزمین را در خود دارد. منظر کسب‌وکار به دلیل همین روزمرگی، بیشترین نزدیکی را به فرهنگ بومی دارا بوده و در عین حال تابع متغیرهای گوناگونی است که موجب تمایز این منظر در مقیاس درون‌فرهنگی می‌شود. این نوشتار با هدف شناخت بخشی از فرهنگ بومی سرزمین مراکش، در جستجوی مهمترین عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری الگوی کنونی منظر کسب‌وکار بومی مراکش است.
 
 
 

تزئینات یکی از شاخص‌ترین مؤلفه‌هایی است که معماری سنتی مراکش با آن شناخته می‌شود و با توجه به اینکه نشانه‌شناسی جریانات تأثیرگذار در حوزه تزئینات با روایی بیشتری نیز انجام می‌پذیرد، پرداختن به ریشه‌شناسی الگوهای تزئیناتی می‌تواند بازنمایی صحیح‌تری از ریشه‌های کلیت معماری مراکش را رقم بزند. مبتنی بر بررسی‌های میدانی صورت گرفته، سه حوزه تأثیرگذاری زیبایی‌شناسی رومی، بربر و اسلامی به الگوهایی تزیینی دیواری در معماری مراکش شکل داده‌است.
 
 
 

منبع: فصلنامه هنر و تمدن شرق

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا