تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳ (۱)

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳ بهار ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳ بخش ۱

۱- در جست و جوی معنای شرق | شهره جوادی
 
۲- بررسی تطبیقی مفاهیم باغ ایرانی در دو سرزمین ایران و هند | مهرداد سلطانی
 
۳- سلطه ابنیه بر طبیعت در ساختار باغ مقبره های هند | مریم اکبریان
 
۴ – زیبایی‌شناسی باغ‌های ایرانی هند | محمد جمشیدیان
 
۵ – نقش سطوح سخت در منظره‌پردازی باغ‌مزارهای ایرانی هند | لیلا رضاپور
 
۶- مفهوم نظرگاه در مقایسه باغ‌های ایران و هند | شروین گودرزیان
 
۷- مقایسه حضور و نمایش آب در باغ‌های ایران و هند | آرزو شیردست؛ عطیه فراهانی فرد
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳

 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳

بررسی تطبیقی مفاهیم باغ ایرانی در دو سرزمین ایران و هند | مهرداد سلطانی

باغ ایرانی را می‌توان یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگ و تمدن ایرانی به شمار آورد که در طول سالیان متمادی نمایندة نوع نگاه انسان ایرانی به جهان پیرامون بوده و بخشی از هستی‌شناسی او را شکل داده است.” باغ ایرانی محصول اصیل تعامل ذهن و زندگی ایرانیان در محیط طبیعی آنان است” (منصوری، ۱۳۸۴). ادراک انسان ایرانی از باغ، ادراک او از طبیعت و حاوی سلیقة زیبایی‌شناسانه وی نسبت به عناصر این جهان و مفاهیم آنهاست.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 15
باغ یکی از شاخص‌ترین فضاهای منظرین است که نحوه ارتباط طبیعت و محیط مصنوع درآن می‌تواند تعریف‌کننده نظام فضایی و ساختاری منظر شود. بستر هند با توجه به ویژگی‌های خاص طبیعی- اقلیمی و کثرت کم‌نظیر آیینی- اعتقادی که در جامعه انسانی آن وجود دارد، تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر نظام و ساختار باغسازی ایرانی که در دوره اسلامی وارد این کشور شده، گذارده است.
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۳

زیبایی‌شناسی باغ‌های ایرانی هند | محمد جمشیدیان

باغ ایرانی در دوره گورکانیان که به دلایل و شرایط خاص سیاسی، تبادل فرهنگی ایران و هندوستان رو به فزونی نهاد، به همراه دیگر محصولات فرهنگی و هنری با سفر به کشور هندوستان دچار تحولاتی شد. این تغییرات را می‌توان در سه دسته مورد بررسی قرار داد : شرایط سیاسی و اجتماعی متفاوت، موقعیت جغرافیایی خاص و بستر فرهنگی و تمدنی هند.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

نقش سطوح سخت در منظره‌پردازی باغ‌مزارهای ایرانی هند | لیلا رضاپور

به سطوحی که از عناصر سخت طبیعی و مصنوع چون سنگ، آجر و خاک غیر زراعی ایجاد شده است، «منظر سخت» گفته می‌شود. در الگوی باغ ایرانی سطوح سخت و نرم به شکلی مشخص از یکدیگر تفکیک شده و در عرصه‌های متمایز قابل رؤیت است. اگرچه باغ‌های ساخته‌شده در دوره سلاطین گورکانی هندوستان به لحاظ الگوی طراحی، عناصر و ارکان از شیوه‌ی باغسازی ایرانی تبعیت کرده‌اند و می‌توان آنها را گونه‌ای از باغ‌های ایرانی نام نهاد، اما دارای تفاوت‌هایی با نمونه‌های اصلی هستند که برخی از این تفاوت‌ها را می‌توان با حضور در فضای باغ درک کرد. تفاوت منظر سخت یکی از این اتفاقات است.
 

چکیده مقاله ۶

مفهوم نظرگاه در مقایسه باغ‌های ایران و هند | شروین گودرزیان

نظرگاه به عنوان یکی از مهمترین عناصر باغ ایرانی؛ آن بخش از باغ است که می‌توان در نقطه‌ای بالاتر از سطح باغ، بر آن نظر انداخت. این عنصر در باغ‌های ایران و هند، بسیار متفاوت جلوه می‌کند. این عنصر در باغ ایرانی گزینش نقطه‌ای برای نگاه به منظر باغ است. در این مورد، نگاه ناظر تماماً معطوف به منظر باغ است و با عناصر زیباساز آن گره می‌خورد. در باغ هندی جهت دید نظرگاه چندان مطرح نیست و هدف دیدهای متفاوت در عرصه‌های مختلف باغ و نشان دادن نظام هندسی سامان یافته بر روی بستر آن است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره 4 (1)

 

 


چکیده مقاله ۷

مقایسه حضور و نمایش آب در باغ‌های ایران و هند | آرزو شیردست؛ عطیه فراهانی فرد

باغ ایرانی در تاریخ هنر باغسازی جهان با سبک و هویت خاص خود شناخته می‌شود؛ که در برابر هجوم‌های سیاسی پایدار مانده و تبدیل به سنت شده است. این در حالی است که باغسازی در هند به میزان زیادی از سنت باغسازی ایرانی متأثر شده، اما به علت تأثیرات پس‌زمینه‌های مغولی، بستر و اقلیم هند تفاوت‌هایی با نمونه ایرانی داشته و هویتی هندی یافته است. در این میان اهمیت بررسی جایگاه آب به عنوان مطبوع‌ترین خصوصیت مشترک باغ ایرانی، جهت شناخت شیوه باغسازی هندی انکارناپذیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا