فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲ زمستان ۱۳۹۲
فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲
۱- مطالبات شرقشناسان از جستجو در شرق | شهره جوادی
۲- باورهای هندی از توحید تا شرک | شهره جوادی
۳- ساختار شکل در ابنیه آیینی اسلام | احسان دیزانی
۴ – الگوی رنگ در معابد و مساجد هند | محمدصالح شکوهی بیدهندی،؛ مریم طالبی بیدهندی؛ عاطفه سریری
۵ – تأثیر زمینه بر آرایههای تزئینی در ابنیۀ مذهبی هند نمونۀ موردی : آرایۀ تزئینی به شکل گاو | زهره شیرازی
۶- رمز بقای پوشش زنان هند | شهرزاد خادمی
۷- مکان در رویکردهای اخیر سینمایی هند | سارا ردایی
چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲
چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲
فرهنگ دینی سرزمین هند در دسترس مردم نبود و متون دینی فلسفی و عمیق در اختیار طبقه “خواص و روحانیون” بود؛ از اینرو دین عوام با مجموعهای از اشعار، افسانهها و مناجاتهای عارفانه و گاه نامفهوم طی سالیان دراز به نام وید (بید) یعنی دانش هندی گردآوری شد. این مجموعه به عنوان قدیمیترین کتاب مذهبی مدون عالم شناخته شده که مادر ادیان هندی است؛ اکثر پژوهشگران از آن به عنوان دین یاد نمیکنند و آن را فرهنگ و آیین زندگی میشمارند.
چکیده مقاله ۳ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲
سرچشمههای ساختار شکل در ابنیه آیینی متنوع است که ریشه در فرهنگ، جغرافیا، اقلیم، معماری بومی و… دارد. با ثبات ساختار شکل این ابنیه در هر آیین، تکرار آن جزو لاینفکی از آن شده و به نمادی از آیین تبدیل میشود. به دیگر سخن شکل در ابنیه آیینی به عنوان امری مقدس قلمداد میشود. با چنین پشتوانهای، ساختار شکل دیگر وابسته به جغرافیا، اقلیم، بوم و… نبوده و به صورت تحمیلی تداوم پیدا میکند.
چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۲
رنگ، عنصر شاخص و کلیدی در فرهنگ و آیین هندویی است. مردم هند در زندگی روزمره از پوشش ظاهری تا لوازم و مبلمان خانگی، اثاثیه شهری، تزئینات مختلف در آرایش سر و صورت، دست و پا، رنگآمیزی و استفاده از گلهای رنگارنگ طبیعی و مجسمهها و نقاشیهای رنگین بر در و دیوار خانهها، نماهای شهری، وسایل نقلیه (چون دوچرخه، موتور، ریگشا، تاکسی و اتوبوس)، فضاهای داخلی و خارجی ساختمان معابد و همچنین معابد کوچک خصوصی حتی در شکاف درختان از رنگ استفاده میکنند.
دریافت کامل مقاله
چکیده مقاله ۵
زمینۀ خاص هر تمدن کهن، از جنبههای کالبدی تا فرهنگ و تاریخش، آن را از تمدنهای دیگر متمایز میسازد. زمینه و مکان مخصوص به سرزمین هند، پایۀ این تمدن متفاوت است و آثار آن در ابنیۀ تاریخیاش دیده میشود. به طور قطع مهمترین بناهایی که در هند باقی مانده مانند دیگر تمدنهای بزرگ، بناهای مذهبی است.
چکیده مقاله ۶
یکی از نمادهای منظر شهرهای هندوستان پوشش زنان این کشور است. شواهد امروز حاکی از آن است علیرغم گذشت دورههای تاریخی و سلطه انگلستان بر این کشور و نیز ورود مدرنیسم به آن نوع پوشش زنان غالباًً دستخوش تغییر نشده است. این مسئله سبب هویتبخشی به منظر شهرهای هندوستان و نیز حفاظت از منظر فرهنگی این کشور شده است.
چکیده مقاله ۷
منظر، مفهوم پیچیدهای است که همواره در هنر و نگاه سینمایی مرکز توجه و بروز جلوههای هنرمندانه بوده است. از سینمای کلاسیک تا سینمای مدرن، نقشمایههای معماری و شهری جذابیتهای گوناگونی برای سینماکاران داشته است. سینمای کلاسیک هند بیشتر زندگینگارانه بوده و فیلمساز از شهر و مکان، با به تصویرکشیدن واقعیت عینی و قابل فهم، صرفاً شاهدی بر رویدادها و واقعیت شهری داشته و کوشش زیادی برای هنرنمایی در ارایه تصاویر شهری نداشته است.